וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ענתבי: "הסכומים שהציבור מושך מקופ"ג - סולידיים"

טל לוי

23.11.2008 / 11:05

הממונה על שוק ההון: "הפסדי קרנות הפנסיה וקופות הגמל - אינם הרי אסון. עדיין בתשואה חיובית בעשור האחרון"

"אם תשאלו את האדם ברחוב כמה כסף ירד מקרן הפנסיה שלו, הוא יענה 60%-50%. אבל המספרים האמיתיים נמוכים וסולידיים בהרבה, ובסך הכל ההפסד בקופות הגמל עומד על 16% ובקרנות הפנסיה מדובר על הפסד של פחות מ-10%".

ענתבי סיפר על מסיבת העיתונאים שערך משרד האוצר לפני שבוע ואמר כי דקה לאחר שהציג את הנתונים הללו קם אדם מהקהל ושאל כיצד הממשלה תתמודד עם הפסדים של עשרות אחוזים. "זהו סיפור שמעיד על רמת הפאניקה ועד כמה השיח הציבורי נשען על עובדות שאינן נכונות". כך אמר הממונה על שוק ההון במשרד האוצר, ידין ענתבי, בוועידת הפסגה שעורך הבוקר TheMarker בשיתוף עם בנק לאומי, במלון דיוויד אינטרקונטיננטל שבתל אביב.

ענתבי הציג את נתוני האוצר הרשמיים ואמר כי "אין מצב שהמשבר לא יפגע בעושר הפיננסי של כל אחד מאיתנו. משבר זה לא רק פחות מקומות עבודה ולא רק שכל אחד ירוויח פחות, אלא שהעושר בכלל והעושר הפיננסי בפרט מצטמצמים. זהו פירושו של משבר".

ענתבי אמר כי בתחילת 2008 נפדו מקופות הגמל 100 מיליון שקל ליום, בספטמבר המספר קפץ ל-200 מיליון שקל, לאחר מכן הוא ירד והשבוע הוא כבר קפץ שוב ל-200 מיליון שקל. "מדובר במספרים סופר סולידיים - מספרים סבירים מאוד למשבר בכזה סדר גודל" אמר ענתבי "המספרים מטרידים ואי אפשר לומר שהפסד של 16% אינו מספר גדול. זה מספר גדול אבל בקונטקסט של משבר פיננסי מהגדולים שהיו בכלכלה העולמית, אלה אינם מספרים הרי אסון. אנחנו עדיין בתשואות חיוביות משמעותית בעשור האחרון: מדובר בתשואה שנתית של 6% בקופות הגמל".

לשם השוואה, הציג ענתבי את המצב במדינות ה-OECD ואמר כי 22% מהחיסכון הפנסיוני במדינות האלה נמחק - יותר מפי 2 לעומת המצב בישראל. "איך זה קרה? ההשקעות בישראל סולידיות בהרבה לעומת הנעשה בחו"ל" אמר.

עם זאת, אמר ענתבי כי בראייה ארוכת טווח, אפיקי הפנסיה בחו"ל מניבים תשואות גבוהות יותר דווקא בגלל ההשקעה במניות ופחות באיגרות חוב סולידיות. "חיסכון ארוך טווח כשמו כן, הוא ארוך טווח ולכן אסור למדוד אותו בראיה של שלושה חודשים אחורה. גם אם אנחנו מפרסמים את הנתונים מדי חודש - זה לא אומר שזו הדרך הנכונה למדוד זאת".

"איש אינו יודע מהי בדיוק רשת הביטחון שעליה מדברים כולם: אין נייר אחד שאומר כמה זה עולה ואין נייר אחד שמראה מי משלם על זה. ולכן רשת הביטחון שלה, למרות הסלוגן המאוד סימפטי, לא ברורה" אמר ענתבי. עם זאת, הוסיף ענתבי: "never say never על כלום".

ענתבי הזכיר שוב ושוב כי בראייה ארוכת שנים, אפיקי הפנסיה עדיין הציגו רווחים "ההפסדים כואבים אבל התשואות חיוביות".

עוד אמר, כי לשמחתנו לא נפגע שום גוף פיננסי הפועל במשק: "זה חשוב, כי השיח הציבורי באירופה עוסק בשאלה כיצד יש להציל את הגופים הפיננסיים. בישראל זה לא עולה לשיחה, ובצדק". עוד אמר בזהירות כי "מערכת הבחירות לא עושה חיים קלים לאף אחד מאיתנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully