וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר: פוליטיקאים משתמשים במשבר לבחירות

הממונה על אגף התקציבים אמר את הדברים בכנס שדרות, לאחר ההודעה על הרחבת התוכנית הכלכלית, במסגרתה יעמיד האוצר הון וערבויות בהיקף של 11 מיליארד שקל

הממונה על אגף התקציבים באוצר רם בלינקוב קרא הבוקר (שלישי) לפוליטיקאים "להפסיק לנצל את המצב הכלכלי כדי לשפר עמדות". בלינקוב אמר את הדברים בכנס שדרות לחברה. לדבריו, אסור לגורמי החלטה להיכנס לפאניקה. ברור כבר עכשיו שהגירעון בתקציב יהיה גבוה מהמתוכנן. הוא יהיה דו-ספרתי לעומת תכנון של 7 מיליארד, ואני מקווה שיהיה נמוך מ-20 מיליארד".

משרד האוצר הודיע הבוקר על סדרת צעדים לטיפול בכשלי השוק ולהרחבת מצאי האשראי בעקבות המשבר הגלובלי. התכנית כוללת 4 צעדים מרכזיים:

· ערבות מדינה על סך של 6 מיליארד שקל לגיוס הון למערכת הבנקאית לצרכי הרחבת אשראי.

· העמדת 5 מיליארד שקל להקמת קרנות השקעה בשותפות קרנות פנסיה שיטפלו באשראי חוץ בנקאי ומחזורו. המהלך צפוי לחזק את מחזיקי האג"ח בעמידתם אל מול החברות לצורך פירעון החוב.

· הקמת מנגנון באמצעות קציני אשראי שיסייע למחזיקי אג"ח להגיע להסדרי מחזור חוב עם מנפיקי אג"ח.

·חקיקה בתחום המיסוי שתעודד הזרמת הון לארץ והשקעה בשוק ההון.

מהאוצר נמסר, כי מטרת הצעדים הינה לחזק את שוק ההון הישראלי והיא מהווה נדבך נוסף ל"תכנית ההאצה", שהוצגה בשבוע שעבר, העוסקת בהאצת הפעילות הכלכלית. התכנית גובשה על ידי אגפי משרד האוצר, בנק ישראל והרשות ניירות ערך.

שר האוצר, רוני בר-און, אמר: "נמשיך בהפעלת כלים נדרשים לטיפול בהשלכות המשבר הגלובלי על ישראל".

בהתייחס לעיתוי הפעלת הצעדים ועוצמתם, מציינים באוצר, כי מחנק האשראי הגלובלי, ובכלל זה השפעתו על מצאי האשראי בשוק ההון בישראל, מחייבים נקיטת צעדים אלה, שמטרתם להתמודד עם מחנק האשראי וכשל השוק הנובע ממנו.

בנוסף על כך, כפי שהודיע אמש משרד האוצר בהתייעצות שהתקיימה בין ראש הממשלה לשר האוצר, הוחלט כי מודל משרד האוצר להגנה על כספי החוסכים לפנסיה על משמעויותיו, יידון אצל ראש הממשלה ביום ד' הקרוב.

משמעות הצעדים:

הרחבת היצע האשראי של מערכת הבנקאית :

המדינה תעמיד ערבויות לכתבי התחייבות נדחית, שיונפקו על ידי בנקים שיבחרו בכך, בהיקף של כ-6 מיליארד שקל. מטרת צעד זה היא להרחיב את היצע האשראי של המערכת הבנקאית לחברות, לעסקים קטנים ובינוניים ולציבור הרחב, בהיקף של עשרות מיליארדי שקל. האשראי הנוסף לציבור, לחברות ופרטים, צפוי להאיץ את הפעילות הכלכלית במשק.

כחלק מהעמדת הערבות, נקבע מודל לתמרוץ המערכת הבנקאית להגדיל את היקף האשראי הניתן על ידם. התכנית גובשה בתיאום עם המפקח על הבנקים בבנק ישראל והיא תקודם כבר בימים הקרובים.

קרנות השקעות להרחבת מתן האשראי החוץ בנקאי:

משרד האוצר יוזם מהלך שבו הוא, יחד עם הגופים הפנסיוניים (גופי החיסכון לטווח ארוך – קרנות הפנסיה, ביטוח מנהלים, קופות גמל) יקצו הון להקמת קרנות השקעה לטיפול במחזור אגרות החוב, תוך חלוקת סיכונים לטובת ציבור החוסכים. המהלך יטפל בכשל השוק בתחום זה והוא אף יגדיל את הוודאות במשק, באשר ליכולת החברות לעמוד בהתחייבויותיהן וישפיע באופן עקיף גם על השוק המשני של אגרות החוב.

הוחלט להקים מספר קרנות השקעה שמטרתן לסייע לחברות עסקיות הפועלות בישראל שנקלעו לקשיים בפירעון אגרות חוב בשל השפעות המיתון העולמי, אם על ידי מחזור חוב ופריסתו ואם על ידי הזרמת הון לחברה על מנת לסייע להן לצלוח את המשבר.

המטרה היא להביא לכך שהחברות יעמדו בהחזר החובות שלהם לציבור החוסכים ולציבור בכלל ובתוך כך ימשיכו את העסקת עובדיהן.

המדינה תעמיד כ- 5 מיליארד שקל (3 מיליארד שקל בשלב הראשון ו-2 מיליארד שקל בשלב השני – לאחר כ-5 חודשים) לרשות הקרנות שיוקמו בעקבות מכרז שיפרסם החשב הכללי במשרד האוצר.

הזרמת כספי המדינה תאפשר את מינוף הכספים על ידי הקרנות באמצעות הגופים הפנסיוניים. על מנת להבטיח את הצלחת המהלך ובמטרה לעודד את שוק האשראי, המדינה תיקח סיכון ראשון על הפסדי הקרן (במידה ויהיו כאלה) ותתחלק באופן מוגבל ברווחים. המהלך משקף את מחויבות הממשלה לטיפול במשבר ולשותפות עם ציבור המשקיעים והחוסכים. המכרז יתפרסם תוך כחודש ימים.

מינוי "קציני אשראי":

בימים אלה, בצל משבר האשראי הגלובלי והשפעותיו על השוק הישראלי, צפויות חברות להתמודד עם קשיים בארגון מחדש של אגרות חוב נסחרות שהונפקו על ידן.

לאור זאת, הרשות לניירות ערך בחנה את האפשרות לבצע שינויים רגולטוריים על מנת לתת כלים יעילים יותר בידי הנאמן ובידי מחזיקי האג"ח על מנת להגן על זכויותיהם, לשם מציאת פתרונות למחזור האשראי. נציגות של מחזיקי האג"ח תמנה "קציני אשראי", המתמחים במציאת פתרונות וגיבוש הסדרי חוב עם חברות שהנפיקו אג"ח ויפקחו על התהליך עבור כלל המחזיקים. קציני אשראי יפעלו מול החברה המנפיקה, המחזיקים ולעיתים אף מול נושים נוספים, במטרה לאפשר הליך יעיל לגיבוש הסדר לטובת מחזיקי האג"ח אשר יובא לאישורם.

מיסוי – "עידוד פעילות משקיעים זרים בשוק הישראלי":

רשות המיסים גיבשה תכנית על פיה יופעלו מספר פתרונות בתחום המיסוי, שמטרתן לעודד השקעות זרות במשק הישראלי וכן הזרמת כספי חברות ישראליות מחו"ל לישראל. התכנית מספקת פתרונות מס מיידיים לעידוד הפעילות הריאלית במשק ולהגברת הזרמת ההון למשק הישראלי:

· קביעת הוראת שעה לשנת 2009 המפחיתה את שיעור המס המוטל על חלוקת דיבידנד מחברות זרות המוחזקות על ידי חברות ישראליות, מ-25% ל-5% בלבד. מטרת הפחתת המס הינה לעודד העברת כספים מיידית לישראל שתסייע למצוקת האשראי ולעידוד הפעילות במשק.

· פטור ממס לתושבי חוץ על הכנסות ריבית בגין אג"ח קונצרניות הנסחרות בבורסה בישראל. זאת, על מנת לעודד מימון חוץ בנקאי עבור חברות תושבות ישראל ועל מנת להגביר את הנזילות והסחירות של אגרות החוב הקונצרניות הנסחרות בבורסה בישראל.

· תגובש הוראת חוק אחת, ברורה ופשוטה שתעניק פטור למשקיעי חוץ במכירת נייר ערך בישראל, ללא כל תנאים וסייגים וזאת בדומה לקיים במדינות רבות בעולם, על מנת לעודד השקעות של תושבי חוץ בישראל.

הפטור לא יחול על רווח הון ממכירת ניירות ערך של חברות, שעיקר נכסיהן הינו זכויות במקרקעין בישראל ועל רווח ההון המיוחס למפעל הקבע של תושב החוץ בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully