וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רבותי המנכ"לים: מי מכם הגיע לכאן בלי מטוס פרטי?"

מאת אשר שכטר

27.11.2008 / 8:17

לאחר שעוררו סערה ציבורית כשהגיעו לוואשינגטון במטוסים פרטיים כדי לבקש סיוע ממשלתי למגזר הרכב, המנכ"לים של יצרניות הרכב יחזרו לעיר - והפעם בשיירה של מכוניות



>> כשהמנכ"לים של ג'נרל מוטורס (GM), פורד וקרייזלר יחזרו לוואשינגטון בחודש הבא כדי להתחנן בשנית לסיוע ממשלתי למגזר הרכב האמריקאי, הם לא יעשו זאת במטוס. לאחר שעוררו שערורייה רבתי בשבוע שעבר כשהגיעו במטוסים פרטיים לוואשינגטון, כדי להסביר לקונגרס מדוע עליו להציל את החברות שבראשותם מפשיטת רגל, שוקלים ראשיה של תעשיית הרכב בארה"ב להגיע הפעם בשיירת מכוניות.



העיתונים "ואשינגטון טיימס" ו"דטרויט פרי פרס" דיווחו אתמול כי שלושת המנכ"לים - ריק ואגנר, מנכ"ל GM, אלן מולאלי, מנכ"ל פורד ורוברט נרדלי, מנכ"ל קרייזלר - מעוניינים להגיע לביקור הבא שלהם בוואשינגטון בשיירת מכוניות, שתכלול גם את מנכ"לי הספקיות הגדולות, סוחרי הרכב הבולטים וראשי האיגודים המקצועיים.

השיירה, לפי הדיווחים, תנוע בדגמים החסכוניים ביותר בדלק של תעשיית הרכב בדטרויט; זאת לאחר שמדיווחים רגולטוריים שהגישו יצרניות הרכב לרשות ני"ע בארה"ב (SEC), עולה כי GM הוציאה 256.8 אלף דולר ב-2007 על טיסותיו הפרטיות של ריק ואגנר ובכירים אחרים, בעוד שפורד הוציאה 752.2 אלף דולר ב-2007 על טיסותיו הפרטיות של מולאלי.



ייתכן שמדובר במעט מדי ומאוחר מדי עבור ואגנר, מולאלי ונרדלי, שהפסידו בקרב התדמית בשבוע שעבר לאחר שרשת הטלוויזיה ABC דיווחה כי לשימוע בקונגרס, שבו ניסו לשכנע את המחוקקים לאשר חילוץ בסך 25 מיליארד דולר מכספם של משלמי המסים האמריקאים כדי להציל את תעשיית הרכב מקריסה, הגיעו השלושה במטוסיהם הפרטיים. ואגנר, למשל, טס במטוס היוקרה המפואר של GM, שעלה לחברה 36 מיליון דולר, כדי לשכנע את הקונגרס להעניק לג'נרל מוטורס לבדה סיוע בסך 10-12 מיליארד דולר. לפי הערכות, הטסת המנכ"לים לוואשינגטון במטוסים פרטיים עלתה לכל אחת מענקיות הרכב 20 אלף דולר לפחות.



לשימוע עצמו הגיעו המנכ"לים כשהם לא מוכנים כלל לשאלות הקשות שנשאלו על ידי חברי הקונגרס. הם לא הציעו תוכנית מסודרת להבראת המגזר או לשינוי ארגוני שיאפשר להן להחזיר את הסיוע הממשלתי שיקבלו בעתיד, אך פיזרו אזהרות מקטסטרופה כלכלית אם הקונגרס ייתן לתעשייה שאחראית ישירות או בעקיפין לתעסוקתם של 3 מיליון אמריקאים לקרוס.



כמו לאכול בבית תמחוי עם טוקסידו ומגבעת



הקונגרס, בתגובה, החליט לדחות את החלטתו בעניין לדצמבר, בעקבות מחלוקת בין הדמוקרטים התומכים בהעברת הסיוע למגזר הרכב לרפובליקאים המתנגדים לסיוע ממשלתי, לאחר שהממשל כבר הלווה ליצרניות הרכב 25 מיליארד דולר כדי לסייע להן להכניס את השינויים הדרושים במערך הייצור ולייצר מכוניות חסכוניות יותר במונחי צריכת דלק. הדמוקרטים בקונגרס מקדמים את חבילת החילוץ למגזר הרכב, בעוד שהיוזמה מעוררת התנגדות קשה מצד הרפובליקאים וממשל בוש, שמטילים ספק ביכולתן של יצרניות הרכב האמריקאיות לפרוע הלוואות שיקבלו, ושמתנגדים להוצאות נוספות של כספי משלמי המסים על הצלת חברות גדולות.



"החשש שלי הוא שניתן לכם את הכסף ואתם תמשיכו לעשות את אותן טעויות טיפשיות שעשיתם ב-25 השנים האחרונות", אמר חבר הקונגרס הרפובליקאי מייקל קפואנו. חבר הקונגרס הרפובליקאי גארי אקרמן אמר לאחר השימוע: "יש יותר מקורטוב של אירוניה בכך שמטוסים פרטיים מפוארים מגיעים לוואשינגטון, ואנשים יוצאים מהם כשבידיהם קערת נדבות. זה כמו לראות אדם לבוש במגבעת וטוקסידו מתיישב לאכול בבית תמחוי - לא יכולתם לטוס מחלקה ראשונה או לפחות לחלוק מטוס?". מספר חברי קונגרס אף ציינו לאחר השימוע כי הסיבה שלא תמכו בסיוע ליצרניות המכוניות היא שהמנכ"לים שלהן הגיעו לדיון במטוסים פרטיים.



משנים את התדמית



שערוריית המטוסים גרמה לנזק תדמיתי עבור יצרניות הרכב, דווקא בתקופה שבה הן מנסות להדגיש את חשיבותן בכלכלה האמריקאית ולשכנע את הציבור ללחוץ על הממשלה לסייע להן. מניית GM, שנחתכה ביותר מ-80% מאז סוף מאי, נפלה לשפל של 70 שנה בעקבות החששות כי הקונגרס לא יאשר את חבילת החילוץ בזמן, ומניית פורד נפלה לשפל של קרוב ל-30 שנה. בניגוד לעמיתיהן במגזר הבנקאות, ליצרניות הרכב מדטרויט אין הרבה חברים בגבעת הקפיטול - התומך הבולט ביותר שלהן בקונגרס, ג'ון דינגל, איבד באחרונה את תפקידו כיו"ר ועדת האנרגיה והמסחר של בית הנבחרים.



אם לא תושג הסכמה בדצמבר לגבי חבילת סיוע למגזר הרכב האמריקאי, יידרשו יצרניות המכוניות להמתין ככל הנראה על לכניסתו של הנשיא הנבחר, ברק אובמה, לבית הלבן בינואר. אובמה כבר הבטיח כי חילוצו של מגזר הרכב הוא אחת מהמטרות הראשונות שלו כנשיא, אך - GM שלא רשמה רווח שנתי מאז 2004 - הזהירה כי ייתכן שהמזומנים בקופתה לא יספיקו לה מעבר לסוף השנה הנוכחית.



לאור הסערה הציבורית, מיהרו החברות לבצע צעדי חירום לשינוי תדמיתן. GM מיהרה להכריז כי ואגנר לא יטוס במטוס פרטי לוואשינגטון, וציינה כי היא תשבית שניים מחמשת המטוסים הפרטיים של החברה. למרות זאת, החברה הוסיפה כי ואגנר ובכירים אחרים בחברה ימשיכו לטוס במטוסים פרטיים, בשל סעיף בתקנון החברה הקובע כי עליהם לנסוע כך מסיבות ביטחוניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully