וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר יעביר ליועמ"ש טיוטת הסכם רשת ביטחון

איתן אבריאל

23.11.2008 / 9:24

מדובר ברשת ביטחון לחוסכים הקרובים לגיל הפרישה. האוצר מתנגד לתכנית וחושש כי היא לא תחלץ את ישראל מהמשבר ומקבלי ההחלטות יעמדו לוועדת חקירה

משרד האוצר יעביר הבוקר טיוטה של התכנית לפריסת רשת ביטחון לחוסכי פנסיה הקרובים לפרישה למשרדו של היועץ המשפטי של הממשלה מני מזוז, על מנת לקבל את אישורו כי התכנית אינה מהווה "כלכלת בחירות". כך נודע ל-TheMarker. למרות הכנת התכנית והגשתה לאישור הגורמים השונים, ממשיך הדרג המקצועי באוצר לטעון, כי בכל הגרסאות לפריסת רשת ביטחון להשקעות של הציבור בבורסה יש סכנות רבות, וכי התכנית אינה דרושה למשרד בשעה זו.

באוצר מסבירים כי פעולותיהם נובעות מהלחץ הפוליטי ומתוך הכרה כי לא תהיה להם ברירה אלא להציג תכנית - ולא מהערכה כלכלית מקצועית לפיה תוכנית כזו נדרשת עתה. לא מן הנמנע כי באוצר מקווים שהיועץ המשפטי יעכב את התכנית או ידרוש הבהרות נוספות.

ב-48 השעות אחרונות מתברר עוד, כי בקרב האוצר ובנק ישראל קיים חשש אמיתי מכך שהתכנית הכלכלית ורשת הביטחון לא יסייעו לישראל להיחלץ מהמשבר הכלכלי, וכי מקבלי ההחלטות היום עשויים להוות בעתיד מטרה לוועדת חקירה על מחדלי ההחלטות הכלכליות.

לטענת אנשי האוצר, התכנית עלולה להיות יקרה מאוד למשלמי המסים, היא אינה עושה צדק חברתי ומשפרת דווקא את מצבם של בעלי האמצעים על חשבון העניים שלא צברו סכומים גדולים בפנסיה.

קופות הגמל יישארו חשופות

בכירי האוצר מתכננים תכנית שתיתן הגנה לא לקופות הגמל אלא רק לחוסכים, וגם לא לכולם - רק למי שמתקרב לגיל הפרישה. ההגנה תתייחס להפסדים עתידיים, בלי לנסות להחזיר את ההפסדים שנצברו עד כה. "יהיה זה בלתי אפשרי להחזיר את הפסדי 2008, בהתחשב בסכומים הגדולים שבהם מדובר" נמסר מגורמים באוצר. תיעשה בדיקה אם יש לחוסך עוד מקורות פנסיוניים, ומה גודל הכנסתו. שני המבחנים הללו יוציאו את רוב הציבור ממטריית ההגנה, מה שיקטין את התחייבות האוצר.

מקור בכיר באוצר אמר ל"הארץ", שזו "שטות מוחלטת למתוח רשת ביטחון, כי המניות ואיגרות החוב אינן יורדות סתם, אלא משום שכל העולם יורד, כי כל העולם נכנס למיתון". הוא הוסיף ואמר שהפדיונות בקופות הגמל אינם דרמטיים, אלא רק 200 מיליון ליום - וגם אלה הן למעשה הסטות כספים בתוך בתי ההשקעות לכיוון של קופות סולידיות יותר. "בקופות הגמל יש 150 מיליארד שקל, ולכן אם מישהו רוצה להחזיר את ההפסדים של 2008, פירוש הדבר הוצאה תקציבית של 30 מיליארד שקל - שאינם. הרי התקציב מוגבל בגודלו לפי חוק".

אין אף מדינה בעולם שפרסה רשת ביטחון לכספי החיסכון או הפנסיה של אזרחיה. היו הצלות של בנקים וחברות ביטוח, אך לא הצלה של כספי החוסכים, כי בעולם מבינים שאין זו אחריות הממשלה. בחשבון אמיתי, החוסכים בקופות הגמל לא הפסידו. בחמש השנים שבין 2003 ל-2007 הרוויחו החוסכים בקופות הגמל 60% על השקעתם. ב-2008 הגיע ההוריקן מארה"ב, וגרם להפסדים של 20%. הקופה לא נמחקה, היא ירדה - החסכונות לא נגמרו, הם קוצצו.

התביעה הפופוליסטית לפרוס רשת ביטחון לכל קופות הגמל, היא תביעה לא הגיונית, כי אם היא תבוצע, מנהלי הקופות ישנו את כל מדיניות ההשקעה שלהם. הם ייקחו החל מאותו יום סיכונים גבוהים במיוחד, כי בין כה וכה יש להם רשת ביטחון ממשלתית. אם יפסידו - המדינה תמלא את הבור שייווצר, אך אם ירוויחו - הם יהפכו לכוכבים גדולים עם בונוסים גדולים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully