וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה מאותת על משמעת תקציבית אולם צופה התרחבות בגירעון בטווח הקצר

סוכנויות הידיעות

25.11.2008 / 20:06

מינה את פיטר אורזג - בן טיפוחיו של שר האוצר לשעבר רובין - לתפקיד מנהל התקציבים של הבית הלבן



הנשיא הנבחר של ארה"ב, ברק אובמה, הודיע היום על מינוי פיטר אורזג, ראש משרד התקציב של הקונגרס (CBO) בשנתיים האחרונות ובן טיפוחיו של שר האוצר לשעבר, רוברט רובין, לתפקיד מנהל התקציבים של הבית הלבן. אובמה ציין כי תפקידו של אורזג יהיה לערוך בחינה מדוקדקת של התקציב הפדרלי, "ולחסל את התוכניות שאיננו זקוקים להן, ולהתעקש על כך שתוכניות חיוניות יפעלו באופן יעיל".



אובמה אמר כי בראש סדר העדיפויות שלו עומדת הוצאת כסף כדי להשיב את הכלכלה למסלול, וכי בטווח הקצר, הדבר יגרום להתרחבות הגירעון בתקציב הפדרלי. לפי ההערכות, הגירעון הפדרלי בשנת התקציב הנוכחית נמצא בדרכו לכטריליון דולר - יותר מכפליים מהגירעון בתקציב בשנה שעברה, שהסכם ב-455 מיליארד דולר.



"בזמנים מאתגרים אלה, בהם אנו נדרשים להתמודד במקביל עם התרחבות של הגירעון והתכווצות של הכלכלה, ביצוע רפורמה תקציבית איננו עוד בבחינת אפשרות, אלא כורח", אמר אובמה. "חייבים לעשות זאת. איננו יכולים לשמר מערכת שמבזבזת מיליארדי דולרים מכספי משלמי המסים על תוכניות שאינן מועילות עוד, או קיימות רק בגלל כוחו של פוליטיקאי, לוביסט או קבוצת אינטרס", הוסיף.



"עלינו להניע מחדש את הכלכלה, אבל עלינו לוודא שההשקעות שלנו חכמות. עלינו לוודא שאנחנו לא מבזבזים כסף בכל תחום ותחום", אמר אובמה.

לפי ההערכות מקורביו, צפוי אובמה ליזום חבילת תמריצים כלכליים לתקופה של שנתיים שעשויה להסתכם בחצי טריליון דולר. החבילה עשויה אף להגיע ל-700 מיליארד דולר, לפי הערכות של מחוקקים דמוקרטים בקונגרס. במרכז התוכנית צפויה לעמוד השקעה בתשתיות, ובכלל זה השקעות ממשלתיות נרחבות בפיתוח טכנולוגיות לחיסכון באנרגיה וטכנולוגיות אחרות שצפויות להועיל לארה"ב בטווח הארוך.



בה בעת, התוכנית נועדה ליצור 2.5 מיליון מקומות עבודה, ועשויה לכלול גם הקלות מס לעניים ולמעמד הבינוני בארה"ב. אובמה מבקש לקדם את אישורה של התוכנית במהירות בקונגרס, מיד אחרי כניסתו לבית הלבן.



אובמה הציג אתמול את האנשים שיאיישו את העמדות הכלכליות הבכירות בממשלו, וציין כי הצוות הכלכלי יתחיל לעבוד באופן מיידי בניסיון למצוא פתרונות שיוציאו את ארה"ב מהמשבר. "אנחנו עומדים בפני משבר כלכלי במימדים היסטוריים", אמר אתמול אובמה, וציין כי חיפש אחר מנהיגים שיביאו רוח חדשה ורעיונות חדשים לממשל. "העבודה מתחילה היום, כי איננו יכולים להרשות לעצמנו לבזבז דקה", אמר אובמה.



אובמה הודיע על מינוי נשיא הבנק הפדרלי של ניו יורק, טימותי גייתנר, לשר האוצר, במקומו של הנרי פולסון, שר האוצר הנוכחי. "לגייתנר הבנה ייחודית של המשבר הכלכלי הנוכחי, על כל מורכבותו ודחיפותו". בחירת גייתנר אינה מסמלת רק שינוי אלא גם המשכיות, שכן לגייתנר היה תפקיד חשוב בעיצוב תוכנית הסיוע למגזר הבנקים בארה"ב. גייתנר, שר האוצר הנוכחי הנרי פולסון ויו"ר הבנק הפדרלי ברננקי, היו השלישייה המובילה בניסיונות לריכוך משבר האשראי.



לארי סאמרס, לשעבר שר אוצר בממשל קלינטון, יעמוד בראש מועצת הכלכלה הלאומית (NEC), שתפקידה לייעץ לנשיא אודות מדיניות ולדאוג ליישומה. "לארי מוערך בעולם כמי שמסוגל להגיע לליבן של הבעיות המורכבות והחדשות ביותר בכל הנוגע למדיניות כלכלית", אמר אובמה. סאמרס גם ידוע כמי שהתפטר מתפקידו כנשיא אוניברסיטת הרוווארד בעקבות התנגשויות עם סגל וסטודנטים – בין היתר לאחר שאמר כי יתכן שלנשים אין את הכשרון ה"טבעי" שיש לגברים בתחום המדעים המדוייקים.



בראש מועצת היועצים הכלכליים של הנשיא, תעמוד כריסטינה רומר, כלכלנית מאוניברסיטת ברקלי.רומר נחשבת למומחית בנוגע להשפעות קיצוצי מס על צמיחה כלכלית – תחום שכבר בעת מסע הבחירות שלו עמד בלב התכנית של אובמה להחייאת הכלכלה. בתקופת הקמפיין, הציע אובמה חבילת תמריצים בשווי 175 מיליארד דולר למשך שנתיים, אך כעת מעריכים מומחים כי סכום זה יהיה גדול יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully