וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר מכין רשת בטחון לבעלי ההון

אפרים דוידי

23.11.2008 / 14:41

האוצר מחפש מילארדים למימון פריסת רשת בטחון - שיפחית את ההקלות במס לבעלי ההון ובעלי השכר הגבוה. סבסודם הוא זה שעולה למדינה כל כך הרבה כסף

"פריסת רשת ביטחון לקרנות הפנסיה תהיה הרסנית למשק - מדובר בעשרות מיליארדי שקלים שאין מאיפה לקחת אותם". כך אמר שוקי אורן, החשב הכללי במשרד האוצר, בראיון ששודר ביום שישי בערוץ 10.

לדבריו, "כל שקל שיופנה לסבסוד החיסכון הוא שקל שלא נוכל להוציא לטובת האצת הפעילות הכלכלית. אנחנו רוצים לדאוג לאזרחי מדינת ישראל שהחיסכון הפנסיוני שלהם נפגע, אבל חייבים להסתכל על מקור הבעיה ולהחליט האם לטפל בחיסכון עצמו או במה שגורם לחיסכון לרדת", אמר אורן בראיון. אורן הוסיף כי הממשלה אינה ערבה לכספי קופות הגמל, ההשתלמות והפנסיה של העובדים. "ההחלטה שהפנסיה תהיה בשוק ההון ובבורסה לא הייתה מוטעית. נהגנו כמו כל מקום אחר בעולם, לא ניתן לייבש את שוק ההון".

הבשורה על פי אורן, הבשורה על פי הממשלה, היא קשה: לא ניתן רשת ביטחון לעובדים ולגמלאים, לא נשוב להנפיק אגרות חוב מיועדות והעיקר: אנו שומרים את הכסף כדי לסבסד את בעלי ההון – כאשר הכסף הזה יהיה נחוץ להם. וייתכן שהם יזדקקו לכסף הזה בקרוב מאוד. על פי ידיעה שהודלפה באותו ערב, משרד האוצר לא עוסק כעת בפריסת רשת ביטחון על הפנסיות עצמן, אלא להתערבות בשוק ההון. לדברי הבכיר באוצר: "פריסת רשת שתגן בצורה אפקטיבית על החוסכים מפני הפסדים", כפי שדורשים רבים ובהם ההסתדרות.

עוד הוא אמר "רשת הביטחון תעלה עשרות מיליארדי שקלים. מאיפה ניקח את הכסף הזה? אלה כספים שאינם יכולים לבוא על חשבון שום דבר אחר, כיוון שאין במה לקצץ עכשיו. אפילו העלאת מסים אינה יכולה לממן סכומים כאלה. בשום מדינה בעולם לא נפרסה רשת ביטחון לקרנות הפנסיה, ובכול העולם יש הפסדים של עשרות אחוזים".

במשרד האוצר מסרבים לומר האם תוכנית ההתערבות בשוק ההון כוללת רכישה של אג"ח קונצרניות מבעלי הון - ובהן האג"ח של האוליגרכים לב לבייב ויצחק תשובה. אבל סביר להניח שאכן האופציה נשקלת ברצינות, כי לדברי אורן "הכסף הגדול נמצא באגרות חוב קונצרניות ולכן אנו צריכים להסתכל על הכלכלה הריאלית המשפיעה על ביצועי אג"ח אלו".

אין תחליף להתערבות המדינה

האם פריסת רשת הביטחון לחסכונות העובדים והגמלאים תעלה "עשרות מיליארדים"? שאלה טובה. אבל התשובה מעורפלת. הרי החיסכון הפנסיוני הוא חיסכון לטווח ארוך והנפקת אג"ח מיועדות על ידי הממשלה, כפי שנעשה עד להפרטת הקופות על ידי בנימין נתניהו ב-2003, הותירה בידי הממשלה כספים רבים (הפרשות העובדים לקרנות השונות) שניתן היה לעשות בהם שימוש דווקא להאצת הפעילות במשק. סבסוד בעלי ההון והאוליגרכים עלול דווקא להוריד לטמיון רבבות מיליארדי שקלים נוספים.

האוצר מחפש מיליארדים כדי לעזור לעובדים ולגמלאים ואינו מוצא? נגלה לאוצר מאיפה ניתן למצוא מיליארדים רבים. על פי החלטת משרד האוצר ימשכו בשנתיים הקרובות וכמתוכנן ההפחתות במס לבעלי ההון ובעלי השכר הגבוה. זאת, חרף המשבר המעמיק.

מדובר על עוד "רפורמה" שהחלה בימיו של בנימין נתניהו כשר האוצר. על פי האומדן, הפחתת מס הכנסה תוריד מהכנסות המדינה סכום של כ-3 מיליארד שקל לשנה, בשנים 2009 ו-2010. עוד צפוי אוצר המדינה לאבד 600 מיליון שקל הכנסות בגין הפחתת מס חברות ל-26% ב-2009 ול-25% ב-2010.

אילו האוצר באמת ובתמים היה רוצה למצוא את המיליארדים, אפשר לבטל את ההפחות במס; וכך, תוך שנה לגייס כמעט 7 מיליארד שקל נוספים.

בדיוק באותן השעות בהן ראשי האוצר התראיינו בטלוויזיה או הדליפו ידיעות לתקשורת המקוונת ישב הפרלמנט הארגנטיני והחליט ברוב גדול של קולות, של צירי הקואליציה והאופוזיציה, להלאים את קרנות הפנסיה. גם שם קיימת בעיה של אובדן כספי העובדים והגמלאים שהופקדו בקרנות המופרטות. גם שם ההפרטה נעשתה לפני 14 שנה בשם ה"יעילות הכלכלית" ו"שוק ההון". אבל, בניגוד לפקידי האוצר ולשר האוצר בישראל, בארגנטינה הרחוקה מצאו שאין תחליף להתערבות הפעילה של המדינה בכלכלה ובחברה כאשר יש להבטיח את הרווחה של האזרחים – דווקא בעת משבר.

ד"ר אפרים דוידי הוא המנהל האקדמי של המכללה החברתית-כלכלית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully