וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספרינט: הצמיחה הכלכלית ברוסיה תתכווץ ל-3% ב-2009 מול ממוצע של 7% עד כה

Byte and Switch

24.11.2008 / 15:53

המדד המוביל ברוסיה ה-RTS הנקוב בדולרים ירד בשיעור של 77% מרמות השיא שנקבעו לו באמצע חודש מאי 2008; הסנטימנט השלילי בבורסה הרוסית הושפע גם ממדיניות החוץ האגרסיבית של פוטין ומדבדב אשר התבטאה בפלישה לגאורגיה



המדד המוביל ברוסיה ה-RTS הנקוב בדולרים ירד בשיעור של 77% מרמות השיא שנקבעו לו באמצע חודש מאי 2008. המניות שהובילו את הירידות במדד היו מניות חברות ההפיננסיות, הסחורות והנפט. המדדים בבורסה הרוסית ירדו בשיעור חד יותר ביחס למדדים במדינות מתפתחות אחרות, שהושפעו בעיקר ממחנק האשראי והשלכותיו על הכלכלה הריאלית.



הסנטימנט השלילי בבורסה הרוסית הושפע גם ממדיניות החוץ האגרסיבית של פוטין ומדבדב אשר התבטאה בפלישה לגאורגיה ובהתבטאויות בריוניות כנגד ממשלת ארה"ב אשר הניעה משקיעים זרים רבים לאבד אמון בכלכלה הרוסית ולהסיט כספיהם לשווקים בטוחים יותר. הירידה החדה במחירי הסחורות, ובעיקר במחיר הנפט, פגעה ביצרנים וביצואנים הרוסים, ובכלכלה הרוסית בכלל.



לדברי מנהל המחקר בספרינט האנליסט אריה טל "מבחינה טכנית ובהסתכלות על מכפילים היסטוריים, המניות הרוסיות במדד נראות אטרקטיוויות. אולם לאור הסנטימנט השלילי, התלות בסחורות ובעיקר בנפט, והמגמות בכלכלה הריאלית לא מומלץ להשקיע בבורסה הרוסית בטווח הקצר".

מנתוני הלשכה לסטטיסטיקה הרוסית עולה כי שיעור האבטלה ברוסיה עלה בחודש אוקטובר לרמה של 6.1% מרמה של 5.3%. מספר הלא מועסקים עומד כיום על 4.6 מיליון אזרחים. העלייה בשיעור המובטלים נובעת כאמור מהירידה בפעילות הכלכלית אשר התבטאה בחודשים האחרונים בירידה משמעותית במכירות המקומיות ובייצור התעשייתי.



המכירות הקמעונאיות עלו בחודש אוקטובר בשיעור שנתי של 12.3% לעומת 14.2% בחודש הקודם, ההשקעות בנכסים קבועים עלו בשיעור שנתי של 6.9% לעומת 11.8% בחודש הקודם, והייצור התעשייתי המהווה כ-40% מהתמ"ג עלה בשיעור של 0.6% בחודש הקודם – הקצב השנתי הנמוך ביותר מאז תחילת 2003.



יש לציין כי בחודש אוקטובר נרשמה עלייה של כ-30% בפיגורים בתשלום לעובדים (בערך 36 מיליון דולר) בקרב חברות בנייה וייצור על רקע הקשחת תנאי האשראי במגזר הבנקאי, הרעה במוסר התשלומים במשק והירידה בהכנסות.



להערכת טל מגמות אלה צפויות להימשך גם ב-2009 על רקע מחנק האשראי והשפעותיו על השוק המקומי, הירידה במחירי הסחורות והביקושים לייצוא. כלכלת רוסיה צפויה לצמוח ב-2009 בשיעור אשר לא יעלה על 3% לאחר צמיחה ממוצעת של 7% ב-5 השנים האחרונות.



לדברי טל "החדשות הטובות הן שעלויות היצרנים ברוסיה ירדה בחדות בחודשים האחרונים, כאשר מדד המחירים ליצרן ירד ב-6.6% באוקטובר. הירידה במדד תאפשר לקובעי המדיניות לבצע הרחבות מוניטאריות לצורך תמיכה בפעילות הכלכלית במשק הרוסי שתתמוך בהיחלשות הרובל וביצואנים ובמגזר הייצור שנפגעו באופן משמעותי במשבר זה".



להערכת טל, הרובל ימשיך להיחלש בטווח הקצר לאור הירידה בפעילות הכלכלית, מדיניות הבנק המרכזי התומכת פיחות ובריחת משקיעים זרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully