וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלל פיננסים: תוכנית האוצר טובה בעיקר לאווירה

TheMarker

25.11.2008 / 13:27

הסעיף הבעייתי ביותר בתוכנית - הקצאת 5 מיליארד שקל להקמת קרנות השקעה לטיפול באיגרות החוב מול גודלו של שוק האג"ח הקונצרני, העומד על 240 מיליארד שקל



בתוכנית האוצר חסרים פרטים שיאפשרו לעמוד על טיבה ונראה כי היא מצומצמת יחסית לצרכי האשראי הנדרשים על ידי הפירמות, כך מעריך היום אורי גרינפלד כלכלן המאקרו של כלל פיננסים. תוכנית האוצר אמורה לטפל במצוקת האשראי של המשק הנכנס למיתון ובפרט טיפול באשראי שניתן על ידי השוק המוסדי באג"ח קונצרני.



התרומה העיקרית שמוצא גרינפלד בתוכנית היא שיפור האווירה בשוק בישראלי כיום ועם העובדה שהתוכנית אינה מתעלמת ממגבלות הממשלה ואי הרצון לחרוג מהמדיניות הפיסיקאלית האחראית בשנים האחרונות. הסעיף הבעייתי ביותר בעיני גרינפלד הוא הקצאת 5 מיליארד שקל, בשיתוף עם הגופים הפנסיונים, להקמת קרנות השקעה לטיפול באיגרות החוב וחלוקת סיכונים לטובת ציבור החוסכים.



"בהתחשב בגודלו של שוק האג"ח הקונצרני, העומד על 240 מיליארד שקל, צפוי גידול בהיקפי הפרעונות בשנים הקרובות. שוק ההון אינו הכתובת שתאפשר את מיחזור החוב הנפרע, לא בהיקפיו ולא במחירים שגויס. על כן נדרשת תוכנית להסדרת פירעונות האג"ח בה ייטלו חלק המשקיעים המוסדיים, הבנקים והחברות" אומר גרינפלד.



השאלות העולות לגבי סעיף זה להערכת רוני מרום, מנהל המחקר בכלל פיננסים הן, האם הגופים המוסדיים המשוקעים באג"ח של חברות יצטרפו למהלך של השקעה נוספת בחברות אלו? ומה יקרה כאשר יתעוררו בעיות של ניגודי ענינים בין הגופים המנהלים את הקרנות לבין הגופים שרכשו את האג"ח שבהנפקתם.



בהתייחס לתוכנית האוצר לערוב לכתבי ההתחייבות הנדחית של הבנקים בהיקף של 6 מיליארד שקל מול התחייבות להגדלת האשראי הניתן על ידי הבנקים, אומר גרינפלד, כי פעולה זו תסייע להרחבת בסיס ההון של הבנקים ותאפשר להם לגייס מקורות במחירים זולים. עם זאת הוסיף "האוצר טרם פירט כיצד יקבע מנגנון התימרוץ של המערכת הבנקאית והאם לקוחות המגזר העסקי והפרטי יהנו מהורדת עליות הגיוס של הבנקים".



גרינפלד רואה בחיוב את את עידוד פעולות משקיעים זרים בשוק הישראלי על ידי הפחתת המס על הדיווידנד של חברות זרות המוחזקות על ידי ישראליות מ-25% ל-5% בלבד והעריך כי, חברות הפועלות בחו"ל אכן ייהנו מהקלות מס משמעותיות וכניסה של משקיעים זרים תוסיף נזילות, אולם היא עשויה ליצור מצב של תלות בהשקעות זרות כפי שקורה כיום במשקים מתעוררים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully