וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נציגת הכללית: "הבוררות לא התנהלה בהליך מסודר, הבוררים נטו לצד הרופאים"

מאת רוני לינדר-גנץ

26.11.2008 / 7:09

היום יתפרסם פסק הבוררות בעניין שכר הרופאים. לפי הערכות, שכרם יעלה בשיעור של 24% בעלות של 1.5 מיליארד שקל לשנה



>> לאחר שמונה שנים של ציפייה מורטת עצבים, היום בצהריים צפוי להתפרסם פסק הבוררות בעניין שכר הרופאים. על אף שבוררי הצד, שהם נציגי הרופאים והמעסיקים, קיבלו לידיהם בשבוע שעבר את הפסק תוך התחייבות לשמירה על סודיות, דלף הפרט המרכזי מהפסק - לפיו תוספת השכר שיקבלו הרופאים תהיה בשיעור של 24%, כמו זו שקיבלו המרצים בתחילת השנה. תוספת כזו מוערכת בעלות של כמיליארד וחצי שקל בשנה למשק.

עוד בטרם פורסם פסק הבוררות, נשמעת ביקורת נוקבת מצד המעסיקים על ההליך כולו. האוצר לא הסתיר בחודשים האחרונים את ביקורתו על הבוררים, ואת טענותיו על כך שהם מוטים לטובת הרופאים. בימים האחרונים אף הצהירו באוצר כי תוספת שכר כה גדולה בעיצומו של משבר כלכלי חריף תסכן את יציבות המשק.



עתה מצטרפת לביקורת גם עו"ד תמר גולן, המייצגת בבוררות את שירותי בריאות כללית, המעסיקה של 7,000 רופאים. לדברי גולן, "הבוררות לא התנהלה בהליך מסודר כמו שאנחנו רגילים, וזו הסיבה לתרעומת של המעסיקים. הרגשנו שהבוררים נוטים מאוד לצד של הרופאים, לאורך כל ההליך. גם האוצר חטא כשהגיע להסכם כזה עם המרצים, ולמעשה סלל את הדרך להחלטה". לדברי גולן, גם בית הדין הארצי לעבודה "הלך מאוד עם הרופאים, כי רצה להכשיר את הבוררות, וקיווה כי בעתיד היא תוכל להחליף את השביתות הגדולות במשק".



עם זאת, גולן מצטרפת לתפיסה הרווחת לפיה תהיה זו הבוררות הראשונה וגם האחרונה בסכסוך שכר בסדר גודל שכזה: "אני חושבת שמבחינת האוצר חד-משמעית הקיץ הקץ על אופציה של בוררות בעתיד, כי הם גילו שהדברים יצאו משליטתם. הבוררות באה להחליף משא ומתן שבו יש לשני הצדדים שליטה, אך פה היה חוסר שליטה מוחלט. זה אירוני שהבוררות מסתיימת בעיצומו של משבר כלכלי כל כך חמור".



פסק הבוררות שייתפרסם היום הוא סופי ומחייב, ולא ניתן לערער עליו. האפשרות היחידה של המעסיקים לשנות את הפסיקה היא להגיש בקשה לביטול פסק בורר על פי חוק הבוררות, אך ורק בעילות קיצוניות כמו טעות משפטית קיצונית או שהפסיקה נוגדת את האינטרס הציבורי. אם בית הדין הארצי לעבודה לא יקבל בקשה כזו, ניתן לערער לבג"ץ.



בישראל עובדים כ-14 אלף רופאים: 3,500 מהם מועסקים על ידי משרד הבריאות ובתי החולים הממשלתיים, 800 במרכז הרפואי הדסה ו-7,000 בשירותי בריאות כללית. על רופאים אלה תחול החלטת הבוררים באופן אוטומטי. בנוסף, מועסקים כ-3,000 רופאים על ידי קופות החולים לאומית, מכבי ומאוחדת שהחלטת הבוררים לא חלה עליהם רשמית, אך סביר שגם הם ידרשו העלאה בעקבותיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully