וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנורה מבטחים: הורדות הריבית בארה"ב אינן אפקטיוויות

TheMarker

24.11.2008 / 14:46

אנשים לא מחפשים תשואה אלא מחפשים לשמור על ערך הכסף וזאת הסיבה שאג"ח לשלושה חודשים נסחר בתשואה של 0.01%



הריצה לנכסים הנחשבים לבטוחים בדמות אג"ח של ממשלת ארה"ב נמשכת והתשואות הכמעט אפסיות על אג"חים קצרים מעידה עד כמה משבר האמון במערכת הבנקאית חמור. להערכת לנה קרופאלניק מנהלת קרנות חו"ל במנורה מבטחים אנשים לא מחפשים תשואה אלא מחפשים לשמור על ערך הכסף וזאת הסיבה שאג"ח לשלושה חודשים נסחר בתשואה של 0.01%.



ב-16 לדצמבר צפוי הפד להפחית את הריבית ב-0.5% לרמה של 0.5%, הרמה הנמוכה ביותר אי פעם. לדברי קרופאלניק "לא בטוח עד כמה הורדת הריבית אפקטיווית בשלב זה כאשר הבנקים מהדקים את תנאי האשראי ומגדילים את המרווחים שהם לוקחים מעל הריבית של הפדרל ריזרב". בהודעה שפירסם הפדרל ריזרב בשבוע שעבר הוא הודה בכך שהאפקטיוויות של הפחתות ריבית בשלב זה הולכת ונעלמת. ולמרות זאת להערכת בית ההשקעות הבנק הפדרלי בארה"ב לא ינסה ללמד לקח את המשקיעים ההיסטריים בעת הנוכחית ולכן ייתן להם את מה שהם רוצים.



בהודעה שפרסם הפדרל ריזרב בשבוע שעבר הודה בכך שהאפקטיוויות של הפחתות ריבית בשלב זה הולכת ונעלמת. ולמרות זאת להערכת קרופאלניק הפדרל ריזרב לא ינסה ללמד לקח את המשקיעים ההיסטריים בעת הנוכחית ויוריד את הריבית.



ימי המסחר בארה"ב נמשכים שש וחצי שעות אך עיקר הפעילות מתרכז בעשרים הדקות האחרונות. ביום שישי הגיבו המדדים בחיוב למינוי של שר האוצר החדש, גייטנר נשיא הבנק הפדרלי של ניו יורק, והשווקים עלו בכ-6%. אבל בסיכום שבועי ירד מדד S&P500 בכ-8.4%. התנודתיות הגלומה כפי שמשתקפת ממדד הפחד ה-VIX שברה את כל השיאים במהלך השבוע כאשר הגיעה לרמה של 80.86.



מניות הבנקים בארה"ב שוב הובילו את הירידות עם ירידה של 16.5% במהלך השבוע שעבר, מניית סיטי צנחה ביותר מ-60%. הודעתו של הנסיך הסעודי בן טלאל על כוונתו להגדיל אחזקות בסיטי מ-4% ל-5% לא עצרו את הדימום במניה.



במהלך השבוע היו שמועות על העמדת הבנק למכירה, בהמשך היו הערכות כי ימכרו חלקים מהבנק. המנכ"ל הכחיש את השמועות הללו. להערכת לנה קרופלניק מנהל תקרנות חו"ל במנורה מבטחים קיים סיכוי סביר שמידע שהגיע שוק שהצית גל מכירות אגרסיבי במניות בכלל, ובפיננסים בפרט.



החדשות היחידות הן כבר די ישנות וכנראה קשורות לשינוי תוכנית החילוץ על ידי האוצר. שר האוצר של ארה"ב הנרי פולסון הודיע לפני כשבוע וחצי על כך שהממשל לא ירכוש נכסים בעייתיים ולא נזילים מהבנקים, הממשל מעדיף לעודד אשראי צרכני. החצי השני של התוכנית יתמקד בהשקעות ישירות בבנקים ובייצוב האשראי הצרכני.



המשקיעים חוששים ששינוי התוכנית עלול להצית גל נוסף של מחיקות ענק, מה שידרוש מהבנקים לחפש הון נוסף. בנוסף דיברו השבוע על החשיפה של הבנקים להלוואות לנדל"ן מסחרי. עד כה תחום הנדל"ן המסחרי נשאר חסין יחסית, המחירים לא ירדו בצורה משמעותית, ושיעורי חדלות הפירעון לא זינקו. היום חוששים כי גם התחום הזה יפגע,המחירים ירדו ושיעורי חדלות הפירעון יזנקו. הבנקים שהעניקו הלוואות ורכשו אג"חים מגובי הלוואות מסחריות יצטרכו למחוק מנכסיהם. כך למשל, לפי הערכות כ-11% מההון של סיטי חשוף לאג"ח מגובה נדל"ן מסחרי.



שינוי תוכנית החילוץ, החלפת הממשל בארה"ב, אי הוודאות בנוגע להמשך הצעדים שינקטו על ידי משרד האוצר והמשך הידרדרות בכלכלה הריאלית זורעים פאניקה בקרב המשקיעים וגורמים לאובדן אמון מוחלט. לאובדן האמון מתווספים פדיונות בקרנות הגידור וקרנות הנאמנות.



מתחילת השנה רשם סיטי בנק ירידה של 87.3% מול ירידות שבועיות של 30%, בנק אוף אמריקה רשם ירידה של 72.2% מול ירידות של 30.1% בשבועי, ג'יי.פי. מורגן רשם מתחילת השנה ירידה של 48% מול ירידה של 34% בשבועיים. גולדמן סאקס רשם ירידה שנתית של 75.2% מול ירידות של 20.1%. מורגן סטנלי רשם ירידה של 81% מול ירידה שבועית של 16.5%.



תעשיית הרכב



הסיפור של חברות הרכבים בארה"ב הוא לא חדש והוא לא תוצר ישיר של המשבר הנוכחי. להערכת קרופאלניק המשבר הנוכחי בסך הכל החריף את המשבר הפרטי של חברות הרכב האמריקאיות בכך שהביקוש לרכבים ירד בכל העולם. זאת עקב ירידה חדה בצריכה המקומית ועקב הדרישה מצד הצרכנים לדגמים חסכוניים יותר מאלו שמציעות החברות האמריקאיות.



בנוסף, ההידוק בשווקי האשראי הביא לכך שחברות הרכבים לא מצליחות לקבל מימון בשוק. חוסר היכולת המשמעותית של החברות לחסוך בצד ההוצאות יחד עם ירידה חדה בצד ההכנסות גורמת לשריפת מזומנים מהירה. הקופה של החברות צפויה להיגמר בעוד כמה חודשים לכל היותר וזאת הסיבה שהביא אותן לבקש סיוע מהממשל. בניגוד למה שמקובל בדרך כלל בארה"ב, עובדי תעשיית הרכב מאוגדים באיגודים חזקים מאוד ונהנים ממשכורת ותנאים סוציאליים נוחים במיוחד.



בעבר כל ניסיון של ההנהלה לשנות את תנאי ההעסקה של העובדים נתקל באיומי שביתה. לכן מתקשים שם לצמצם בהוצאות. כמובן שגם ההנהלות עשו לא מעט טעויות שהביא את החברות למצבן הנוכחי, כגון אי זיהוי בזמן את המגמה של העדפת מודלים קטנים וחסכוניים יותר. הסנאט דחה בשלב זה את הבקשה לסיוע על סך של כ-25 מיליארד דולר ואמר לחברות לחזור בחודש הבא עם תוכנית לרה ארגון ואז ידון שוב נושא הבקשה לסיוע.



לדברי קרופאלניק "הממשל בארה"ב רוצה לעזור לתעשיית הרכב כי הנזקים של פשיטת הרגל יכולים להיות עצומים לכלכלת ארה"ב. עם זאת, הסנאט מעוניין לראות מה החברות מתכננות לעשות עם הכסף ואיזה רה ארגון מתוכנן. כמובן וייתכן שהסנאט הדמוקרטי מחכה לכניסתו של ברק אובמה לבית הלבן בינואר על מנת לאשר את תוכנית הסיוע וזאת על מנת שהוא יוכל לקחת קרדיט עליה ולא הממשל היוצא של בוש".



המשקיעים בשוק עוקבים אחר התעמולה התקשורתית שמנהלות חברות הרכבים. השאלה היא איזו חברה שנחשבת כגדולה מדי בשביל ליפול, והאם עדיף לתת לה ליפול או שהנזקים מהנפילה יהיו חמורים יותר משימוש בכספי משלם הציבור לצורך הצלתה. כנראה שבעת משבר הדאגה העיקרית צריכה להיות לצמצום הנזקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully