וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפסד של 25% לקרנות הפנסיה ב-OECD; ארה"ב ובריטניה לא פרשו רשת ביטחון

מאת דפנה מאור

24.11.2008 / 7:56

הפסדי הקרנות הסתכמו ב-4 טריליון דולר בינואר-אוקטובר; נציגי המגזר העסקי באירופה קראו להעניק תקופת חסד לעמידה בדרישות ההפרשה לקרנות, כדי למנוע מכירה כפויה של נכסיהן



>> הפסדיהן של קרנות הפנסיה במדינות המתועשות הסתכמו ב-4 טריליון דולר מתחילת 2008 ועד סוף אוקטובר - כך עולה מנתונים של הארגון לפיתוח ושיתוף פעולה כלכלי (OECD). הפסדי קרנות הפנסיה ב-30 המדינות החברות בארגון הסתכמו ב-25% בממוצע בעשרת החודשים הראשונים של השנה. לפי הערכות, עד סוף 2008 יירשמו תשואות גרועות אף יותר. למרות ההפסדים, הממשלות בארה"ב, בריטניה וגוש היורו אינן פורשות רשתות ביטחון לקרנות הפנסיה, ואינן נענות לבקשות להקלות בתנאי הקרנות.



בסמינר בעניין השפעת המשבר על הפנסיות שנערך החודש על ידי ה-OECD, נאמר כי הפגיעה הקשה ביותר בחסכונות לפנסיה היתה באירלנד, ארה"ב והולנד - בשל חשיפה גבוהה במיוחד למניות. פגיעה קשה פחות היתה בדרום קוריאה ולוקסמבורג.

נפילת שווי ההשקעות של קרנות הפנסיה יוצרת גירעון - ההפרש בין ההתחייבויות העתידיות של הקרנות לנכסים שלהן נהפך שלילי - בניגוד להפרש חיובי בתקופות שבהן השווקים גואים. גירעונות אלו מחייבים את קרנות הפנסיה לממש נכסים, כדי שיוכלו לעמוד בדרישות החוק להיוון ההתחייבויות. מימושים אלה מאיצים את הנפילות בשווקים - ומנציחים את ההפסדים גם אם השווקים יתאוששו.



הפרשות עתק



בארה"ב יש דומיננטיות רבה לקרנות הפנסיה של עובדי המדינות, כמו קאלפרס בקליפורניה, וקרנות אלו הפסידו 15%-20% מתחילת השנה. לפי הערכות, לא היו קרנות פנסיה שהפסידו פחות מ-10% עד סוף אוקטובר. קרן הפנסיה של מסצ'וסטס, למשל, הפסידה 27% עד סוף אוקטובר.



אך גם קרנות הפנסיה הפרטיות בארה"ב נמצאות בקשיים, ולפי הערכות הפסידו 250 מיליארד דולר מתחילת 2008. להערכת OECD, ההפסד בקרנות הפנסיה בארה"ב הגיע בממוצע ל-22%. כדי לפצות על הפסדים אלה, על פי חוק הרפורמה בפנסיות שנקבע ב-2006, ייאלצו המעסיקים הגדולים בארה"ב להזרים ב-2009 סכומי עתק לתוכניות הפנסיה.



על פי החוק, יש להבטיח שברשות הקרנות יהיו 100% מסך ההתחייבויות העתידיות שלהן בתוך שבע שנים - זאת, תוך עמידה ביעדים של מימון ברמה של 92% בסוף 2008, 94% בסוף 2009 וכך הלאה. קרנות שאינן עומדות בדרישות השנתיות, ייאלצו לממן 100% מהתחייבויותיהן באופן מיידי.



כ-300 חברות, איגודים מקצועיים וארגונים עסקיים ביקשו מהקונגרס, טרם צאתו לפגרה, לדחות זמנית את יישום החוק החדש - אחרת ייקלעו לקשיי מימון. המתנגדים לדרישה זו טענו כי אם חברה לא תממן את התחייבויותיה - תיאלץ ממשלת ארה"ב לממן את כל ההתחייבויות. הקונגרס, במושב שלפני צאתו לפגרה, דחה את הדיון בתיקון לחוק. ייתכן כי הוא ישוב לשולחן הדיונים במושב מיוחד בדצמבר, או שייאלץ לחכות לדיון בקונגרס הנבחר החדש בינואר.



גירעון של 100 מיליארד ליש"ט



האיחוד האירופי, מנגד, קרא לממשלות המדינות החברות בו להעניק לקרנות הפנסיה זמן ממושך יותר לצבור נכסים כדי לעמוד בהתחייבותיהן. ראש נציבות הביטוח והפנסיה של האיחוד, תומס סטפן, קרא לרגולטורים במדינות האיחוד להיות גמישים בהארכת מועדי העמידה בתוכניות.



כמה ממדינות האיחוד כבר הקלו בדרישות, כדי למנוע מכירה כפויה של נכסים שנדרשה כדי לעמוד בדרישות הנזילות המקומיות. סטפן טען כי התגובה למשבר צריכה להיות ברמה הארצית - ולא מתואמת לרוחב האיחוד, בשל צרכים שונים.



בבריטניה, לפי הערכות, תוכניות פנסיה תקציביות אישיות נמצאות בגירעון של קרוב ל-100 מיליארד ליש"ט, נכון לסוף אוקטובר, לעומת עודף של 84 מיליארד ליש"ט שרשמו אשתקד. המכה שנחתה על קרנות הפנסיה הבריטיות היתה מרובת פנים: הן היו מושקעות גם בשוקי הנדל"ן, בסחורות ובקרנות גידור - שנפלו כולם בשנה האחרונה. הקרנות בבריטניה גיוונו את השקעותיהן בשנתיים האחרונות לטובת נכסים מסוכנים יותר, כמו קרנות השקעה פרטיות וקרנות גידור, אם כי הן עדיין נחשבות לשמרניות יותר מהקרנות האמריקאיות.



קבוצה המייצגת כמה מקרנות הפנסיה הגדולות בבריטניה פנתה לשר האוצר אליסטר דרלינג וקראה לו להגדיל את היקף הנפקות האג"ח הממשלתיות (gilts) לטווח ארוך.



היתה זו הפעם הראשונה שבה תאגידים המנהלים תוכניות פנסיה לעובדיהם פנו לממשלה בפומבי. לטענת קרנות הפנסיה, הממשלה תוכל להקטין כך את עלויות המימון, שכן התשואות לאג"ח ארוכות טווח נמוכות כרגע ביחס לאג"ח קצרות הטווח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully