וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוכנית החירום של פישר

מוטי בסוק

25.11.2008 / 6:54

הורדת הריבית



>> בשבוע שעבר פירסם שר האוצר, רוני בר-און, תוכנית חירום כלכלית שמטרתה לסייע למשק לעבור בשלום את המשבר הכלכלי המקומי-גלובלי. ביום חמישי הקרוב עומד שר האוצר לפרסם השלמה לתוכנית - פרישת רשת ביטחון לקופות הגמל.

תוכנית החירום לכלכלת ישראל של נגיד בנק ישראל סטנלי פישר, בימים לא פשוטים אלה, היא הפחתת הריבית במשק במנות גבוהות - אחת לשבועיים. בסך הכל הפחית הנגיד את הריבית באוקטובר ובנובמבר ב-1.75%, מ-4.25% ל-2.5%. ההפחתה חסרת התקדים בשלוש וחצי שנות כהונתו של פישר נועדה לסייע למגזר היצרני ולמשקי הבית בהוזלה ניכרת של האשראי. בעניין זה, כנראה שפישר עדיין לא אמר את המלה האחרונה.



ההפחתות הניכרות אמורות לסייע למשק שנמצא בצמיחה יורדת ובאבטלה עולה. אסור לשכוח תרומה אחרת של בנק ישראל למשק - דרך המגזר המייצא. הבנק ממשיך בפרויקט היומי של רכישת דולרים - לשם הגדלת יתרות המט"ח של ישראל מחד, ולתיסוף הדולר בישראל מאידך. הפרויקט היה אמור להסתיים בסוף החודש, לאחר שבנק ישראל הגדיל את יתרות המט"ח שלו ב-10 מיליארד דולר. ואולם הבנק החליט להמשיך בפרויקט כדי להמשיך ולהחליש את השקל, או לחלופין - כדי לסייע ליצואנים. היצוא, בוודאי בימים אלו, הוא מקטרי הצמיחה היותר חשובים של המשק.



ואולם לא כולם נהנים מהורדות הריבית. אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, העיר אתמול כי על בנק ישראל לחפש דרכים ולהבטיח שהפחתת הריבית תועבר בפועל ובמלואה למגזר העסקי. ולא רק המגזר העסקי מתלונן; הפחתות הריבית של בנק ישראל לא הגיעו במלואן גם למגזר נוסף - הציבור הענקי של מחזירי המשכנתאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully