וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש ממשבר מימון של הממשל בארה"ב מפיל את הדולר: צונח ב-2% מול הין והליש"ט; היורו מעל 1.3 דולר

נמרוד הלפרן

25.11.2008 / 22:53

אנליסטים: "אתמול הממשל הציל את סיטי, היום את שוק הדיור - חשש ממשבר מימון"



הדולר נופל מול המטבעות המרכזיים בעולם, והיורו חצה את רמת 1.3 דולר לראשונה זה שלושה שבועות, על רקע חששות כי הזינוק בהוצאות הממשל בארה"ב עקב ריבוי תוכניות הסיוע הכלכליות והפיננסיות, עלול להביא אותו לכדי משבר מימון.



הדולר נופל מול הין היפאני ב-1.9% לרמה של 95.48 ין לדולר; היורו מתחזק מול הדולר ב-0.8% לשער של 1.3054 דולר ליורו - וחצה בכך את רמת 1.3 דולר לראשונה מאז ה-5 בנובמבר. הדולר נופל ב-2% מול הליש"ט לשער של 1.549 דולר לליש"ט; המטבע האמריקאי מאבד 0.7% מול הפרנק השווייצי לרמה של 1.154 פרנק לדולר.



"ממשל בוש חילץ אתמול את סיטי, והיום הודיע על כוונתו לשים תחתית לשוק הדיור", כתבה ראש מחלקת מחקר מטבע בחברת גלובל פורקס טריידינג, קתי ליאן, בדו"ח מחקר שפירסמה היום. לדבריה, התוכניות החדשות שעליהן הודיע היום הבנק הפדרלי, יגרמו למאזני הבנק לטפוח לשלושה טריליון דולר. "עבור משקיעים שמודאגים ממשבר מימון, זו סיבה טובה אף יותר למכור דולרים", כתבה ליאן.



הבנק הפדרלי הודיע מוקדם יותר היום על צעדים נוספים להפשרת שוקי האשראי, והודיע כי ירכוש משכנתאות ונכסים מגובי משכנתאות בסך 600 מיליארד דולר. כמו כן, הודיע הבנק על תוכנית נוספת בסך 200 מיליארד דולר לעידוד שוק האשראי לצרכנים שבמסגרתה ירכוש הלוואות סטודנטים, הלוואות לרכישת רכב, הלוואות כרטיסי אשראי וחובות דומים. משרד האוצר האמריקאי ישתתף במימון ההלוואות, והקציב לכך 20 מיליארד דולר מתוך כפי תוכנית החירום הכלכלית בסך 700 מיליארד דולר (TARP) שאישר הקונגרס לפני חודש.



הנשיא הנבחר של ארה"ב, ברק אובמה, הודיע היום על מינוי פיטר אורזג, ראש משרד התקציב של הקונגרס (CBO) ובן טיפוחיו של שר האוצר לשעבר, רוברט רובין, לתפקיד מנהל התקציבים של הבית הלבן. אובמה ציין כי תפקידו של אורזג יהיה לערוך בחינה מדוקדקת של התקציב הפדרלי, "ולחסל את התוכניות שאיננו זקוקים להן, ולהתעקש על כך שתוכניות חיוניות יפעלו באופן יעיל".



אובמה אמר כי בראש סדר העדיפויות שלו עומדת הוצאת כסף כדי להשיב את הכלכלה למסלול, וכי בטווח הקצר, הדבר יגרום להתרחבות הגירעון בתקציב הפדרלי. לפי ההערכות, הגירעון הפדרלי בשנת התקציב הנוכחית נמצא בדרכו לכטריליון דולר - יותר מכפליים מהגירעון בתקציב בשנה שעברה, שהסכם ב-455 מיליארד דולר.



"בזמנים מאתגרים אלה, בהם אנו נדרשים להתמודד במקביל עם התרחבות של הגירעון והתכווצות של הכלכלה, ביצוע רפורמה תקציבית איננו עוד בבחינת אפשרות, אלא כורח", אמר אובמה. "חייבים לעשות זאת. איננו יכולים לשמר מערכת שמבזבזת מיליארדי דולרים מכספי משלמי המסים על תוכניות שאינן מועילות עוד, או קיימות רק בגלל כוחו של פוליטיקאי, לוביסט או קבוצת אינטרס", הוסיף. "עלינו להניע מחדש את הכלכלה, אבל עלינו לוודא שההשקעות שלנו חכמות. עלינו לוודא שאנחנו לא מבזבזים כסף בכל תחום ותחום", אמר אובמה.

לפי ההערכות מקורביו, צפוי אובמה ליזום חבילת תמריצים כלכליים לתקופה של שנתיים שעשויה להסתכם בחצי טריליון דולר. החבילה עשויה אף להגיע ל-700 מיליארד דולר, לפי הערכות של מחוקקים דמוקרטים בקונגרס. במרכז התוכנית צפויה לעמוד השקעה בתשתיות, ובכלל זה השקעות ממשלתיות נרחבות בפיתוח טכנולוגיות לחיסכון באנרגיה וטכנולוגיות אחרות שצפויות להועיל לארה"ב בטווח הארוך.



היחלשות הדולר באה גם על רקע מבול נתוני מקרו שפורסמו היום בארה"ב. התוצר המקומי הגולמי (GDP) של ארה"ב רשם צמיחה שלילית של 0.5%, במונחים שנתיים, ברבעון השלישי של השנה, מסר היום משרד המסחר האמריקאי. הצריכה הפרטית רשמה את הנפילה החדה ביותר מאז 1980.



מדד סטנדרד אנד פור'ס-קייס שילר, העוקב אחר מחירי הבתים ב-20 הערים הגדולות בארה"ב, נפל בספטמבר ב-17.4% לעומת החודש המקביל בשנה הקודמת - השיעור החד מעולם - לאחר שגידול במספר העיקולים גרר ירידה במחירי הבתים. הנפילה של המדד היתה חדה מתחזיות הכלכלנים אשר צפו ירידה של 16.9%. המדד, אשר נפל באוגוסט ב-16.6% לעומת החודש המקביל בשנה הקודמת, רשם ירידה מדי חודש מאז ינואר 2007.



מנגד, סיפקה חזית המקרו גם נקודת אור. מדד בטחון הצרכנים בארה"ב התאושש החודש במפתיע משפל שרשם באוקטובר הודות לנפילה במחירי הבנזין. כך מסרה חברת המחקר קונפרנס בורד. המדד עלה בנובמבר לרמה של 44.9 נקודות, לעומת רמה של 38.8 באוקטובר. תחזית הכלכלנים היתה כי המדד יישאר ללא שינוי לעומת רמה של 38 שעליה דווח במקור באוקטובר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully