וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההסתדרות: עלות רשת הביטחון שהצענו - 14 מיליארד שקל

מאת מירב ארלוזורוב

25.11.2008 / 6:54

אחת הדרישות ברשת הביטחון שמציעה ההסתדרות היא הפחתת דמי הניהול בחיסכון הפנסיוני ל-0.5%; ההסתדרות עשויה להתנגד להצעת האוצר, להפעלת רשת ביטחון לפי מבחן הכנסה



>> העלות המרבית של רשת הביטחון המוצעת על ידי ההסתדרות היא 14 מיליארד שקל, ועלותה בטווח הקצר, של חמש השנים הקרובות, מוערכת ב-4-5 מיליארד שקל. עם זאת, בהסתדרות מעריכים שבפועל תהיה עלותה של הרשת נמוכה בהרבה - בין השאר בשל הפחתה בדמי הניהול.



ההסתדרות, בראשות עופר עיני, מציעה רשת ביטחון לכל החוסכים לפנסיה באמצעות קופות הגמל וביטוחי המנהלים, שגילם יותר מ-55. הרשת כוללת גם את העמיתים בקרנות הפנסיה החדשות, אך מספרם מועט ונאמד באלפים בודדים. היא אינה כוללת את עמיתי קרנות הפנסיה הוותיקות, שבכל מקרה מובטחות בידי המדינה. לפי הצעת ההסתדרות, המדינה תבטיח לכל החוסכים לפנסיה שגילם יותר מ-55 את החזר ההפסדים שלהם ב-2008. המשמעות: המדינה תבטיח להם את שווי הפנסיה שלהם כפי שהיתה ב-31 בדצמבר 2007, לפני שנצברו בה הפסדים של כ-20% בממוצע.

כדי לקבל את ההבטחה, יצטרכו החוסכים בגילאי 55-63 להמשיך לחסוך לפנסיה עד לגיל פרישה (67) - משמע, 4-12 שנים מהיום. ההערכה של ההסתדרות היא כי בתקופה שתחלוף עד למימוש הקרן - משך חיים ממוצע של שמונה שנים - רבים הסיכויים שהשוק יתאושש ויחזיר את ההפסדים שנצברו מתחילת 2008, ולפיכך לא יהיה כלל צורך בהפעלת הרשת.



בנוסף מציעה ההסתדרות כי כל מי שגילו עולה על 64 יקבל הבטחה כי הפנסיה שלו תחזור לערכה מתחילת 2008, בתנאי שימשיך לחסוך ולא ימשוך את הפנסיה במשך שלוש שנים. משך הזמן הזה הוא קצר יותר, והסיכון כי בשלוש השנים הקרובות השוק לא יספיק להתאושש ולהחזיר את ההפסדים שנצברו מתחילת 2008, מוחשי יותר.



סך הנכסים של החוסכים לפנסיה מסתכם ב-70 מיליארד שקל - כולל גמלאים שגילם יותר מ-55 וחוסכים באמצעות קופות גמל, ביטוחי חיים או קרנות פנסיה חדשות. לאור זאת, החזר הפסדים בשיעור של 20% משמעו עלות מרבית של 14 מיליארד שקל. את העלות של רשת הביטחון קצרת הטווח לבני 64 ויותר, המוערכת ב-4-5 מיליארד שקל, תצטרך המדינה להתחיל לשלם בתוך שלוש שנים.



הערכות אלה נוגעות להפסדים שנצברו מתחילת 2008. אין בהן כדי לענות על השאלה מה תהיה עלותה של רשת הביטחון אם ההפסדים ימשיכו להצטבר בעתיד. בכל הנוגע להפסדים עתידיים, העלות המרבית של הרשת אינה מוגבלת.



ואולם בהסתדרות מעריכים כי העלות בפועל תהיה נמוכה מההערכות, בין השאר משום שהם מציעים להקטין את הסיכון של המדינה באמצעות הפחתת דמי הניהול. בהסתדרות מציעים כי דמי הניהול לבני ה-55 ויותר יופחתו ל-0.5% בשנה בלבד. מדובר בחיסכון שנתי של כ-1% בדמי הניהול, שהם תוספת של כ-1% בשנה לתשואה, מה שמקטין את הסיכון שהחיסכון הפנסיוני לא יצליח להחזיר הפסד של 20% בתוך שלוש שנים.



בנוסף, מעריכים בהסתדרות, כי היתרונות הכלכליים שינבעו מפרישת הרשת - כלומר, הרגעת הציבור ומניעה של החרפת הירידות בשוק ההון - יגברו עשרות מונים על עלות של 4-5 מיליארד שקל בעוד שלוש שנים.



בהסתדרות מציעים גם לפקח על ההשקעות של החיסכון הפנסיוני, כדי למנוע מצב של הגדלת הסיכון בהשקעה של קופות הגמל. זאת משום שהמדינה מספקת להן ביטוח, והיא תישא בכל ההפסדים.



בהסתדרות לא הגיבו עדיין להצעת רשת הביטחון של האוצר, בין השאר משום שעדיין לא הוצגה באופן רשמי. עם זאת, ההערכה היא כי ההסתדרות תתנגד להצעה להפעיל את הרשת לפי מבחן הכנסות (רק לגמלאים שהפנסיה שלהם נמוכה מ-7,700 שקל בחודש).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully