וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם היורו נמצא בסוף דרכו?

TheMarker

24.11.2008 / 15:08

השקתו של היורו תוארה כשינוי הגדול ביותר ביחסים הבין גושיים מאז נפילת ברה"מ; עשור לאחר מכן נמצא גוש היורו בהאטה חריפה, כשחלק מאיחוד עומד בפני קריסה פיננסית



בתחילת שנת 2009 ימלאו ליורו עשור, ולדברי גידי הלפרין, סמנכ"ל דסק מניות במגדל שוקי הון "לפי מצבו הנוכחי של גוש היורו ושל המטבע תהיה זו חגיגה עצובה". השקתו של היורו תוארה כשינוי הפונדמנטלי הגדול ביותר ביחסים הכלכליים-הפוליטיים-המדיניים הבין גושיים מאז נפילת ברה"מ. כותרות העיתונים דימו את השקת היורו לרעידת אדמה של הדולר וציינו שזהו האיום הממשי הגדול ביותר לדולר מאז מלחמת העולם השנייה. העיתון הוול סטריט ז'ורנל תיאר זאת אז כ"שינוי הנוף הפיננסי שעשוי לשנות את מאזן הכוחות הכלכליים הגלובלי".



עשר שנים לאחר מכן נמצא גוש היורו בהאטה חריפה, כשחלק מהמדינות החברות באיחוד עומדות בפני איום של קריסה פיננסית ומשבר כלכלי חריף ונאלצות לבקש סיוע מה-IMF. לדברי הלפרין "העקשנות הגאוותנית של הבנק המרכזי האירופי שלא להפחית את הריבית נוכח סביבת האינפלציה הגבוהה ששררה בחודשים שחלפו, בעקבות הזינוק במחירי הסחורות ובראשן מחירי האנרגיה, גובה כעת את מחירה הכואב בצורה של האטה כלכלית החריפה ביותר מאז מלחה"ע השנייה".



כשלון שני ניסיונות לפריצת 1.60 דולר סימנו את סיום החלשות הדולר ועודדו מכירת יורו בשוק. בין המוכרים בלט הבנק הפדרלי בארה"ב שצמצם את אחזקות היורו שלו בכ-6.4 מיליארד דולר במחירי השיא. הערכות השוק הן כי הצימצום התרחש על מנת להחליש את מחיר חבית הנפט, שעמד אז על 140 דולר.



פריצת רמות התמיכה 1.45 ו-1.40 דולר כלפי מטה אותתה לשחקנים כי כעת הוא הזמן של הדולר. לדברי הלפרין "הפריצה לא התרחשה בבגלל עוצמת הכלכלה האמריקאית כי אם בגלל החולשה הבולטת של גוש היורו וההערכות ליציאה מוקדמת של ארה"ב מן המשבר". כך נסללה הדרך ל-1.30 דולר וכשהובקעה תמיכה זו סומן היעד של 1.25 דולר.



חזרה לשוויון



בחודש האחרון ניסו מוכרי היורו, בסיוע המחנה הגובר של מוכרי הנפט, שהידרדר לשפל של מספר שנים 49 דולר, לפרוץ את רמת 1.25 דולר. בינתיים ללא הצלחה. להערכת הלפרין בימים הקרובים יתגברו הניסיונות להבקיע את חומת תומכי היורו שנותרו. הידיעות על הקשיים הכלכליים הגוברים של המדינות החברות בגוש היורו והצפי להמשך הפחתת הריבית בחודשים הקרובים יקלו על מוכרי היורו במשימתם כשהיעד הבא ליורו עומד על 1.188 דולר ו-1.142 דולר.



להערכת הלפרין ההאטה הכלכלית הגוברת תומכת בציפייה לירידה בביקושים לאנרגיה והמשך נסיגת מחירי הנפט לעבר 47-44 דולר". אם יתממש התרחיש וההתנגדות תיפרץ מטה, עשוי הדולר לתחזק לעבר 1.10 עד 1.08 דולר. לדברי הלפרין "היעד הסופי של מוכרי היורו מכוון הרבה יותר גבוה- לעבר שוויון מוחלט בין שני המטבעות. כשיושג שוויון זה ניתן יהיה להכריז סופית על מותו של האיום הממשי הגדול אי פעם על הדולר ואולי אף להכרזה על התפרקות גוש היורו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully