וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השקל שבר את מחסום ה-4 שקלים לדולר עם צניחה של 25% מאז יולי

TheMarker

23.11.2008 / 10:15

מה גורם לשקל להתרסק ואם בנק ישראל עומד להפסיק לרכוש מט"ח?



השקל נחלש השבוע אל מול הדולר, במקביל למגמת התחזקותו של האחרון מול רוב המטבעות העיקריים בשוק המט"ח הבינלאומי. שער הדולר היציג נמצא כעת ברמתו הגבוהה ביותר השנה ומתחילת חודש יולי מדובר על עלייה של כמעט 25%.



לאחר שנגיד בנק ישראל הפחית בשבוע שעבר את הריבית במפתיע, בשיעור של 0.5%, ההערכות כלכלני בנק הפועלים הן, כי בישיבתו המוניטארית הסדירה, ביום שני הקרוב, הריבית תופחת שוב ופער הריביות בין השקל והדולר ימשיל להצטמצם.



לדברי האנליסטית תמר ברינקר מיחידת המחקר של בנק הפועלים "השקל ימשיך בתקופה הקרובה להיסחר במגמה שלילית, כשבראש ובראשונה הוא צפוי להיות מושפע מהתפתחויות במסחר בדולר ובשוקי המניות ברחבי העולם. בנוסף, בין הגורמים התומכים בהיחלשות השקל ניתן למנות את הקיטון בעודף בחשבון השוטף, החשש מהאטה כלכלית בישראל ורכישות המט"ח היומיות של בנק ישראל, שכנראה יימשכו, למרות שיעד היתרות הושג".



הדולר התחזק השבוע מול רוב המטבעות העיקריים, למעט מול הליש"ט והיין. היין מתחזק בשל צמצום המסחר בריביות, על רקע המשבר בשווקים. שורה ארוכה של נתונים כלכליים חלשים ממשיכה לזרום ממדינות רבות ברחבי העולם, ומעידה על הידרדרות גלובלית חדה. בעקבות זאת נמשכת העצבנות והתנודתיות הגבוהה במסחר בבורסות והמשקיעים מעדיפים את הדולר – המטבע הנזיל בעולם.



השבוע פורסם, כי במהלך חודש ספטמבר משקיעים זרים הזרימו הון נטו לארה"ב בהיקף של 143.4 מיליארד דולר, הרמה הגבוהה ביותר מתחילת 2006. נגיד הפדרל ריזרב בן ברננקי, אמר השבוע במסגרת עדותו בקונגרס, כי הביקוש המאסיבי לדולר מותיר אותו ללא מתחרים כמטבע ליתרות המט"ח בעולם. במפגש ראשי מדינות ה-20G שנערכה בוושינגטון בסוף השבוע האחרון, קראו המשתתפים לנקוט בצעדים ההכרחיים במטרה לפתור את המשבר הגלובלי, אך הותירו לכל מדינה להחליט לתפור לעצמה את התוכנית המתאימה לתנאיה.



שורה ארוכה של נתונים כלכליים חלשים ממשיכה לזרום ממדינות רבות ברחבי העולם, ומעידה על הידרדרות גלובלית חדה. בעקבות זאת נמשכת העצבנות והתנודתיות הגבוהה במסחר בבורסות והמשקיעים מעדיפים את הדולר – המטבע הנזיל בעולם.



הליש"ט התחזק השבוע מול הדולר והיורו, במהלך של מימוש רווחים, לאחר שבסוף השבוע שעבר צנח שערו מול היורו לרמתו הנמוכה ביותר, מאז כינונו של האחרון ורמת שפל של שש וחצי שנים מול הדולר. ביום שני צנח שער היורו מול הליש"ט בשיעור היומי של כ-2%, החד ביותר זה שמונה שנים. זאת, לאחר שבשבוע שעבר היורו התחזק בכ-5%, השיעור השבועי החד בתולדותיו.



ההערכות בנק הפועלים הן כי, התחזקות הליש"ט היא קצרת טווח בלבד על רקע החולשה הכלכלית, ההאטה ברמת האינפלציה, הציפיות להפחתת ריבית אגרסיבית והחשש ליציבות המערכת הפיננסית.



לאחר כמעט שש שנים של מגמת התחזקות כמעט ללא הפוגה, בחודש אוגוסט האחרון שינה הריאל של ברזיל כיוון והחל במגמה של היחלשות מתמשכת. מחודש אוקטובר 2002 ועד חודש אוגוסט 2008 עלה הריאל של ברזיל בכ-150% מול הדולר, אך מאז הוא נחלש בכ-33%.



הריאל נחלש על רקע החששות להעמקת המיתון הגלובלי, שמקטינה את הביקוש להשקעות בעלות סיכון גבוה, כולל השקעה במטבעות של השווקים המתעוררים זאת, למרות הריביות הגבוהות. הריבית בברזיל נמצאת כיום ברמה של 13.5%, לאחר שבמהלך השנה הבנק המרכזי העלה את הריבית ארבע פעמים.



השבוע פורסמו בברזיל נתונים כלכליים טובים מהצפוי. היקף המכירות הקמעונאיות עלה בחודש ספטמבר בשיעור של 1.2%, מול חודש קודם, לעומת תחזיות לעלייה בשיעור של 1%. מול חודש ספטמבר אשתקד המכירות הקמעונאיות עלו בשיעור של 9.4%, לעומת תחזיות מוקדמות לעלייה בשיעור של 8.9%.



בבנק הפועלים ממליצים להחזיק מט"ח בשיעור של כ-10%, תוך פיזור בין מטבעות כגון דולר, יורו, והיין היפאני, שמהווה משקל נגד לחששות מפני העמקת משבר האשראי הגלובלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully