וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נחזיר כל שקל לפי לוחות הזמנים"

מאת מיכאל רוכוורגר

26.11.2008 / 7:14

נתן חץ, המנכ"ל ומבעלי חברת הנדל"ן אלוני חץ, לא רואה את שוק האג"ח מתאושש כל עוד לא תטופל בעיית הנזילות. "הפאניקה שולטת בכל השווקים בעולם - והיא מיובאת לישראל בעוצמה מוגברת"



>> "אני מצטער על ההחלטה שקיבלתי להשקיע במניות פירלי האיטלקית בעיתוי כה אומלל, רגע לפני שמשבר האשראי בשווקים פרץ ביתר שאת", מתוודה נתן חץ המנכ"ל ומבעלי השליטה בחברת הנדל"ן אלוני חץ עם פרסום תוצאותיה הכספיות לרבעון השלישי. "ברור שהייתי מעדיף לבצע את ההשקעה בפירלי כעת, כשמחיר המניה כה נמוך, אבל מה אפשר לעשות. מחקנו עד כה יותר מ-350 מיליון שקל מהשקעה זו, ובמקרה הגרוע נמחק את כל ההשקעה - כ-390 מיליון שקל".



איך אתה מסכם את פעילותכם השוטפת בשנה כה סוערת?

"מבחינה כלכלית החברות המוחזקות העיקריות שלנו - אמות בישראל, PSP בשווייץ ו-FCR בקנדה - הציגו גידול בהכנסות מדמי שכירות, עלייה בשיעורי התפוסה ולא נראה שפעילותן נפגעה. ובכל זאת, מניותיהן ירדו בעשרות אחוזים ושל אלוני חץ - אף ביותר".



מה ההסבר שלך לכך?



"אני לא מתעלם מכך שאם המשבר יסלים הדבר ישפיע על ההכנסות השוטפות שלנו וירידה במחירי המניות עלולה להרע את היחסים הפיננסיים - ואז נוכל להיקלע למצב של קושי בהשגת מימון להמשך הפעילות. עם זאת, הפאניקה שולטת בכל השווקים בעולם - והיא מיובאת לישראל בעוצמה מוגברת. אנחנו יותר טובים מהגויים בהרבה דברים, כך גם התגובות שלנו בשווקים הן הרבה יותר אמוציונליות. המשקיעים כנראה מתמחרים בהנחה שכל החברות המציגות תוצאות תפעוליות טובות, למעשה מסתירות נפילות חזקות שיבואו בהמשך".



לאור המתרחש באחרונה - ניתן להאשים אותם בחשדנות יתר?



"אני מסכים שנכון להיום אי אפשר להוציא מכלל אפשרות שום תסריט אימה, אחרי שראינו את ליהמן ברדרס נופלת ואת מריל לינץ' וסיטי נחלצים בדקה ה-90 - אז כבר אין ערובה לכלום. עם זאת, לא תמיד הפאניקה מוצדקת".



במה הפאניקה באה לידי ביטוי?



"כשיש חוסר נזילות בשווקים, קופות גמל וקרנות פנסיה חייבות למכור מכל הבא ליד, הבנקים לא מחזיקים בעודפי אשראי, שכן ידם קפוצה והם דורשים בטוחות הרבה יותר גבוהות והם בוררים אשראי בצורה סופר-סלקטיווית - השילוב בין כל אלה ועוד מוביל לכך שאג"ח של החברות נסחרות בתשואות של 20% ויותר - ואז נשאלת השאלה מדוע להשקיע במניות כשאפשר לקנות חוב וליהנות מתשואות אטרקטיוויות. הרי לא כל החברות ניצבות בפני פשיטת רגל".



גם האג"ח של אלוני חץ נסחרות בתשואה של כ-14% (לאחר שנסחרו כבר בתשואה של 25%) - המשקפת את חששות המשקיעים בנוגע ליכולת הפירעון של התחייבויותיה. האם יש להם סיבות לדאגה?



"אנחנו מאמינים שנעבור את התקופה הקשה הזאת בשלום. בעזרת המקורות השונים העומדים לרשותנו נחזיר כל שקל שלווינו - ונעשה זאת לפי לוחות הזמנים שנקבעו לכך".



מה דעתך על תוכנית החירום שפירסם האוצר, הכוללת הזרמת הון של הממשלה בהיקף 5 מיליארד שקל להשקעה בקרנות שישקיעו בשוק האג"ח הקונצרניות ומתן ערבות ממשלתית בהיקף של 6 מיליארד שקל לבנקים, שתאפשר להם לגייס הון זול ולהעמידו כאשראי לחברות?



"תמיד טענתי שאם לא תטופל בעיית הנזילות הקשה, לא ניתן יהיה לראות התאוששות - לא בשוק האג"ח ולא בפעילות העסקית - שכן כל עוד קיימת בעיית נזילות שום חברה, לא משנה באיזה ענף היא פועלת ועד כמה מצבה העסקי יציב, לא יכולה לתפקד לאורך זמן. במיוחד כשמדובר בחברות נדל"ן, שבעבורן האשראי הוא החמצן לפעילות תקינה.



"כעת משרד האוצר נתן זריקת עידוד רצינית לבנקים ולמערכת הפיננסית, שניתן לדמות אותה למתן שמן למכונית. עכשיו הנהגים, שהם הבנקים, יצטרכו לפעול על פי הקריטריונים הפנימיים שלהם כדי להחליט למי כן לתת אשראי ולסייע בפירעון החובות ולמי מהחברות לא לעשות כן. כבר כיום ניתן לחוש בתגובה החיובית של שוק האג"ח לצעד זה, ואני שמח - על אף שהמדינה מתקיימת בלא מנהיגות כלכלית.



"שר האוצר רוני בר-און מוביל צעד חיובי שנקווה כי אבני הדרך שלו ייושמו נכון, שכן חוסר ודאות והיעדר מנהיגות הם החדשות הכי גרועות לשוק ההון. ייקח עוד זמן, אבל אני מקווה כי בתקופה הקרובה נחזור ליסודות כלכליים הרבה יותר רציונליים בתמחור שוק האג"ח והמניות".



ביוני הקרוב אתם אמורים למחזר הלוואה של יותר מ-600 מיליון שקל ששימשה אתכם לרכישת מניות PSP השווייצית - תצליחו לעמוד במשימה?



"אנחנו מנהלים מגעים עם כמה גופים פיננסיים, ובימים טרופים אלה אם מדברים איתנו - זה כבר סימן חיובי. אני אופטימי, אבל אם לא נקבל מימון נדאג למחזר ממקורותינו".



מה מצבו של שוק הנדל"ן המניב בשווייץ - האם הפריחה של השנים האחרונות עדיין נמשכת?



"אני מניח שהמיתון העולמי לא יפסח על שווייץ, אבל גם אם הירידות יגיעו לשם הן יהיו הרבה יותר מתונות. הרי זה לא הגיוני ששוק, שהמחירים בו בתקופת הפריחה זינקו ב-300%, יירד באותו שיעור כמו בשוק שבו המחירים עלו בצורה מתונה, נניח 40%-50% - זה בדיוק המקרה של שווייץ.



"נכון להיום, אחרי הירידות הקשות במחירי המשרדים בלונדון, עדיין בשווייץ המחירים נמוכים בכ-50%. במצב כזה החברות הבינלאומיות, שעוברות תהליכי התייעלות, שואלות את עצמן מדוע לא להעביר את המטה מלונדון לז'נווה או לציריך".



נחזור לרכוש כשהמצב יירגע



אמרת לפני כמה חודשים שב-2009 יזרום הדם ברחובות בריטניה - ואז אתה מקווה שתהיו שם כדי לאסוף את המציאות בתחום הנדל"ן המניב. האם אנו נמצאים רגע לפני שזה קורה?



"הדם נשפך כיום כמעט בכל מקום ברחבי הגלובוס, אבל אנחנו חווים תקופה מאוד לא פשוטה וכרגע לא ברור לי בכלל מתי נצא מזה. כל עוד לא אהיה בטוח שאנחנו מרגישים התייצבות עם אופק חיובי ומגיעים למצב של - Steady State לא נצא למסע רכישות. ברגע שהשווקים יתנקו מכל החובות הרעים, ברגע שייגמרו פשיטות רגל של הבנקים וכל המוקצה והמוגלה ייצאו מן השווקים - רק אז נשוב לפעול ונוכל להציע מחירים גבוהים ולשלם פרמיות בעבור נכסים וחברות".



אתם מחזיקים כבר המון שנים מניות של אקוויטי וואן האמריקאית (14.1%) ושל FCR הקנדית (6.7%) של גזית-גלוב. לא הגיע זמן לממש אחזקות אלו?



"אקוויטי וואן היא חברה מצוינת, לא ממונפת בשיעורים גבוהים ופעילותה העסקית לא נפגעה מהמשבר - אבל מנייתה ירדה בכ-50% בתקופה האחרונה, אמנם פחות מאחרים, אבל עדיין שוויה נפל. כך שנכון לעכשיו אין לנו תוכניות לממש אחזקה זו. כך גם לגבי FCR. עם זאת, אף פעם אי אפשר לדעת מה יוליד יום".



מה עם הפעילות שלכם במדינות כמו הודו ותאילנד שאליהן נכנסתם באחרונה?



"המשבר הגיע גם לשם ואנו מנהלים מגעים עם השותפים לגבי התאמת העסקות. אם נגיע לעמק השווה, נישאר שם. אם לא, נפסיק פעילות זאת".



מה לגבי וייטנאם?



"אנחנו לומדים את השטח, כשהמשבר, נכון להיום, מורגש שם פחות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully