וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התאחדות הקבלנים: מחיר הדירות צפוי לרדת ב-%8-5% בטווח המיידי

רז סמולסקי

26.11.2008 / 13:24

סגן נשיא התאחדות הקבלנים: בדיקות שנעשו בהתאחדות מעלות כי אין מכירות והצרכנים יושבים על הגדר


התאחדות הקבלנים משנה את עמדתה לגבי שוק הדירות העתידי. סגן נשיא ההתאחדות, ראול סרוגו, העריך בכנס הנעילה של ועידת השמאים באילת, כי מחירי הדירות בישראל צפויים לרדת ב-%8-5% בטווח מיידי, ואולם מיד לאחר מכן יעלו מחדש.

בפאנל שכותרתו "שוק המגורים בעקבות משבר האשראי" שחתם את הכנס השנתי של לשכת השמאים, הלינו הקבלנים סרוגו, יורם שכטר (מנכ"ל ובעלים של חברת שכטר יזמות), ושרגא ויסמן (מנכ"ל רונסון ולשעבר מנכ"ל אשדרמ) על כולם - על הבנקים, שלא מאשרים הלוואות לקבלנים ומעלים את הריבית על המשכנתאות, על הממשלה, שצריכה לפרוש רשת ביטחון לבנקים כדי שיוזילו את המשכנתאות לצרכנים, על מנהל מקרקעי ישראל, שקובע מחירי מינימום לא רלוונטיים למכרזים, על בעלי הקרקעות, שמציעים את הסחורה במחירים מופקעים, על התקשורת, שצופה ירידות במחירי הדירות ועל הצרכנים, שיושבים על הגדר ומחכים לירידת מחירים.

אבל משנשאלו מה יקרה למחירים, כבר היו פחות אחידים בדעותיהם. שכטר הצהיר, שהוא לא מתכוון להוריד שקל ממחירי הדירות בפרויקטים שלו; ויסמן אמר כי תהיה ירידה בסדר גודל של כ-10% "למעט שווקים שאולי יכולים לראות ירידה גבוהה יותר", וסייג "אם תהיה ירידת מחירים"; סרוגו, לעומת זאת, פתח את תשובתו בהנחות יסוד מנומקות: "ההנחות של התאחדות הקבלנים על סמך בדיקות שעשינו, ובהנחה שממשלה תשכיל לבנות את הסכר ויהיה מצב של האטה ולא של קריסה טוטאלית - צפויה ירידת מחירים מסוימת על סמך משברי העבר. הירידות יהיו נמוכות מבעבר. זה תלוי גם בסקטור, מחיר דירות ארבעה חדרים לא ירדו".

אבל השמאים שישבו בקהל דרשו תשובה ברורה יותר, מה שהביא את סרוגו להצהיר: "להערכתי בטווח הקצר תהיה ירידה של 5%-8% ומייד אחרי זה צפויה עלייה". בינתיים, סיפר סרוגו, שמבדיקות שנעשו בהתאחדות עולה כי אין מכירות והצרכנים יושבים על הגדר.

ההערכות של סרוגו השתנו לגמרי, כשנשאל על מחירי הקרקעות, ושם הוא משוכנע, שצריכה להירשם ירידת מחירים. "יש תחושה, שבעלי מגרשים מדברים במושגים של סוף 2007 והקבלנים מדברים מתוך הפחדים שלהם ממה שיקרה ב-2010 כמו צרכני הדירות, גם הקבלנים יושבים על הגדר בשוק הקרקעות, ועסקות חדשות לא נחתמות. משאים ומתנים שנוהלו לא רלוונטיים. המשמעות של זה היא ירידת מחירי הקרקעות. בסוף בעלי הקרקעות יבינו את זה". הוא אומר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully