וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד מושפעת הלירה התורכית מקיצוץ של 0.5% בריבית במדינה?

TheMarker

23.11.2008 / 11:49

הבנק המרכזי של תורכיה הפתיע ביום רביעי כלכלנים רבים ברחבי העולם כאשר הוריד את הריבית המוניטארית בחצי אחוז לרמה של



הבנק המרכזי של תורכיה הפתיע ביום רביעי כלכלנים רבים ברחבי העולם כאשר הוריד את הריבית המוניטארית בחצי אחוז לרמה של 16.25%. הקונצנזוס צפה כי הבנק יותיר את הריבית על כנה, וזאת לאחר שבחמשת החודשים האחרונים הגן הבנק המרכזי על החברות התורכיות הנושאות חוב במטבע זר והותיר את הריבית ברמה של 16.75%.



הבנק המרכזי פרסם לאחרונה מידע לפיו החברות התורכיות מחזיקות בחוב זר העולה בלמעלה מ-80 מיליארד לירות על נכסיהן, להערכת האנליסט אריה טל, מנהל המחקר בספרינט, המשך ירידה של הלירה עשוי לתדלק באופן מהותי את הלחצים האינפלציוניים בתורכיה.



הגורם העיקרי אותו מונה טל הוא עלייה בעלויות היבוא אשר עשויה להגדיל את הלחץ על החברות הממונפות לעמוד בהתחייבויותיהן. מדד המחירים במדינה עלה לרמה שנתית של 12% בחודש אוקטובר מרמה של 11.1% בחודש הקודם מספק הוכחה ללחצי האינפלציה. הבנק המרכזי של תורכיה עדכן את תחזית האינפלציה כלפי מטה והעריך כי המדד ירד לרמה שנתית של 7.5% עד סוף השנה הבאה.



חברת דירוג האשראי סטנדרד אנד פורס הוסיפה שמן למדורה לפני כשבוע לאחר שהחליטה להוריד את תחזית האשראי של תורכיה מיציב לשלילי על רקע חששות כי הבנקים התורכיים יתקשו לעמוד בהתחייבויותיהן הפיננסיות על רקע החרפת המשבר הפיננסי.



למרות ניסיונות הממשלה, מתחילת אוקטובר רשמה הלירה תורכית רשמה פיחות בשיעור הגבוה מ-20% מול הדולר. בין היתר, על רקע הסטת כספים של משקיעים זרים ממדינות מתפתחות למדינות איכות – מגמה אשר הורגשה גם בישראל עם פיחותו של השקל.



שער הדולר-לירה עומד כיום על 1.70 לאחר הורדת הריבית, לפני ההחלטה השער היה 1.60 – פיחות של 6%, ופרסום מדד אמון הצרכנים שירד לשפל היסטורי על רקע העלייה בשיעור האבטלה לרמה של 9.8% בשלושת החודשים שהסתיימו בספטמבר לעומת 9.2% בתקופה המקבילה אשתקד.



לדברי טל "סיכוני הדאונסייד של לירה התורכית גבוהים והמטבע צפוי להמשיך להיחלש בטווח הקצר-בינוני לאור החרפת התנאים הכלכליים בהמשך הדרך, בעיקר לאור הירידה ביצוא ובביקושים המקומיים. הגורם השני הוא גידול בגרעון התקציבי ובחשבון השוטף, וצמצום פער הריביות לעומת הריבית הדולרית וגוש היורו". משקיעים זרים ממשיכים להעדיף מטבעות בטוחים על מטבעות של כלכלות מתפתחות, מעריך טל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully