וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סך התחייבויות הסיוע של הממשל האמריקאי למגזר הפיננסים: 7.4 טריליון דולר - חצי מהתמ"ג

סוכנויות הידיעות

24.11.2008 / 10:04

סך התחייבויות הסיוע של הממשל למערכת הפיננסים שקול ל-24 אלף דולר עבור כל תושב



ממשלת ארה"ב הבטיחה עד כה להלוות יותר מ-7.4 טריליון דולר מכספם של משלמי המסים האמריקאים לבנקים ולמוסדות פיננסיים במטרה לבלום את משבר האשראי העולמי – כך דיווחה סוכנות הידיעות בלומברג, שהתבססה על נתונים שפורסמו על ידי הבנק הפדרלי, משרד האוצר והתאגיד הפדרלי לביטוח פקדונות (FDIC), בנוסף להצהרותיהם של רגולטורים וכלכלנים.



תוכנית החירום חסרת התקדים להצלת המערכת הפיננסית, השקולה ל-50% מהתמ"ג האמריקאי ב-2007 או 24 אלף דולר עבור כל גבר, אישה וילד בארה"ב, כוללת 2.8 טריליון דולר שהממשל כבר הספיק להלוות למוסדות הפיננסיים. זאת, במסגרת ההתערבות הממשלתית הגדולה ביותר בשוק ההון האמריקאי מאז השפל הגדול בשנות ה-30 של המאה הקודמת. הסכום, שבאמצעותו ניתן לשלם יותר ממחצית מהמשכנתאות בארה"ב, גבוה פי תשע מהוצאותיה של הממשלה על המלחמות בעיראק ובאפגניסטן.



מתוך 7.4 טריליון הדולרים שהתחייב הממשל להלוות לבנקים אחראי הבנק הפדרלי ל-60% מההלוואות והזרמות ההון – כ-4.4 טריליון דולר. בשבוע שעבר היה סכום ההלוואות שהעניק הבנק הפדרלי למערכת הבנקאית גבוהה פי 1,900 מהממוצע בשלוש השנים שקדמו למשבר האשראי.



סך ההתחייבויות וההלוואות של הממשל לבנקים מגמד את תוכנית הסיוע לנכסים בעיתיים (TARP) בסך 700 מיליארד דולר, שאישר הקונגרס באוקטובר. לאחר אישורה של TARP בקונגרס הדגישו יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, ושר האוצר הנרי פולסון את הצורך בהגדלת השקיפות במערכת הפיננסית, אולם חברי קונגרס טענו לאחרונה כי הבנק הפדרלי אינו נוהג בשקיפות בנוגע לכספי הציבור שהוא מזרים לבנקים וסוג הנכסים שהוא מקבל כערבונות.



"בין אם מדובר בהזרמת הון או בהלוואה, מדובר בכספים של משלמי המסים האמריקאים שמפוזרים לכל עבר, ואנחנו מחזיקים בערבונות שעליהם אנחנו לא יודעים דבר. הגיע הזמן לשקול הטלת מגבלות על הבנק הפדרלי, כך שהסמכות תחזור לידיהם של נבחרי הציבור ולא לאלו שמונו על ידם", אמר חבר הקונגרס הרפובליקני סקוט גארט, חבר בועדת השירותים הפיננסיים של בית הנבחרים, לבלומברג.



תוכנית החירום האמריקאית להצלת המגזר הפיננסי כוללת תוכנית של הבנק הפדרלי לרכוש ניירות מסחריים של חברות בסך 2.4 טריליון דולר, שהחלה ב-27 באוקטובר, ותוכנית של ה-FDIC לבטח הלוואות בין-בנקאיות בסך 1.4 טריליון דולר.



ויליאם פול, לשעבר נשיא הבנק הפדרלי של סנט לואיס, טען בראיון לבלומברג כי שתי התוכניות אינן צפויות להפסיד כסף וציין כי הסיכון הגבוה ביותר כרוך בחילוץ חברות שנתפסות כגדולות מדי מכדי ליפול, כמו ענקית הביטוח AIG וענקית הפיננסים סיטי, אותה נאלץ הממשל לחלץ אתמול באמצעות הזרמת הון בסך 20 מיליארד דולר והענקת בטחונות בסך 306 מיליארד דולר לנכסיה הבעייתיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully