וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות ניירות ערך יוזמת הקמת קרנות לרכישת אג"ח קונצרניות

מאת מוטי בסוק, טל לוי וצבי זרחיה

25.11.2008 / 7:43

הקרנות המיוחדות יהיו בבעלות הממשלה ומשקיעים פרטיים ויזרימו נזילות לשוק ההון * כלכלנים המעורבים בדיוני האוצר על רשת הביטחון לקופות הגמל מעריכים כי התוכנית תיצור למדינה חשיפה של 9 מיליארד שקל על כל ירידה של 10% בשווקים * רשת הביטחון תהיה רלוונטית לעשרות אלפ



>> רשות ניירות ערך יוזמת הקמת קרנות מיוחדות (Distress Funds), שיהיו בבעלות הממשלה ומשקיעים פרטיים וישקיעו ברכישת אג"ח קונצרניות - ובכך יזרימו נזילות לשוק ההון. הצעה אחרת של הרשות, שעליה עדיין אין הסכמה, היא שהמדינה תעמיד ערבויות לבנקים כדי שיגדילו את היצע האשראי לחברות.

בתוך כך, מהדיונים הפנימיים שהתקיימו עד כה במשרד האוצר עולה כי העלות המרבית של רשת הביטחון לחוסכים בקופות גמל לקופת המדינה תהיה כ-10 מיליארד שקל, בפריסה רב-שנתית. הסכום הסופי ייקבע לאחר שהאוצר יחליט באיזה מודל תופעל התוכנית.



אתמול התקיימו דיונים ארוכים באוצר במטרה להגיע להחלטות סופיות בתוכנית, בהשתתפות כל ראשי המשרד וצוות עוזריהם. חלק מהדיונים נערכו בראשות שר האוצר, רוני בר-און.



בכירים באוצר אמרו כי הדיונים הגיעו לשלב הסופי. לדבריהם, התוכנית המתגבשת תהיה מצומצמת, ותתמקד במתן רשת ביטחון לחוסכים בגילאי 60 ומעלה, ששכרם נמוך מפעמיים שכר המינימום במשק - 7,700 שקל.



רשת הביטחון תינתן מהמועד שבו תאשר הכנסת את הצעת האוצר, כלומר לא תופעל רטרואקטיווית מתחילת המשבר בשוק ההון. החיסכון הפנסיוני יוצמד למדד עם תשואה נמוכה יחסית, שלא תעלה על 3%-4%.



ואולם התוכנית תפצה בפועל רק כמה עשרות אלפי חוסכים בקופות גמל, וכמעט שלא תכלול חוסכים בקרנות פנסיה. זאת, משום שהחוסכים בגילאי 60 ומעלה משתייכים רובם ככולם לקרנות הפנסיה הוותיקות, שלא נפגעו באירועי החודשים האחרונים היות שמרבית כספן מושקע באג"ח מיועדות של הממשלה.



כלכלנים המעורבים בדיונים שנערכים בימים אלה בירושלים העריכו אתמול כי "רשת הביטחון שמתכנן האוצר תיצור למדינה חשיפה של 9 מיליארד שקל עבור כל ירידה של 10% בשווקים". מהאוצר נמסר בתגובה כי המשרד אינו מתייחס להערכות.



במקביל, אתמול קבע היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, כי תוכנית הסיוע לשוק ההון שמגבש האוצר אינה נחשבת "כלכלת בחירות" - ובכך נתן אור ירוק משפטי לפרישת רשת הביטחון.



באוצר ציינו אתמול כי ראש הממשלה, אהוד אולמרט, מבקש לראות את המלצות האוצר לפני שיובאו לידיעת הציבור. אולמרט דחה את האפשרות כי החלטות האוצר יועברו לעיונו בוואשינגטון, שם הוא שוהה.



אולמרט, שישוב לישראל מחר, מבקש לראות את ההמלצות ולדון בהן עם ראשי בנק ישראל והאוצר. אתמול סיכמו אולמרט ובר-און בשיחת טלפון כי מודל האוצר להגנה על כספי חוסכים פנסיונרים, לרבות המשמעויות וההשלכות הקשורות ביישומו, יוצגו לאולמרט מיד עם שובו ארצה.



באוצר סבורים כי בדומה לפרסום תוכנית החירום הכלכלית בשבוע שעבר, ידרוש אולמרט כי התוכנית החדשה תוצג בקבינט השרים הכלכלי-חברתי. לפיכך, התוכנית תוצג באופן רשמי במסיבת עיתונאים לכל המוקדם ביום חמישי הקרוב.



"ניתוח שיגרום לחולה למות"



נשיא המדינה, שמעון פרס, התייחס אתמול לראשונה למשבר בקרנות הפנסיה ובקופות הגמל ואמר: "צבט לי הלב לקרוא שיותר מ-70% מהציבור חושב שיגיע לגיל המבוגר ולא יהיה לו ממה להתקיים. אי אפשר להפוך את הציבור לקורבן של המשבר הכלכלי העולמי. "לא יעלה על הדעת שאדם שעבד כל חייו בגיל 60 ישאר ללא פנסיה".



בתוך כך, בוועדת הכספים של הכנסת שוררת התנגדות גורפת לתוכנית רשת הביטחון. לפי שעה, לתוכנית אין רוב בוועדת הכספים, לנוכח התנגדויות של חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה כאחד. חברי הכנסת דורשים להרחיב את רשת הביטחון, עוד לפני שהוצגה באופן רשמי על ידי האוצר.



יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אבישי ברוורמן (העבודה), אמר כי "התוכנית מצומצמת ואינה מספקת. יש להציב רשת ביטחון רחבה. חלק מהציבור לא יהיה מעוניין ברשת הביטחון המוצעת, והוא יעדיף לפדות את כספו. התוכנית המוצעת לא תשיג את מטרתה, שהיא מניעת בהלה של החוסכים".



חבר הוועדה, ח"כ ראובן ריבלין (הליכוד), אמר: "אסור לבצע ניתוח שיגרום לחולה למות. ישראל נמצאת בסכנת הידבקות במשבר העולמי. יש לנקוט מהלכים כלכליים שלא יביאו לקריסתה. פיצוי רטרואקטיווי ומלא לקרנות הפנסיה עלול לגרום לקריסה במקום לריפוי. קריסה של כלכלת ישראל תפגע בראש ובראשונה בעובדים, וגם ההסתדרות מודעת לכך. האוצר חייב לפרוש רשת ביטחון על אותם חוסכים שמצויים ערב הפרישה. ראוי שכל הסדר יתואם עם ההסתדרות".



ריבלין הוסיף כי "יש לשקול לתקופה מוגבלת את חידוש הנפקת איגרות החוב הממשלתיות הבלתי סחירות עם תשואה מוגדרת, במטרה לחלץ את הקרנות מהמשבר בטווח הארוך".



חבר הוועדה, ח"כ חיים אורון (מרצ), אמר: "התוכנית המוצעת היא מצומצמת מדי ואינה עונה על הבעיה. יש להציע תוכנית רחבה יותר שתמנע בריחה של העמיתים מקרנות הפנסיה ומקופות הגמל. יש להגדיל את מרכיב האג"ח בחיסכון הפנסיוני".



היו"ר החדש של ועדת הכלכלה, ח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו), אמר: "דרושה רשת רחבה ועמוקה מזו שמוצעת. מדובר במתן תרופת אקמול לחולה סופני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully