וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חששות בשוק מפני חשיפת הבנקים לחובות הטייקונים

מאת שרון שפורר

27.11.2008 / 7:25

בנק לאומי והבנק הבינלאומי יפרסמו דו"חותיהם הבוקר



>> דו"חות מדאיגים פירסם שלשום בנק הפועלים. הדאגה נובעת מההפרשות לחובות מסופקים שכבר החלה, בעיקר בשל החשיפה לחובות של הלווים הגדולים והממונפים והחשיפה לנדל"ן. ההפרשה לחובות מסופקים, כלומר חובות שהבנק מטיל ספק ביכולתו לגבות אותם, היו אחד הסעיפים שבהם התמקדו האנליסטים.



הסעיף הזה הציג קפיצה של יותר מפי שלושה לעומת הרבעון המקביל והיה גבוה מההפרשה שביצע הבנק במחצית הראשונה של השנה כולה. זאת ועוד, יתרת החובות הבעייתיים בענף הנדל"ן והבינוי בבנק הפועלים הגיעה ל-40% מסך החובות הבעייתיים בבנק ברבעון השלישי, לעומת כ-30% ברבעון המקביל של 2007.

עוצמת הזינוק הצליחה להפתיע את האנליסטים, שצפו גידול מסוים בהפרשות עקב ההרעה במצב המשק. יובל בן זאב, מנהל מחלקת המחקר בכלל פיננסים, אמר כי הוא מודאג מדו"חות הבנק וציין את ההרעה באיכות האשראי שהתבטאה בין השאר באשראי הבעייתי של הבנק ובהפרשה הספציפית הגבוהה. הוא גם ציין כי הבנק רומז לגישה שמרנית במיוחד, אבל השוואה של מצבת האשראי הבעייתי לזו של השנה שעברה מעלה כי לא היה שינוי דרמטי. גם טרנס קלינגמן, מנהל מחלקת המחקר של אקסלנס, התייחס לאיכות תיק האשראי והעריך כי רמת הסיכון שלו יותר גבוהה מהממוצע בתעשייה.



עם זאת, כנראה שבנק הפועלים לא יהיה הבנק היחיד שדו"חותיו יציגו גידול חד בהפרשה לחובות מסופקים. ודאי נוכל לראות זאת גם בדו"חות של בנק לאומי והבנק הבינלאומי, שיפורסמו הבוקר.



החששות של השוק נובעים מהרעה ביכולת החזר החוב של כלל הלווים - ממשקי הבית, דרך עסקים קטנים ועד חברות גדולות.



ואולם עיקר החשש הוא מהלווים הגדולים בבנקים ובמיוחד הטייקונים, שהאג"ח שלהם נסחרות בבורסה בתשואות גבוהות מאוד. שניים מששת הלווים הגדולים של בנק הפועלים הם לב לבייב ויצחק תשובה, אבל גם הבנקים המתחרים מתהדרים בלווים שעלולים להיות במצוקה. כך, לאומי חשוף לחברת דלק נדל"ן של תשובה (שכמעט חצי ממנה משועבדת לו) ולפריזמה, שלה מימן את רכישת קרנות נאמנות יחד עם דיסקונט. ואפילו מזרחי טפחות, שמוטה קמעונות ובעיקר משכנתאות, חשוף לחברת אזורים של שעיה בוימלגרין.



על פי דו"ח הפיקוח על הבנקים ל-2007, בשלושת הבנקים הגדולים - בנק הפועלים, לאומי ובנק דיסקונט - היה גידול במשקל האשראי של לווים שמשקל החוב שלהם מההון העצמי של הבנק גדול מ-5% מסך תיק אשראי. בבנק הפועלים הגיע שיעור זה ל-8.5% מתיק האשראי, מול 6.2% ב-2004. בלאומי הוא היה 6.1%, מול 4.7% ב-2004; ובדיסקונט הוא טיפס ל-11.4%, מול 8.7% ב-2004.



אם בוחנים את רמות ההפרשה לחובות מסופקים בבנקים הגדולים מ-2001 ועד היום מגלים קשר הפוך מובהק כמעט לגמרי לרמת מכפיל ההון (שווי שוק של הבנק חלקי ההון העצמי שלו. כשהמכפיל הוא פחות מ-1 מרמז הדבר על מחיקה עתידי בהון העצמי או בעיות אחרות). אפשר להבחין כי בשנים רעות למשק מכפיל ההון של הבנקים הוא נמוך במיוחד ושיעור ההפרשה לחובות מסופקים גבוה, ואילו בשנים טובות המספרים מתהפכים (ראו גרף).



כך, בבנק הפועלים ב-2002, אחת השנים הגרועות במשק אי פעם, הגיעה ההפרשה לחובות מסופקים ל-1.7% מתיק האשראי של הבנק ומכפיל ההון היה 0.65. לעומת זאת, ב-2006-2007, כשההפרשה ירדה ל-0.3%-0.5% מתיק האשראי של הבנק, מכפיל ההון הגיע לשיא של כמה שנים: 1.29 ו-1.36 בהתאמה.



מכפיל ההון של בנק הפועלים עתה הוא 0.52, המלמד על החששות הגדולים של השוק ממחיקות ענק. בלאומי, באופן דומה, ב-2002 הגיעו ההפרשות לחובות מסופקים ל-1.1% מתיק האשראי לציבור ומכפיל ההון היה 0.55. לעומת זאת, ב-2006-2007, כשרמת ההפרשה ירדה ל-0.2%-0.5%, המכפילים היו 1.35-1.4. מגמה דומה מוצאים גם בבחינת המכפילים וההפרשה לחובות מסופקים של דיסקונט, מזרחי טפחות והבנק הבינלאומי.



דני דנקנר וצבי זיו יקצצו את משכורתם ב-10%



>> יו"ר בנק הפועלים דני דנקנר ומנכ"ל הבנק צבי זיו החליטו לקצץ את שכרם ב-10%. ליו"ר ולמנכ"ל יצטרפו גם חברי דירקטוריון, ששכרם יירד ב-10% וחברי ההנהלה ששכרם יירד ב-7.5%. הקיצוץ בשכר יחל ב-2009. מפועלים נמסר כי "ההחלטה התקבלה במסגרת מאמצים שעושה הבנק להתייעל ולחסוך בהוצאות ובהתאם לסביבה העסקית המשתנה".



עלות שכרו של דנקנר הסתכמה ב-2007 ב-7.9 מיליון שקל, כשמתוך סכום זה 1.5 מיליון שקל היוו שכר שוטף ו-4.5 מיליון שקל היו בונוס, כך שדנקנר מוותר על שכר של כ-148 אלף שקל. עלות שכרו של זיו הסתכמה ב-2007 ב-7.8 מיליון שקל, כשמתוך סכום זה 1.88 מיליון שקל היוו שכר שוטף ו-1.35 מיליון שקל היו בונוס, כך שזיו מוותר על 188 אלף שקל.



עלות שכרו של הממונה על הבנקאות העסקית בפועלים ציון קינן הסתכמה ב-2007 ב-4.8 מיליון שקל, מתוכם 1.4 מיליון שקל שכר שוטף, כך שקינן יוותר על 140 אלף שקל. בבנק הפועלים יש כיום 29 חברי הנהלה ודירקטוריון.



מניית הבנק ירדה מתחילת השנה ב-60% ושווי הבנק ירד לכ-10 מיליארד שקל לעומת כ-30 מיליארד שקל בשיא של אמצע 2007 - רגע לפני הסתבכות הבנק בהשקעת ענק באג"ח מגובות משכנתאות, שהסתיימה במכירת התיק בהפסד של 1.3 מיליארד דולר. עקב פרשה זו, הציג הבנק ברבעון הראשון של השנה הפסד של כ-1.5 מיליארד שקל ואת 2008 כולה הוא צפוי לסיים עם רווח אפסי או מזערי והפסד תפעולי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully