וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לשכת עוה"ד עתרה לבג"ץ נגד חוק "האח הגדול"

מאת נורית רוט

27.11.2008 / 7:25

הלשכה מבקשת מבית המשפט לבטל את סעיף 4 לחוק, המאפשר לרשויות לקבל נתוני תקשורת ללא בקשה מוקדמת של אישור מבית משפט בנוגע למקרים שבהם המנוי הוא עורך דין



>> לשכת עורכי הדין הגישה אתמול לבג"ץ עתירה התוקפת את החוקיות של חוק סדר הדין הפלילי: "סמכויות אכיפה - נתוני תקשורת", הידוע בכינויו "חוק האח הגדול". על פי החוק, שנכנס לתוקף בסוף יוני, רשאית המשטרה להקים מאגר מידע או מנוע חיפוש שיכלול את הנתונים הבאים לגבי כל אדם: מספרי טלפון, בהם גם מספרים חסויים, שמות בעלי מנוי ואפשרות לחיפוש לפי שם ומספר, מספרי ברזל של מכשירי הטלפון (המספרים החקוקים במכשיר) ומיפוי אנטנות הטלפונים הניידים. בין שאר, הרשויות שיקבלו גישה לנתונים הן: המשטרה, רשות ניירות ערך, רשות ההגבלים העסקיים ורשות המסים, והעתירה מופנית כלפיהן וכלפי שר המשפטים ומשטרת ישראל.

בעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד דן חי, נטען כי "בדרכו להשיג את המטרה הנעלה של סיכול עבירות ושמירה על שלום הציבור, חוקק המחוקק חוק שחלק מהוראותיו מפרות את האיזון הראוי בין רצון רשויות האכיפה לקבל לידיהן את מרב המידע המצוי בידי גופי התקשורת לצורך מילוי תפקידיהן, לבין הצורך להגן על זכויות היסוד של האזרח בכלל והזכות החוקתית לפרטיות בפרט". הלשכה מבקשת מבית המשפט לבטל את סעיף 4 לחוק, המאפשר לרשויות קבלת נתוני תקשורת ללא פנייה מוקדמת לקבלת אישור מבית משפט בנוגע למקרים שבהם המנוי הוא עורך דין.



החוק, נטען, מאפשר לקבל צו לקבלת נתוני תקשורת במקרים דחופים ולמשך 24 שעות, ללא צו שיפוטי, גם כשנשוא הצו הוא עורך דין שעליו חל חיסיון מקצועי (על עורך הדין נאסר לפי החוק לחשוף את פרטי ההתקשרות עם לקוחו, והלקוח מצדו זכאי לחיסיון בהתקשרות שלו עם עורך הדין). לכן מבקשת הלשכה להתנות קבלת נתוני תקשורת של מנוי עורך דין בכך שבית המשפט ישוכנע שעורך הדין קשור בעצמו לעבירה שבנוגע אליה מבוקשים נתוני התקשורת.



עוד מבוקש בעתירה לבטל את תחולתו של החוק על עבירות מסוג עוון (עבירות שעונשן המרבי הוא שלוש שנים), ולהגביל אותו לעבירות מסוג פשע בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully