וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם פריזמה סוגרת את פעילות עשיית השוק

מאת שרית מנחם

25.11.2008 / 6:54

אחרי גאון ואקסלנס, מחליטים גם בפריזמה לסגור את פעילות עשיית השוק שנהפכה ללא רווחית. בעקבות התכווצות הענף קובעת הבורסה הנחיות חדשות ליציאה מהתחום



>> כאשר גדי גרינשטיין, מנכ"ל גאון בית השקעות, החליט בפברואר לסגור את פעילות עשיית השוק ההפסדית, בפריזמה העידו על מאזנים חיוביים מהפעילות. "התחרות בענף רבה מאוד, אבל הפעילות בתחום עדיין רווחית בעבורנו", אמר אז ערן אבידור, מנהל עשיית השוק בפריזמה.

ואולם תשעה חודשים חלפו, וגם בפריזמה החליטו להפסיק לצטט עבור חברות באחד העם. בשבוע האחרון הודיעו חברות רבות כי פריזמה יחדל מלהיות עושה השוק שלהם. בכך מצטרף פריזמה, שהיה שחקן מרכזי בזירת עשיית השוק, לגאון בית השקעות ולאקסלנס, שהפסיק את הפעילות לפני כחודש.



שחקניות מרכזיות שנשארו במגרש כיום הן כלל פיננסים, הראל פיננסים ואי.בי.אי.



הפסקת פעילות עשיית השוק על ידי גופים רבים בתחום הביאה את הבורסה לתיקון הנחיה בנושא. אתמול הודיע רובי גולדנברג, מנהל יחידת שיטות מסחר בבורסה, כי עושה השוק יהיה רשאי להפסיק את הפעילות לפני שהסתיים פרק הזמן המינימלי לו התחייב רק במקרים שבהם עושה שוק אחר החל לעשות שוק בנייר הערך; נייר הערך עבר מהרשימה הראשית לרשימת השימור; לנייר הערך נקבע שער נעילה של עשר אגורות או פחות במשך חמישה ימי מסחר רצופים.



עוד מציין גולדנברג כי הבורסה רשאית לאשר בקשה של עושה שוק להפסיק עשיית שוק בנייר הערך, או להפסיק אותה לתקופה קצובה, לפני שהסתיים פרק הזמן המינימלי לו התחייב, במקרה שפורסם מידע על שינוי לרעה במצבה העסקי של החברה או מידע מהותי אחר. התקנות ייכנסו לתוקף בתחילת דצמבר.



עשיית השוק, פעילות שהגיעה למניות ולאיגרות החוב הקונצרניות באחד העם באמצע 2005, תרמה בעיקר למסחר בניירות הערך של חברות קטנות-בינוניות. תפקידו של עושה השוק הוא להבטיח למנפיקי המניות ולמי שמעוניין להשקיע במניה כי עד למרווח מסוים תמיד יהיו ביקוש והיצע של מניות.



עושה השוק מעביר פקודות של מכירה וקנייה בנייר הערך של החברה במהלך המסחר, משפר את הסחירות והנזילות בנייר הערך ומבטיח למשקיעים את האפשרות לקנות או למכור את ניירות הערך של החברה בכל עת שירצו בכך.



עשיית השוק היתה חלק ממגמה בבורסה שבמסגרתה הסחירות בניירות הערך עלתה, ומחזורי המסחר זינקו. ואולם עם הזמן נהפכה הפעילות ללא רווחית. הסיבה העיקרית לכך היא התחרות הגבוהה אשר נוצרה בענף.



כשבעה ספקי שירות התמודדו על מאות מניות ואיגרות חוב. כך, דמי השירות החודשיים, שהסתכמו תחילה בכ-2,000 דולר, צנחו אל מתחת ל-1,000 דולר ולעתים אף נמוך הרבה יותר.



גם שחיקת הדולר בשנה האחרונה כיווצה את שולי הרווח מהפעילות.



מה שמעיק עוד על ספקיות השירות הוא מצב הרוח בשווקים. כדי לספק את השירות צריכות החברות להחזיק במלאי של נייר הערך. כשהשווקים מאבדים תשואות יקרות, כך גם המניות שמחזיק בית ההשקעות במלאי, בין אם הן נקנו בשוק ובין אם הושאלו מבעל השליטה, מאבדות מערכן.



הירידה במחיר נייר הערך גוררת הפסדים שאותם דמי השירות המתכווצים מתקשים לכסות. פעמים רבות שמרו בתי ההשקעות על פעילות עשיית השוק רק כדי ליצור קשרים בתחומים אחרים, כמו חיתום ומחקר, אך נראה כי תחזוק הפעילות ההפסדית ממזער אפילו את היתרונות הללו.



מפריזמה נמסר: ההפסקה בעשיית השוק היא הדרגתית, בהתאם לתקנון הבורסה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully