וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גלעד אלטשולר, מנכ"ל משותף אלטשולר-שחם: "אני מאמין שנראה מיזוגים בין גופי גמל שונים בתקופה הקרובה"

אתי אפללו

23.11.2008 / 14:11

יאיר לפידות: "אנו לא נערכים למצב של היסטריה - אם הציבור יבקש לפדות את כספו הוא ימוטט את המערכת"


בפאנל "השתלבות בתי ההשקעות בחיסכון ארוך הטווח" שנערך בוועידת הפנסיה של TheMarker ובנק לאומי, הציגו המשתתפים - בכירים בבתי ההשקעות ובבנקים - את עמדתם לגבי הדרכים המומלצות ליצירת חיסכון ארוך טווח ולמהפכת הייעוץ הפנסיוני בבנקים.

גלעד אלטשולר, מנכ"ל משותף אלטשולר-שחם, אמר כי "אין בעיה לתת פתרונות לפידיונות, ויש אחוז גבוה מאוד של נכסים שקל לממש. השירות נפגע כעת מכיוון שמספר הפניות קפץ פי כמה. יחסית ללחץ הגדול שיש, השירות הוא בכל זאת יוצא מן הכלל. לגבי העתיד, אני מאמין שנראה מיזוגים בין גופי גמל שונים בתקופה הקרובה".

יאיר לפידות, מנכ"ל משותף ילין לפידות, אמר כי "אנחנו לא נערכים למצב של היסטריה טוטאלית, אם הציבור כולו יבקש לפדות את כספו הוא ימוטט את המערכת. הציבור לא היסטרי כפי שמנסים להציג אותו, בהתחשב בנסיבות".

"תחום הנדל"ן הפך למוקצה מחמת מיאוס, המונח טייקון הפך להיות כינוי גנאי והיום המונח קונצרן מוקצה אף הוא. כל המגזר העסקי הוא קונצרן. האם צריך להשקיע רק במדינה ולהפוך את כולנו לפקידי מדינה?", אמר לפידות. "לכן, להפוך את המגזר העסקי כולו למוקצה מחמת מיאוס הוא חלק מההיסטריה של המשבר הנוכחי. בעולם הקונצרני יש סיכונים גדולים או פחות, גם בין המדורגים גבוה יש אג"חים מסוכנים ובעולם הלא מדורג יש אג"חים בטוחים דווקא. צריך לבדל את החברות ולהגיע לבחירה חכמה בסוף הדרך".

רועי ורמוס, מנכ"ל בית ההשקעות פסגות, אמר כי "אין התייחסות לקופות הגמל כמכשיר שאבד עליו הקלח. קופות הגמל לא גובות דמי ניהול גבוהים יותר ממכשירים אלטרנטיווים לניהול כסף לזמן ארוך והשיגו תשואות גבוהות יותר. קוראים למשבר הזה 'משבר קופות הגמל', אך לא הן אלו שמובילות את המשבר הנוכחי. בהתסכלות קצבתית אין למכשיר הזה נחיתות לעומת האלטרנטיוות".

ורמוס הוסיף, כי "במשבר פיננסי כל כך משמעותי כולם מדברים מפוזיציות - אך מה שיכול לעזור לעמיתים צריך להיות מה שקורה בשטח". לדבריו, "הרוב המכריע של העמיתים כרגע נבוך ומבולבל. בנק שנתפס כאובייקטיווי בעיני הלקוח, ויועצים עם הכשרה משמעותית - יכולים להקל על הציבור בארץ", אמר.

ורמוס ציין כי "כניסה של הבנקים לייעוץ הפנסיוני, היא המפץ הגדול של עולם הפנסיה בישראל. מערכות הדירוג בבנקים ישקללו ביצועים של קופות הגמל, ישקללו את רכיב הסיכון, יבינו את סטיית התקן ולא ימחלו על ביצועי עבר לא טובים. ראינו את זה בשינוי המפה של קרנות הנאמנות ונראה את זה במספרים יותר גדולים, גם אם במהירות נמוכה יותר, גם במהפך הזה".

"אין מקום שהוא ראוי יותר לתמיכה מבחינה הונית מאשר הבנקים במדינת ישראל", אמר ורמוס. "הגדלת בסיס ההון של הבנקים, שתאפשר למערכת לעבוד בצורה כזו, תשקם את הכלכלה בקצב מהיר יותר. כשמנסים לחשוב איפה נכון להתערב, מעבר לבעיות של כשלי שוק ובעיות נזילות, אין ספק שהתערבות באג"ח הקונצרני היא רווחית במספר מובנים".

שמוליק זלוטניק, ראש מערך הייעוץ בבנק לאומי, אמר כי "הלקוח שרוצה לשמוע את היועץ ולא יכול לשמוע אותו, צריך לקבל החלטה לבד, וזו בדרך כלל החלטה גרועה מאוד. בנק לאומי ערוך לחלוטין לנושא הייעוץ - אנחנו מסוגלים לקבל את הייעוץ בקופות גמל באופן מיידי ולהתחיל לייעץ בטווח של שבועות. פאניקה מביאה לעוד ועוד פעולות לא רציונאליות. התשואה הפנימית היום בקופות גמל היא בין 8% ל-10% ואלו דברים שאיש לא יודע".

דוד ברוך, מנכ"ל אקסלנס אמר כי "קופת הגמל היא מכשיר נקי ושקוף. בקרן פנסיה יש חשיפה לסיכון דמוגרפי, בקופת גמל יש אך ורק סיכון השקעתי, וזה יתרון שצריך לקחת בחשבון. לאדם שקונה ביטוח בגיל 21 יש מקדם קצבה מובטח שייכנס לתוקף בזמן הפרישה שלו. זו התחייבות ל-50 שנה וזו התחייבות שקשה מאוד לתמחר אותה - לא ניתן לחזות מה יקרה בשוק הזה עשרות שנים קדימה".

"לאורך כל חודשי המשבר מוכרים גמל בכל בתי ההשקעות וכך כספים נכנסים אליהם. אין ספק שכרגע האווירה הציבורית הופכת את היכולת לגייס למסובכת יותר. בראייה קרה ומפוכחת, לפיה אנחנו לא הולכים לתסריט של כאוס גלובלי, יהיו מכירות גם בחודש דצמבר".

רועי אופיר, ראש אגף ייעוץ פנסיוני בבנק דיסקונט, אמר כי "שכחו את הבנקים ויש תחושה שחסרה תשתית. הלקוחות מרוצים מאוד מאיכות הייעוץ הפנסיוני, אבל גם אחרי חודש וחצי הפעולות לא מבוצעות. הכשל הזה לא הפתיע את השחקנים. חסרה תשתית מסודרת שתאפשר לבצע את הפעילויות מאוד מהר. דווקא בזמן המשבר נכון מאוד להשקיע באותן תשתיות שחסרות בשוק, ולדחוף אותן קדימה. נושא כניסת הבנקים הגדולים רלוונטי רק במידה ויש אמצעים להפוך אותו ליעיל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully