וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלמה זהר: בעקבות תוכנית האוצר - שוק האשראי החוץ בנקאי יחזור לתפקד תוך כמה חודשים

שרון שפורר

25.11.2008 / 10:45

יו"ר דיסקונט סבור כי התוכנית טובה אך המבחן האמיתי הוא במהירות היישום



יו"ר בנק דיסקונט, שלמה זהר, סבור כי התוכנית של משרד האוצר כפי שפורסמה עד כה היא תוכנית טובה שמטפלת במכלול הבעיות בצורה כוללת ולא כזו שמטפלת בדרך של טלאי על טלאי. לדעתו של זהר מדובר בתוכנית שניתנת ליישום בטווח קצר בניגוד לתוכניות אחרות. לדעתו, יש חשיבות גדולה למהירות שבה התוכנית תיושם והיא זו שתקבע בסופו של דבר את הצלחתה: "המבחן הוא במהירות היישום", אומר זהר, "כפי שראינו בתוכניות אחרות שהצליחו בעולם". זהר סבור כי התוכנית מטפלת בשני הרבדים הן בצד המוניטרי דרך הרחבת אמצעי המימון במשק והו בצד בצד הפיסקאלי - דרך הפחתת מיסים.



באשר לחלק של התוכנית הכולל ערבות של 6 מיליארד שקל לגיוס שטרי הון על ידי הבנקים אומר זהר: "שוקי ההון והשוק החוץ בנקאי לא מתפקדים והפאניקה לא מאפשרת לחברות נזילות. מי שיכול לספק אשראי לחברות זו המערכת הבנקאית - ולה יש מגבלות של הלימות הון שהיא צריכה לעמוד בהן.



על ידי מתן ערבות מאפשרים לבנקים להגדיל את ההון על ידי גיוס הון היברידי - שבתקופה האחרונה אי אפשר היה לגייס שכן הריביות היו מאוד גבוהות. גיוס של 6 מיליארד שקל יגדיל את האשראי שהמערכת הבנקאית יכולה לספק פי 11 לכ-66 מיליארד שקל. הסיכון באשראי עדיין יהיה על הבנק - אבל מקורות האשראי יפתחו.



האם התוכנית יכולה לשבש שיקולים במתן אשראי על ידי הבנקים ולגרום להם להעמיד אשראי גם אם הוא מסוכן יותר?



"אשראי נותנים למי שמגיע לו ולמי שחושבים שהוא ראוי - זה העיסוק שלנו. העיסוק הזה יכול להפגע ממגבלת הון כפי שקורה היום.



לאילו ענפים או חברות יגיע האשראי הזה לדעתך?



אנחנו עובדים עם כל ענפי המשק. חלק מהאשראי יכול כעת ללכת למחזור אג"ח של חברות. חלק מהחברות בשוק מצוינות והשוק כושל בתמחור שלהם ודורש ריביות בלתי סבירות לחלוטין. השוק החוץ בנקאי לא מתפקד ולא יודע להבחין בין חברות טובות ללא טובות ויציבות. כמו שהוא נתן אשראי לכל חברה שרצתה בלי אבחנה - היום הוא לא נותן לאף חברה כי אין לו יכולת לבדוק את החברות. לכן גם התוכנית של הצמדת קציני אשראי לחברות היא חשובה.



האם האשראי יגיע לחברות הקטנות - או שהוא יועמד לטובת ה"טייקונים"?



"ברגע שההון גדל - הוא גדל לכולם. מגבלת לווה בודד היא פונקציה של ההון. גם בחברות הגדולות צריך להבין שיש חברות שונות עם סוגים שונים של פעילות - הבנק לא עובד מול אשכול אחד האשראי יתפזר בין חברות שונות. ברגע שיש מגבלת הון – אוטומטית אפשר לתת פחות אשראי. דלת נפתחת מאפשרת לתת לכולם אשראי".



עוד הוסיף זהר כי "המערכת הבנקאית יכולה לתת פתרון מהיר כי היא ערוכה לזה וביחד עם הצעדים הנוספים של התוכנית אני מעריך כי שוק האשראי החוץ בנקאי יחזור לתפקד תוך כמה חודשים. ברור שהריביות לא יחזרו למה שהיו אבל הן ירדו. אנחנו רואים עכשיו גם בחו"ל שהפתרונות מתחילים לעבוד".



האם תורידו את מרווחי האשראי לחברות?



"תחרות תמיד מורידה מרווחים. אבל צריך להבין שהמרווחים במערכת הבנקאית לא כל כך גבוהים – הם יותר גבוהים משהיו בעבר כי התמחור של האשראי התבצע בצורה לא ראויה בגלל התחרות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully