וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד החינוך מקצץ 180 מיליון שקל לרשויות - עלות של 4,000 משרות

מאת ליאור דטל

27.11.2008 / 7:12

הקיצוץ נעשה במסגרת העברת כספים לרפורמת אופק חדש - ולא יתבטא בהכרח בפיטורי עובדים



>> משרד החינוך מתכנן לקצץ 180 מיליון שקל מתקציב החינוך ברשויות המקומיות החל בינואר 2009. על פי הערכות, הקיצוץ שווה ערך לכ-4,000 משרות. מדובר בתקציב המשמש את הרשויות להעסקת עובדים המסייעים למערך ההוראה, כמו יועצים, פסיכולוגים, לבורנטים, סייעות בגנים, שרתים ועובדי ניקיון. ואולם מקורות במרכז השלטון המקומי, המייצג את הרשויות המקומיות, מסבירים כי הפגיעה בתקציב לא תביא בהכרח לפיטורי עובדים, אך תגרום לצמצום שעות לימוד בבתי הספר או לפגיעה אחרת ברמת החינוך.



משרד החינוך התחייב להתייעל ולקצץ את הסכום מתקציבו במסגרת תקציב בסך כ-5 מיליארד שקל שקיבל לביצוע רפורמת אופק חדש לשיפור תנאי העסקת המורים. התוכנית דורשת ממשרד החינוך להקצות כ-180 מיליון שקל מתקציבו מדי שנה עד 2013.

כוונת משרד החינוך לקצץ בתקציבי הרשויות המקומיות עלתה לכותרות לפני שלושה חודשים, לקראת פתיחת שנת הלימודים, אז נאבקו ראשי השלטון המקומי נגד קיצוץ מתוכנן של 85 מיליון שקל בתקציבי החינוך של הרשויות. ראש הממשלה, אהוד אולמרט, התערב אז במשבר והבטיח לראשי הערים הגדולות כי ינחה את שר האוצר ואת שרת החינוך למצוא מקור תקציבי אחר כדי למנוע את הקיצוץ.



ועדה במחלוקת



בנוסף, הורה אולמרט להקים ועדה בהרכב אנשי אקדמיה וכלכלה שתבחן את סוגיית התקצוב הדיפרנציאלי, לפיו משרד החינוך יעדיף השקעה ברשויות החלשות על פני הרשויות המבוססות. הוועדה היתה אמורה להגיש לראש הממשלה את מסקנותיה היום. בראשות הוועדה עמד יו"ר חברת הביטוח מגדל וחברת נס טכנולוגיות אהרון פוגל, והשתתפו בה גם אנשי התקציבים במשרד החינוך ונציגי משרד האוצר והשלטון המקומי.



ואולם הוועדה לא עסקה בסוגיית הקיצוץ עצמו, אלא באופן חלוקתו. בתגובה, החליט מרכז השלטון המקומי לא לשתף פעולה עם הוועדה - אם זו לא תדון בעצם הקיצוץ. "לא נוכל לשתף פעולה עם ועדה שלא פועלת על פי המנדט שראש הממשלה נתן לה. לא רק שהוועדה לא מבצעת את המנדט שלה, אלא היא גם עונה על ציפיות האוצר בלבד", אמר מנכ"ל מרכז השלטון המקומי, יעקב אגמון.



בנוסף, בשבוע שעבר הודיעו מרכז השלטון המקומי, ארגון המורים העל יסודי, הסתדרות המורים וארגון ההורים הארצי כי ישביתו את הלימודים בעקבות כוונת המשרד לביטחון פנים לבטל את אבטחת מוסדות הלימוד הפרטית ברוב מוסדות החינוך ולפטר 4,000 מאבטחים. זאת בשל העברת 120 מיליון שקל מתקציב אבטחת מוסדות החינוך לתקציב המשטרה, במסגרת חוק ההסדרים. שרת החינוך יולי תמיר אמרה אז: "לא יעלה על הדעת שהממשלה מנסה ליצור מקומות עבודה ובמקביל גורמת לפיטורים".



בשלטון המקומי צופים מאבק גם על החלטת הממשלה לקצץ ב-55 מיליון שקל את תקציבי ההסעות לבתי הספר, על ידי הארכת המרחק המינימלי מהבית לבית הספר שבו זכאים תלמידים להסעה כבר בינואר. החלטות אלה אמורות להתבצע אף שתקציב 2009 עדיין לא אושר. עם זאת, ייתכן כי הבחירות הקרובות ישנו אותן.



משרד האוצר מסר כי פעל בהתאם להנחיות ראש הממשלה ולא ביצע את הקיצוץ התקציבי ב-2008, וכי ההחלטה על אופן הקיצוץ בתקציב משרד החינוך נעשתה על ידי משרד החינוך עצמו.



משרד החינוך מסר כי "בשנת התקציב 2008 אכן מומן הקיצוץ בתשלומי ההעברה לרשויות המקומיות על ידי משרדי החינוך והאוצר. בסיס התקציב של המשרד ל-2009 הופחת ב-180 מיליון שקל במסגרת תשלומי ההעברה לרשויות המקומיות. אופן הקיצוץ ייקבע לאחר קבלת המלצות ועדת פוגל ולאחר פרסום צו, כמקובל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully