וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גייתנר רק נראה כמו נער

אלברט האנט

24.11.2008 / 7:56

מינויו של טימותי גייתנר לשר האוצר בממשל אובמה מצטרף לשרשרת מינויים שיחד יוצרים ממשלה מרשימה וסגל חזק לבית הלבן



בלומברג

>> הנשיא הנבחר הטרי של ארה"ב, ברק אובמה, הקיף עצמו בגברים ובנשים רבי עוצמה. עם הכלכלנים טימותי גייתנר ולורנס סאמרס בראש משרד האוצר וועדת היועצים הכלכליים לנשיא בהתאמה, הילרי קלינטון במשרד החוץ וג'יימס ג'ונס במשרד לבטחון פנים, אובמה יוצר ממשלה מרשימה, שתצטרף לסגל הבית הלבן החזק שהרכיב. פרנקלין דלאנו רוזוולט היה מאוד אוהב את ההרכב הזה.



גייתנר אולי נראה כמו נער, אך זוהי רק הסוואה למומחיותו, ועל כך יעיד הכבוד הרב שלו הוא זוכה במעגלי עולם הפיננסים. כשהמשבר הפיננסי סוער מחוץ לכותלי הבית הלבן, מעניין כיצד יתנהלו שני הכלכלנים - גייתנר וסאמרס - זה לצד זה, עם עמדותיהם השונות. הדבר עשוי גם להקשות על אובמה.



"ההגדרה שלי לנשיא חזק", אמר הווארד בייקר, שכיהן כסנאטור תחת חמישה נשיאים שונים, "היא מישהו שמכיר את עצמו, את אמונותיו, ולא מפחד מאנשים חזקים או ממחלוקות עמם".



משיחות עם שלושה אנשים המכירים את מוסד הנשיאות האמריקאית היטב - בייקר, ההיסטוריון הנשיאותי מייקל בשלוס, והארי מקפירסון, מיועציו של לינדון ג'ונסון - עולה תמונה ברורה: הניסיון מראה כי מרכזי כוח משלימים או מתחרים חיוניים לנשיאות מוצלחת. אך הוא גם מראה כי לא פשוט לנצלם היטב.



"זה מאוד קשה", אמר בשלוס. "זה מתחיל במדיניות, אך יכול במהרה להידרדר לרמה האישית. הנשיא צריך להרגיש בנוח לבלות עם אנשים מאוד חכמים שמתווכחים זה עם זה".



שלושתם מציינים מצבים, כולל בנשיאותו של בוש, שבהם לא נוצרו התנגשויות רעיוניות פוריות. בשנתיים הראשונות של ממשל קלינטון, היה צוות מדיניות החוץ כה לא מתאים למשימות שעמדו בפניו, עד כי דיונים בהירים היו נדירים.



הנשיא שהכי אהב חילוקי דעות היה רוזוולט: שר הפנים הרולד איקס היה יריבו המושבע של שר החקלאות הנרי וולאס. ומאבקים בין היועצים הכלכליים הבכירים שלו היו הניסוי והטעייה דרך חיים. "רוזוולט ממש נהנה מהוויכוחים", ציין בשלוס. "הוא חשש שצד אחד יתחזק יתר על המידה, ואהב לשמור על איזון. הוא האמין שהמחלוקות מעודדות רעיונות חדשים".



ממשלתו של אובמה תהיה עתירת דמויות חזקות, דעתניות ושונות. במצבים מסוימים, ריכוז עוצמה שכזה עשוי להיות דומיננטי יתר על המידה, אך נראה כי אובמה נחוש שלא לתת לכך לקרות. הבחירה בטום דאשל, הסנאטור הוותיק, לתפקיד שר הבריאות, למשל, מעידה כי אובמה לא צפוי לנסות לבצע הפיכה בתחום הבריאות מהבית הלבן, ויפעל בתיאום עם הקונגרס. ומסתמן כי הממשל יכלול גם לא מעט רפובליקאים שיפוזרו בזרועות הממשל השונות. הילרי קלינטון עשויה להיות מסוכנת לאובמה במשרד החוץ, אך יתכן שהאיזון יגיע מצד רוברט גייטס, שהשמועות אומרות כי עשוי לקבל את תפקיד שר הביטחון.



-



אלברט האנט הוא העורך בפועל של בלומברג ניוז בוואשינגטון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully