וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זינוק בחשיפת הבנקים ללווים גדולים

שרון שפורר

27.11.2008 / 9:03

בשוק חוששים כי הבנקים ייקלעו לקשיים עקב הרעה ביכולת החזר החוב של משקי בית ועסקים, ובעיקר של טייקונים כתשובה ולבייב

דו"חות מדאיגים פירסם שלשום בנק הפועלים. הדאגה נובעת מההפרשות לחובות מסופקים שכבר החלה, בעיקר בשל החשיפה לחובות של הלווים הגדולים והממונפים ולנדל"ן. ההפרשה לחובות מסופקים, כלומר חובות שהבנק מטיל ספק ביכולתו לגבות אותם, היא אחד הסעיפים בהם התמקדו האנליסטים.

הסעיף הזה הציג קפיצה של יותר מפי שלושה לעומת הרבעון המקביל והיה גבוה מההפרשה שביצע הבנק במחצית הראשונה של השנה כולה. זאת ועוד, יתרת החובות הבעייתיים בענף הנדל"ן והבינוי בבנק הפועלים הגיעה ל-40% מסך החובות הבעייתיים בבנק ברבעון השלישי, לעומת כ-30% ברבעון המקביל של 2007. עוצמת הזינוק הצליחה להפתיע את האנליסטים, שצפו גידול מסוים בהפרשות עקב ההרעה במצב המשק.

יובל בן זאב, מנהל מחלקת המחקר בכלל פיננסים, אמר כי הוא מודאג מדו"חות הבנק וציין את ההרעה באיכות האשראי שהתבטאה בין השאר באשראי הבעייתי של הבנק ובהפרשה הספציפית הגבוהה. הוא גם ציין כי הבנק רומז לגישה שמרנית במיוחד, אבל השוואה של מצבת האשראי הבעייתי לזו של השנה שעברה מעלה כי לא היה שינוי דרמטי. גם טרנס קלינגמן, מנהל מחלקת המחקר של אקסלנס, התייחס לאיכות תיק האשראי והעריך כי רמת הסיכון שלו יותר גבוהה מהממוצע בתעשייה.

עם זאת, כנראה שבנק הפועלים לא יהיה הבנק היחיד שדו"חותיו יציגו גידול חד בהפרשה לחובות מסופקים. ודאי נוכל לראות זאת גם בדו"חות של בנק לאומי והבנק הבינלאומי, שיפורסמו הבוקר.

החששות של השוק נובעים מהרעה ביכולת החזר החוב של כלל הלווים - ממשקי הבית, דרך עסקים קטנים ועד חברות גדולות.

ואולם עיקר החשש הוא מהלווים הגדולים, ובמיוחד הטייקונים, שהאג"ח שלהם נסחרות בבורסה בתשואות גבוהות מאוד. שניים מששת הלווים הגדולים של הפועלים הם לב לבייב ויצחק תשובה, אבל גם הבנקים המתחרים מתהדרים בלווים שעלולים להיות במצוקה. כך, לאומי חשוף לדלק נדל"ן של תשובה (שכמעט חצי ממנה משועבדת לו) ולפריזמה, לה מימן רכישת קרנות נאמנות יחד עם דיסקונט. ואפילו מזרחי-טפחות, שמוטה קמעונות ובעיקר משכנתאות, חשוף לחברת אזורים של שעיה בוימלגרין.

לפי דו"ח הפיקוח על הבנקים ל-2007, בשלושת הבנקים הגדולים היה גידול במשקל האשראי של לווים שמשקל החוב שלהם מההון העצמי של הבנק גדול מ-5% מסך תיק אשראי. בבנק הפועלים הגיע שיעור זה ל-8.5% מתיק האשראי, מול 6.2% ב-2004. בלאומי הוא היה 6.1%, מול 4.7% ב-2004, ובדיסקונט הוא טיפס ל-11.4%, מול 8.7% ב-2004.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully