וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישר הכריע: הנגיד היה היחיד שתמך בהחלטת הריבית המפתיעה באמצע החודש

יובל מעוז

25.11.2008 / 14:12

באמצע החודש הפחית בנק ישראל במפתיע את הריבית ב-0.5% כשארבעה חברי הנהלה התנגדו למהלך



בבנק ישראל הורידו במפתיע את הריבית ב-11 בנובמבר. באותו יום, שאינו המועד הקבוע בחודש בו מודיע הבנק על החלטת הריבית, ביצע הבנק הפחתה של 0.5% בריבית במשק ל-3%. היום התפרסמו הדיונים שהתנהלו בבנק ישראל יום לפני החלטת הריבית השופכים אור על צעד הבנק, ומהם עולה כי נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, היה היחיד שתמך בהחלטה להוריד הריבית.



בנק ישראל, אשר הספיק מאז אותה הורדת ריבית להפחית שוב את הריבית ב-0.5% ל-2.5%, נימק אז את החלטתו ב"מידע חדש שהתקבל מאז החלטת הריבית האחרונה". באמירה זו התייחס הבנק להערכות הרבות לפיהן הצמיחה ב-2009 תסתכם בפחות מ-2%, תחזית אותה הביע שוב בשבוע שעבר, כשמנהלת מחלקת המחקר של בנק ישראל, קרנית פלוג, אמרה כי התחזית ל-2009 תהיה 1.5%.



מדיוני החלטת הריבית של הבנק עולה כי בנק ישראל לקח תחת שיקוליו עדכונים של מוסדות פיננסים רבים לתחזית הצמיחה בעולם כלפי מטה ובאופן חד. קרן המטבע הבינלאומית הפחיתה את תחזית הצמיחה העולמית ל-2009 ל-2.2% מתחזית קודמת של 3%.



בדיוני הריבית משתתפים חמישה חברי הנהלה הממליצים לנגיד לגבי דעתם לגובה הריבית במשק. באותו דיון המליצו ארבעה חברי הנהלה שלא להפחית את הריבית במועד זה, ולחכות כשבועיים לתאריך הריבית.



חברי ההנהלה שהתנגדו להפחתת הריבית טענו כי לא צריך להפתיע את השוק, וציינו את "היתרונות של החלטות ריבית בתאריכים קבועים מראש". עוד נכתב בסיכום הדיון כי "מספר חברי הנהלה טענו שיש מקום להפחתה משמעותית בריבית, שרצוי שתתבצע במועד ההחלטה הרגיל, ושניתן לציין זאת בהודעה מסודרת לציבור לאחר דיון זה. להערכתם, צעד זה עדיף מהפתעה משמעותית נוספת בזמן כה קצר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully