וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוק המט"ח: הדולר איבד 0.72% ושערו 3.993 שקלים; מגדל שוקי הון: היורו והדולר ייסחרו ברמה שווה

טל לוי

24.11.2008 / 15:38

גידי הלפרן: "כשיושג השוויון, ניתן יהיה להכריז סופית על מותו של האיום הממשי הגדול אי פעם על הדולר"


המסחר בשוק המט"ח התנהל היום ביציבות יחסית כאשר הדולר איבד 0.72% ושערו היציג נקבע על 3.993 שקלים. ביום שישי חצה הדולר את רמת ה-4 שקלים כששערו היציג נקבע על 4.022 שקלים.

גידי הלפרן, סמנכ"ל דסק מניות במגדל שוקי הון, מזכיר כי בתחילת שנת 2009 ימלאו ליורו עשור ולפי מצבו הנוכחי של גוש היורו ושל המטבע זו תהיה חגיגה עצובה. השקתו תוארה אז כשינוי הפנדמנטלי הגדול ביותר ביחסים הכלכליים-הפוליטיים-המדיניים הבין גושיים מאז נפילת ברית המועצות. כותרות העיתונים דימו את השקת היורו לרעידת אדמה של הדולר וציינו שזהו האיום הממשי הגדול ביותר לדולר מאז מלחמת העולם השנייה. העיתון "וול סטריט ז'ורנל" תיאר זאת אז כ"שינוי הנוף הפיננסי שעשוי לשנות את מאזן הכוחות הכלכליים הגלובלי".

עשר שנים לאחר מכן נמצא גוש היורו בהאטה חריפה, כשחלק מהמדינות החברות באיחוד עומדות בפני איום של קריסה פיננסית ומשבר כלכלי חריף ונאלצות לבקש סיוע מה-IMF. העקשנות הגאוותנית של הבנק המרכזי האירופי שלא להפחית את הריבית נוכח סביבת האינפלציה הגבוהה ששררה בחודשים שחלפו בעקבות הזינוק במחירי הסחורות ובראשן מחירי האנרגיה גובה כעת את מחירה הכואב בצורה של האטה כלכלית החריפה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה. יש המטילים ספק בקיומו של גוש מטבעי זה ומעריכים שהמטבע לא ישרוד עוד שנים רבות.

כשלון שני ניסיונות לפריצת 1.60 דולר סימנו את סיום היחלשות הדולר ועודדו מכירת יורו בשוק. בין המוכרים בלט הבנק הפדרלי שצימצם את אחזקות היורו שלו בכ-6.4 מיליארד דולר במחירי השיא, אולי על מנת להחליש את מחיר חבית הנפט (שעמד אז על 140 דולר). פריצת רמות התמיכה 1.45 ו-1.40 דולר כלפי מטה אותתה לשחקנים כי כעת הוא הזמן של הדולר, לא בגלל עוצמת הכלכלה האמריקאית כי אם בגלל החולשה הבולטת של גוש היורו וההערכות ליציאה מוקדמת של ארה"ב מן המשבר. כך נסללה הדרך ל-1.30 דולר וכשהובקעה תמיכה זו, סומן היעד של 1.25 דולר.

הדולר והיורו ישתוו

בחודש האחרון ניסו מוכרי היורו, בסיוע המחנה הגובר של מוכרי הנפט (שהידרדר לשפל של מספר שנים 49 דולר), לפרוץ את רמת 1.25 דולר. בינתיים ללא הצלחה. בימים הקרובים יתגברו ניסיונותיהם להבקיע את חומת תומכי היורו שנותרו. הידיעות על הקשיים הכלכליים הגוברים של המדינות החברות בגוש היורו (ושכנותיהן) והציפיות להמשך הפחתת הריבית בחודשים הקרובים יקלו על מוכרי היורו במשימתם כשיעדם הבא שוכן ב-1.188 דולר ו-1.142 דולר.

ההאטה הכלכלית הגוברת תומכת בציפייה לירידה בביקושים לאנרגיה והמשך נסיגת מחירי הנפט לעבר 47-44 דולר. אם יתרחש הדבר, עשוי הדולר לתחזק לעבר 1.10-1.08 דולר. האם זה יהיה היעד הסופי של מוכרי היורו? נראה שהם מכוונים הרבה יותר גבוה - לעבר שוויון מוחלט בין שני המטבעות. כשיושג שוויון זה, ניתן יהיה להכריז סופית על מותו של האיום הממשי הגדול אי פעם על הדולר. זה אולי יביא גם להכרזה על התפרקות גוש היורו.

התנפצות בועת השקל החזק

התחזקות הדולר בעולם חיזקה את כוחו גם ביחס לשקל, ולראשונה מזה שנה הוא חצה את רמת 4 השקלים. פריצת רמה פסיכולוגית זו תעמוד למבחן תקפות בימים הקרובים ואם ישמור הדולר על כוחו מעל רף ארבעת השקלים (בסיוע הפחתת ריבית שצפויה היום) יעודד הדבר את התקדמותו בשלב ראשון לעבר 4.14 שקל ובשלב שני עד ל-4.34 שקל.

התנפצות זו של בועת השקל, שהיה עד לפני מספר חודשים המטבע החזק בעולם, תחזיר את ערכו לפרופורציה הנכונה ותגדיל את התמורה ליצואנים, שהכנסותיהם נשחקו בשנתיים האחרונות. הסטת שיווי המשקל מהיבואנים והיצרנים המקומיים, שנהנו בשנים האחרונות משקל חזק וליצואנים תהווה חיזוק חשוב למשק בתקופה בה הוא צפוי לעמוד בפני האטה חריפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully