וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקוב ואיילון: חשוב שעוד אנשי עסקים ייכנסו לפעילות בזירה הפוליטית

מאת שמואל שוסטר

24.11.2008 / 7:15

מקוב, לשעבר מנכ"ל טבע, מצטרף לציפי לבני ויעמוד בראש ועדה שתכין סדר יום כלכלי לקדימה; איילון, מנכ"ל ויו"ר DSPG, ישמש ראש מטה הבחירות של הליכוד ויסייע לבנימין נתניהו; איילון ומקוב: נשוב לעסקים אחרי הבחירות



>> בתוך 24 שעות הודיעו ישראל מקוב, לשעבר יו"ר טבע, ואלי איילון, יו"ר ומנכ"ל DSPG, על הצטרפותם לזירה הפוליטית. מקוב, שנחשב לאחד הגורמים העיקריים שהזניקו את יצרנית התרופות הגנריות טבע למעמדה העולמי, יקים עבור מפלגת קדימה והעומדת בראשה, ציפי לבני, צוות מיוחד לגיבוש מדיניות כלכלית. איילון יתמנה לראש מטה הבחירות של הליכוד בראשותו של בנימין נתניהו.

מקוב, לשעבר מנכ"ל חברת טבע ואחד השכירים המתוגמלים במשק הישראלי, נחשב לאחד מאנשי העסקים המובילים בישראל. מקוב אף הושווה בעבר לג'ק וולש, מנהלה האגדי של חברת הענק ג'נרל אלקטריק. מקוב הוביל את טבע למעמד של אחת מחברות התרופות הגדולות בעולם ולחברה העשירית בגודלה בנאסד"ק, לפי הדירוג השנתי של הבורסה.



פרישתו של מקוב מתפקיד מנכ"ל טבע, אחרי קדנציה קצרה יחסית של ארבע שנים וחצי, גרמה להפתעה בשוק ההון הישראלי, ולוותה בהערכות על מאבקי כוח בינו לבין אלי הורוביץ, יו"ר החברה. לאחר מכן עבר מקוב לכהן כיו"ר יצרנית גלולת הצילום גיוון אימג'ינג, וכעת הסכים לבקשתה של יו"ר מפלגת קדימה, ציפי לבני, להכין עבורה סדר יום כלכלי במהלך מערכת הבחירות.



בעבר עמד מקוב בראש ועדה שהעבירה שורת המלצות לעידוד חדשנות בתעשייה המסורתית, ובראשן המלצות להגדלת היכולת הניהולית הכוללת של המפעלים, על ידי גיוס מנהלים בעלי יכולות גבוהות ושליחת מנהלים מקרב עובדי המפעל ללימודי ניהול איכותיים. לאחר שתמך בחינוך המנהלים הישראלים במטרה לשפר את התעשייה המקומית, מתגייס מקוב בעצמו בכדי לתרום מניסיונו לפתרון הבעיות הכלכליות שהמדינה ניצבת מולן.



בשיחה עם TheMarker אמר מקוב: "חשוב שאנשי עסקים ייכנסו לפוליטיקה ולעבודה ציבורית. ככל שאלה יעודדו את הנושא ויתרמו מניסיונם, כך ייטב לישראל ולכלכלה שלה". את תרומתו האישית מתכוון מקוב לבצע באמצעות הקמה של צוות חשיבה שיסייע לציפי לבני בנושאים הכלכליים לטווח הקצר והארוך. לדבריו, הוא אינו מחפש תפקידים פוליטיים, והישארותו בזירה אינה עומדת על הפרק.



מקוב אינו מתכוון להתמודד לבדו במערכה. הוא כבר פנה לכמה אנשי עסקים נוספים בבקשה לסייע לו במהלך, אך בשלב זה הוא אינו מוכן לנקוב בשמות. אחת הסיבות לגיוס "הפורום הכלכלי" הוא הערכתו כי "מדובר במשבר מתגלגל, והתגובות צריכות להיות תואמות להתפתחויות ולאירועים שמתרחשים עכשיו ושיקרו בעתיד".



"שירות מילואים"



איש עסקים נוסף שהצטרף למערכה הפוליטית הוא אלי איילון. מאז 96' מכהן איילון כמנכ"ל יצרנית השבבים DSPG, וב-2001 מונה במקביל גם ליו"ר החברה. שמו של איילון מוזכר בדרך כלל כמי שהביא את DSPG להישגים משמעותיים, ותוגמל בהתאם בשכר ואופציות שהסתכמו בעשרות מיליוני דולרים. בנוסף לתפקידו בראשות חברת ההיי-טק משמש איילון כחבר בחבר הנאמנים של הטכניון ובחבר הנאמנים ובוועד המנהל של המרכז האוניברסיטאי באריאל, וכדירקטור בחברת ההיי-טק סיוה.



כעת התגייס איילון למה שהוא מגדיר כ"שירות מילואים". לדבריו, "במקום לשבת בפגישות סלון ולדבר על המצב צריך להתחיל לעשות". איילון נחשב באופן מסורתי לאחד המתנגדים הבולטים למוסד המדען הראשי ולחברות הנשענות על כספים אלה, ויצא בכמה הזדמנויות נגד מימון ההשקעות בהיי-טק באמצעות משכורותיהם של עובדים קשי יום.



איילון יתמנה לראש מטה הבחירות של הליכוד בבחירות הקרובות לכנסת. בדומה למקוב, הוא אינו מביע רצון להישאר בזירה הפוליטית אחרי הבחירות, ומתכוון לחזור לתפקידו ב-DSPG כבר ב-11 בפברואר.



בעבר עמד איילון בראש פרויקט הסברה, שבמסגרתו "גויסו" עובדי היי-טק לטובת מערך ההסברה של ישראל. אותם נציגים קיבלו ערכות הסברה ונרתמו לסייע למדינה לעמוד מול מערך ההסברה הפלשתיני בחו"ל. איילון ממשיך לתמוך בפרויקט, אך הוא מאוכזב מהיקפו: "מדובר בטיפה בים. כדי להשפיע בגדול צריך להיות מעורב במקום שבו החלטות מתקבלות".



מערכת בחירות עניינית



לאיילון יש ביקורת קשה כלפי התנהלות הפוליטיקה בישראל. "רמת השיח הציבורי עד היום היתה ירודה ולא רלוונטית", הוא אומר, "ישראל ניצבת בפני בעיות רבות בתחום המדיני והכלכלי, ובכל הנוגע לפשיעה ולאלימות ברחובות. הנושאים האלה צריכים להיות נדונים במערכת הבחירות, וצריך לעשות זאת בצורה נאותה. אסור לנו להיגרר להשמצות אישיות. צריך ללמוד מהשיעור שניתן לנו בבחירות האחרונות בארה"ב".



כחלק ממדיניות זו פונה איילון בקריאה לכל הגופים המעורבים במערכת הבחירות "לנסות ולנהל מערכת בחירות עניינית ונקייה על הנושאים שמעסיקים את עם ישראל היום: ביטחון לאומי, כלכלה, חינוך, פשיעה ועלייה".



הביקורת של איילון אינה מופנית רק כלפי השלטון. כמי שהיה פעיל בתנועות המחאה שהוקמו אחרי מלחמת לבנון השנייה, לאיילון יש בטן מלאה גם כלפי אנשי העסקים שסירבו אז לחשוף את עמדותיהם הפוליטיות. "קיבלנו תרומות רבות מאנשי עסקים, אבל אף אחד לא רצה להיחשף בשמו", הוא מספר. "כעת אני רוצה שעוד אנשי עסקים יצטרפו אלינו ויתמכו במטרה".



בדומה למקוב, גם איילון מקווה לנצל את ניסיונו בניהול עסקי לטובת מציאת פתרון למשבר הכלכלי. "כבר היום אנחנו דנים בנושאים הכלכליים שיעסיקו את המדינה בשנים הקרובות", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully