וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התנודתיות שבה לתל אביב: המסחר יפתח על רקע העליות בארה"ב והורדת הריבית אתמול

טל לוי

25.11.2008 / 8:01

בחדרי העסקות מעריכים: הירידות שלשום והעליות אתמול - תוצאה של עצבנות בשווקים


הבורסה של תל אביב תפתח את יום המסחר השלישי השבוע לאור עליות השערים החדות שנרשמו אמש בארה"ב: מדד המעו"ף עלה אתמול ב-5.3% וננעל ברמה של 623.66 נקודות, ומדד תל אביב 100 זינק ב-6.8% והגיע לרמה של 552.78 נקודות. מדד מניות הנדל"ן הוביל אתמול את עליות השערים כשזינק בשיעור אדיר של יותר מ-23%. מדד נאסד"ק התחזק ב-6.3% לרמה של 1,472 נקודות, דאו ג’ונס הוסיף 4.9% לרמה של 8,443 נקודות ומדד S&P 500 עלה ב-6.5% לרמה של 851 נקודות.



המסחר בימים האחרונים מתנהל בתנודתיות רבה: שלשום צנחו המדדים ב-6% ואתמול הם כבר עלו בשיעור דומה. בחדרי העסקות לא ידעו לדווח בימים האחרונים על אירועים קונקרטיים שאמורים לגרום לעליות וההערכה היא שמדובר בסימפטום לעצבנות בשווקים.

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, הוריד אתמול את הריבית במשק ב-0.5% לרמה של 2.5% בלבד - הרמה הנמוכה שהיתה בישראל אי פעם. אמנם תפקידו הרשמי העיקרי של בנק ישראל הוא שמירה על יציבות המחירים, אולם בחודשים האחרונים נטל הבנק על עצמו לסייע ליציבות במשק. בנק ישראל אמור לפרסם את גובה הריבית בשבוע האחרון של כל חודש אולם בחודשיים האחרונים הוריד את הריבית, במפתיע, במהלך אמצע החודש: ב-22 לספטמבר הותיר הבנק את הריבית ללא שינוי ברמה של 4.25%, אולם כבר ב-7 באוקטובר הפתיע הבנק כשהחליט להוריד את הריבית ב-0.5% לרמה של 3.75%. ב-27 לאוקטובר - מועד הודעת הריבית הרשמי - הוריד הבנק את הריבית ב-0.25% ל-3.5%, וב-11 לנובמבר שוב הפתיע הבנק כשהוריד את הריבית ב-0.5% לרמה של 3%.

בינתיים, נשואות העיניים למשרד האוצר שצפוי להציג רק מחר את התוכנית למתן רשת ביטחון לחוסכים בקופות גמל ובקרנות פנסיה. לפי התוכנית, בני 60 ויותר, רק אם השכר שהם מקבלים נמוך מפעמיים שכר המינימום במשק (7,700 שקל), יוכלו להנות מרשת הביטחון המתוכננת. הרשת תינתן מהמועד שבו תאשר הכנסת את הצעת האוצר, כלומר לא תופעל רטרואקטיווית מתחילת המשבר בשוק ההון

מן הצד השני, רשות ניירות ערך יוזמת הקמת קרנות מיוחדות (דיסטרס פאנדס) בבעלות הממשלה ומשקיעים פרטיים, אשר ישקיעו ברכישת אג"ח קונצרניות ויזרימו כך נזילות לשוק ההון. ההצעה
תוצג מחר לציבור. הצעה אחרת של הרשות, שעדין אין עליה הסכמה, היא שהמדינה תעמיד ערבויות לבנקים כדי שאלה יגידלו את היצע האשראי לחברות.

כימיקלים לישראל, שנחתכה ב-75% בחודשים האחרונים, צפויה להציג הבוקר את הדו"חות הכספיים לרבעון השלישי של 2008. ברבעון הקודם הציגה כי"ל רווח נקי של יותר מ-700 מיליון דולר - הרווח הרבעוני הגדול ביותר שרשמה חברה ישראלית אי פעם. האנליסטים מעריכים כי תציג רווח של כ-800 מיליון דולר.

גם בנק הפועלים צפוי להציג בצהריים את הדו"חות הכספיים לרבעון השלישי. הבנק מתמודד ביומיים האחרונים עם תקלת מחשב שמשתקת את פעילות הבנק השוטפת. בבנק אמנם ציינו אתמול כי התקלה נפתרה אולם לקוחות הבנק עדיין חוו אתמול קשיים משמעותיים בבואם לסניפים. הבוקר מודיע הבנק, שוב, כי התקלה נפתרה.

בנק המזרחי-טפחות דיווח אתמול בערב כי אף על פי שבסוף השנה שעברה הציב יעד של 18% בתשואת הרווח מפעולות רגילות על ההון ב-2012 - הוא לא ישיג זאת לפני 2013. לדברי מנכ"ל הבנק אלי יונס, התוכנית המקורית שהגדירה יעדים ב-2007 התבססה על שיעור צמיחה שנתי ממוצע של 3%-4% למשק הישראלי. ואולם ההערכה הרווחת כיום היא שהמשק הישראלי יצמח ב-2009 ב-1.5% בלבד - עובדה שתשפיע על תוואי הגידול ברווחיות הבנק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully