וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תל אביב: בשוק נערכים להורדת ריבית נוספת הערב; פעיל בשוק: השוק לחוץ

טל לוי

24.11.2008 / 8:30

אתמול נפל מדד ת"א 25 ב-6% והשלים צניחה של 50% מתחילת השנה


יום קשה עבר אתמול על הבורסה של תל אביב שצנחה בשיעורים חדים: מדד תל אביב 25 השיל 6.6% מתחת ל-600 נקודות, לרמה של 592 נקודות. מדד ת"א 100 נחתך 6.6% לרמה של 517 נקודות.
איש לא ידע להסביר מדוע נפלו המדדים בשיעור חד כל כך ובחדרי העסקות סיפרו כי "השוק פשוט בלחץ".

היום בשעה 18:30, יכריז בנק ישראל על גובה הריבית במשק, וההערכות הן שנגיד הבנק יוריד את הריבית ב-0.25% נוספים לרמה של 2.75% - הריבית הנמוכה ביותר בישראל אי פעם.

בינתיים נשואות העיניים אל משרד האוצר ולשאלה האם, כיצד ומתי יתערב המשרד בשוק ההון בכלל או באפיקי החיסכון הפנסיוניים בלבד. הממונה על שוק ההון באוצר, ידין ענתבי, הזכיר אתמול בועידת TheMarker כי למרות כל הדיבורים על "פריסת רשת ביטחון" לחסכונות – איש בעצם אינו יודע במה מדובר.



ענתבי: "איש אינו יודע מהי בדיוק רשת הביטחון שעליה מדברים כולם: אין נייר אחד שאומר כמה זה עולה ואין נייר אחד שמראה מי משלם על זה. ולכן רשת הביטחון שלה, למרות הסלוגן המאוד סימפטי, לא ברורה". ענתבי הזכיר שוב ושוב כי בראייה ארוכת שנים, אפיקי הפנסיה עדיין הציגו רווחים "ההפסדים כואבים אבל התשואות חיוביות".

ההצעה העדכנית ביותר מדברת על מתן רשת ביטחון לחוסכים בקופות גמל ובקרנות פנסיה בני 60 ויותר רק אם השכר שהם מקבלים נמוך מפעמיים שכר המינימום במשק, שמגיע ל-7,700 שקל.

בתוך הסערה שמעוררים ההפסדים באפיקים הפנסיוניים ולנוכח גיבוש תכנית ההאצה של משרד האוצר, נדמה כי איש אינו זוכר שבימים אלה נמצאת עונת הדו"חות הכספיים בעיצומה. לחברות הנסחרות נותר בסך הכל שבוע אחד כדי לפרסם את התוצאות הכספיות אולם עוד לפני שפורסמו, הפכו הדו"חות ללא רלוונטיים שכן הסביבה העסקית הספיקה להשתנות מאז הרבעון השלישי. בשוק מייחסים חשיבות רבה יותר לתחזיות להמשך ופחות לתוצאות העבר. אם בשנים הקודמות התרגלנו לכך שהמסחר מושפע מתוצאות החברות – הרי שבימים אלה נדמה שמדובר באירוע שולי למדי.

במערכת הבנקאית נערכים לאפשרות לביצוע מחיקות בשל החשיפה לענקית הבנקאות סיטי (לשעבר סיטיגרופ) במידה והבנק יקרוס. על פי ההערכות, החשיפה של המערכת הבנקאית לסיטי עומדת על 800 מיליון דולר עד מיליארד דולר. מנכ"ל בנק לאומי, גליה מאור, השוותה אתמול אירוע כמו קריסת סיטי להתמוטטות ארה"ב. ההערכות הן כי הממשל האמריקאי לא יניח לגוף אדיר כמו סיטי לקרוס במידה ויקלע לקשיים קיומיים.

ימים לא קלים עוברים על קבוצת אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר. דנקנר אמנם נערך היטב למשבר אולם השקעת הענק בלאס וגאס מצטיירת – לפחות עד כה – כסיפור לא מוצלח. בחברת השמאות CBRE הציגו אתמול הערכת שווי למגרש שרכש דנקנר במשותף עם יצחק תשובה. על פי החברה, מחי הקרקע צנח ב-48% ל-652 מיליון דולר. ירידת השווי – כ-600 מיליון דולר – מהווה כל ההון העצמי שהשקיעו 2 השותפים בפרוייקט. שיטת המדידה של CBRE מבוססת על ניסיון להעריך כמה כסף ישלם קונה פוטנציאלי.

זרוע אחרת של אי.די.בי, כור, השקיעה בתקופה האחרונה כ-4.3 מיליארד שקל ברכישת 38.2 מיליון מניות של קרדי סוויס לפי מחיר ממוצע של כ-35 פרנק שווייצי. מאז, צנחה מניית קרדי סוויס בכ-30% ושווי ההשקעה בספריה של כור גבוה בכ-1.2 מיליארד שקל משווי שוק של ההשקעה שלה בקרדי סוויס, כלומר כור מופסדת על הנייר על המהלך שביצע בכ-1.2 מיליארד שקל. בעקבות זאת, מציינת כור כי במידה שששווי שוק של השקעתה בקרדי סוויס בבורסה יהיה נמוך יותר משווי השקעה זו בספרים, תהיה לכך השפעה על ההון העצמי של החברה, ובמידה שיהיה מדובר בפער משמעותי - תהיה גם השפעה על דו"ח רווח והפסד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully