וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות ניירות ערך מחזירה את כלל פיננסים למציאות

מאת יורם גביזון

25.11.2008 / 6:54

הרשות שולחת מסר לגבי מדיניות הערכות השווי בחברות הציבוריות: כפתה על כלל פיננסים הפרשה של 80 מיליון שקל בגין אילנות



>> המדיניות החשבונאית של חברת כלל פיננסים מקבוצת אי.די.בי ספגה שלשום ביקורת קשה. כלל פיננסים שבשליטת כלל ביטוח תיאלץ לתקן את הדו"חות הכספיים שלה לרבעון השלישי של 2008 לאחר שרשות ניירות ערך דחתה את מסקנותיה בדבר אי הצורך בהפרשה לירידת ערך השקעותיה של כלל פיננסים ברכישת קרנות הנאמנות של אילנות דיסקונט ביוני 2006.

הרשות כפתה על כלל לבצע הפרשה של 80 מיליון שקל בגין המוניטין (עודף העלות על השווי ההוגן) שנוצרו ברכישת אילנות. ההפרשה תגדיל את ההפסד המיוחס לבעלי המניות של כלל פיננסים ברבעון השלישי מ-28 מיליון שקל ל-108 מיליון שקל ותגרום לירידה בהון העצמי של כלל מ-614 מיליון שקל ל-534 מיליון שקל.



החלטת הרשות עומדת בניגוד למסקנתה של דלויט שירותי ייעוץ כלכלי שלפיה שווי השימוש של פעילות קרנות הנאמנות הוא 561 מיליון שקל - גבוה ב-67 מיליון שקל מבספריה של כלל פיננסים.



הרשות הביעה את עמדתה שעל כלל היה לנקוט הנחות מחמירות יותר בחוות הדעת בנוגע לשיעור ההיוון של דמי הניהול מפעילות הקרנות ובנוגע לשיעור הצמיחה של פעילות קרנות הנאמנות.



הביקורת של הרשות על המדיניות החשבונאית של כלל פיננסים וקבוצת אי.די.בי שולחת מסר ברור לגבי הערכות שווי שהתנתקו ממחירי השוק ומהמציאות הכלכלית, למשל בענף הנדל"ן.



הביקורת מביכה במיוחד בהתחשב בעובדה שסמנכ"ל הכספים של כלל פיננסים היה קודם לכן החשבונאי הראשי באגף החשב הכללי במשרד האוצר ומנהל מחלקה מקצועית במשרד רואי חשבון סומך חייקין KPMG, ואילו ד"ר אייל סולגניק, מנהל הכספים הראשי של חברת אי.די.בי אחזקות, היה רואה חשבון ראשי ברשות ניירות ערך.



כלל פיננסים רכשה את חברת ניהול הקרנות אילנות ביוני 2006 תמורת 582 מיליון שקל, כשההון העצמי של אילנות היה 40 מיליון שקל. עודף עלות הרכישה על הנכסים המזוהים של אילנות (מוניטין) שנזקף למאזנה של כלל פיננסים היה 496 מיליון שקל.



המוניטין שנוצרו ברכישת אילנות ייצגו את הציפייה של כלל פיננסים לערך הכלכלי שהיא עתידה להפיק מאילנות, בין היתר הודות לסינרגיה בין פעילותה של זו לבין פעילותה של כלל פיננסים עצמה בתחום קרנות הנאמנות.



אלא שמאז רכישת אילנות התכווצה פעילות קרנות הנאמנות של כלל פיננסים בשל שינויים בטעמי הציבור, ובעיקר על רקע המעבר המהיר לתעודות סל, הפדיונות בקרנות הנאמנות וביצועי קרנות הנאמנות של כלל פיננסים.



קרנות הנאמנות של אילנות, שניהלו בעת רכישתן 11.4 מיליארד שקל, הצטמקו נכון לסוף 2006 ל-9.9 מיליארד שקל. נכון לסוף ספטמבר 2008 ניהלו קרנות הנאמנות של כלל פיננסים ושל אילנות 11.5 מיליארד שקל בלבד.



יתרה מזו, ההרכב של קרנות הנאמנות שאותן מנהלת כלל פיננסים השתנה דרמטית, כך שרמת דמי הניהול שהיא גובה ירדה. נכון לספטמבר, 27% מהקרנות של כלל פיננסים היו קרנות כספיות, שבשלב זה אינן גובות דמי ניהול של ממש ומסבות הפסדים לחברות הניהול. למרות ההרעה הניכרת בתעשיית קרנות הנאמנות ב-2007 וב-2008 וירידה בנתח השוק של כלל פיננסים בתעשייה מ-13.8% בדצמבר 2006 ל-10% בספטמבר 2008, החברה הסתפקה בהפרשה של 22 מיליון שקל לירידת ערך המותג אילנות ברבעון השני וברבעון השלישי לא ביצעה הפרשה.



הרשות סברה כי שיעור ההיוון הראוי לפעילות הקרנות צריך להיות 11.5%-12.5% לפחות. הרשות גם חלקה על שיעור הצמיחה השנתית שהניחה דלויט לגבי הקרנות - 3% ביחס לשנה המייצגת 2013, והורתה לכלל להניח כי שיעור הצמיחה יהיה 0 - הנחיה שמעוררת שאלה האם אין צורך במחיקת המוניטין והאם אין צורך בהנחיה רוחבית לגבי כל החברות שרכשו חברות לניהול קרנות נאמנות.הרשות הצביעה על תוצאה בלתי סבירה להערכתה. הערכת השווי של דלויש 560 מיליון שקל מגלמת מכפיל של 4 ביחס לדמי הניהול של קרנות הנאמנות ב-2007 לעומת מכפיל דמי ניהול של 2 כאשר החברה נרכשה וזאת על רקע הרעה בשוק ההון בענף קרנות הנאמנות



בכלל מציינים כי שיעור ההיוון אושר על ידי שלושה משרדי רו"ח וכי הירידה בנתח השוק של החברה נובעת מהפסקת פעילות אירוח הקרנות של ילין לפידות בסוף 2007. להערכת מקורבים לכלל פיננסים, ההחלטה אינה משקפת את תוצאות מהלכי ההתייעלות שהחברה ביצעה ב-2008 ושהביאו לשיפור הרווחיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully