וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רועי גיל ואיתן אלדר משתלטים על קופת המזומנים של אמבלייז ופורמולה

מאת נתן שבע

27.11.2008 / 8:17

15 שנה אחרי שהקים את אמבלייז ומחק את הר המזומנים שגייס - מוכר אלי רייפמן את השליטה בה ובפורמולה לגיל ולאלדר, שני הפיננסיירים שמחקו מיליונים במשבר הקודם



>> 15 שנה לאחר שהקים את אמבלייז, גייס באמצעותה הר מזומנים ונכשל - מוכר אלי רייפמן את אחזקותיו בחברה לרועי גיל ואיתן אלדר. רייפמן מתכנן למכור את השליטה באמבלייז (16%), שאחזקתה העיקרית היא 50% מפורמולה, בתמורה ל-17.5 מיליון דולר - כלומר לפי שווי חברה של כ-100 מיליון דולר. שווי השוק של אמבלייז עומד כיום על 17 מיליון ליש"ט (24 מיליון דולר). העסקה עדיין כפופה לבדיקת נאותות שתימשך 30 יום.

רייפמן מסכם 15 שנה שבהן לא ייצר רווח למשקיעים באמבלייז. גם עם פורמולה מחק רייפמן כסף רב. הוא רכש לפני כשנתיים 33.4% מפורמולה, באמצעות אמבלייז, בכ-67 מיליון דולר - מחיר ששיקף לחברה שווי של כ-200 מיליון דולר, כ-55% יותר משווי החברה אז (130 מיליון דולר לפי שווי מניה של כ-9.81 דולרים). מאז צנחה מניית החברה ושווי החברה כיום הוא כ-80 מיליון דולר, נמוך בכ-60% מהשווי ששיקפה אותה עסקה.



על פי הערכה, רייפמן היה זה שהתעניין במכירת השליטה בחברה לצורך גיוס מזומנים, ועניין בעסקה את גיל ואלדר. ייתכן שהשניים ירכשו את השליטה עם משקיעים נוספים.



לא צפויה מהפכה



הקשר בין אלדר לרייפמן נוצר לפני ארבע שנים - אלדר הוביל אז גיוס הלוואה אישית בעבור רייפמן בריבית גבוהה של 12% ואף העניק לרייפמן חלק מההלוואה. רייפמן גייס אז 60 מיליון דולר בהלוואה קצרת מועד, והחזיר שנה לאחר מכן, מוקדם מהצפוי, 70 מיליון דולר. רייפמן, מצדו, סייע לגיל ולאלדר כשאלה רצו לגייס כסף בלונדון.



עדיין לא ברור מה מתכננים אלדר וגיל לבצע באמצעות אמבלייז והאם הם בעיקר לוטשים עיניים לקופת המזומנים שלה. לאמבלייז קופת מזומנים של 20 מיליון דולר (נטו) - זכר להנפקות העבר. פורמולה - המחזיקה בחברות רווחיות כמו מטריקס, סאפיינס ומג'יק - מחזיקה בקופת מזומנים בסכום של 50 מיליון דולר.



פורמולה דיווחה על רווח של 2.8 מיליון דולר ועל הכנסות של 149 מיליון דולר ברבעון השלישי - רווח שולי של 1.8% על המחזור.



על הנייר לא נראה כי השניים מתכננים לבצע מהפכה בחברה - מה עוד שהרקע שלהם לא מגיע מתחום ההיי-טק. בעלי המניות הנוספים הגדולים באמבלייז הם חברת ניהול הנכסים SCHRODERS, המחזיקה בכ-15.2% מהחברה, ונפתלי שני היו"ר שמחזיק בכ-14% ממנה.



אמבלייז, שהפסידה מאות מיליוני דולרים בשנים האחרונות על פעילות המכשירים הסלולריים שבה עסקה, מנוהלת כיום על ידי גיא ברשטיין. רייפמן מכהן כנשיא החברה.



לפני כשנתיים, כשרכשה אמבלייז את השליטה בפורמולה, צומצמה באופן משמעותי פעילות הסלולר שלה, שמעולם לא הצליחה להתרומם.



לפני חודש פורסם כי בנק לאומי דורש 2.8 מיליון שקל מרייפמן, לאחר שבחשבונו האישי נוצר מינוס של 2.8 מיליון שקל בעקבות חריגה ממסגרת האשראי. הבנק הגיש אז נגדו תביעה בבית משפט השלום בתל אביב. רייפמן תיכנן לשוב ולחזק את אחיזתו בחברה בשנה האחרונה. רק לפני כמה חודשים קיים רייפמן מגעים לקבלת הלוואה של 100 מיליון דולר במטרה להכפיל את אחזקתו באמבלייז - אבל לא הצליח לעשות זאת.



רייפמן רכש בשנה שעברה כ-7% מאבלייז ב-22 מיליון דולר. את אמבלייז הקים רייפמן ב-1993 ביחד עם שלושה שותפים - צורי דבוש, שרון כרמל ונפתלי שני - תחת השם גיאו אינטראקטיב, כדי לנסות ולמסחר תוכנת וידיאו באינטרנט.



מ-1996 גייסה החברה בלונדון חצי מיליארד דולר, החליפה מודל עסקי כמה פעמים, פיתחה טלפונים סלולריים ועסקה גם ביישומים שונים למכשירים אלה - לא בהצלחה רבה. החברה צברה הפסדי ענק בסך יותר מ-200 מיליון דולר מאז הקמתה, שאיימו לכלות את קופתה. בשנים האחרונות מכרה אמבלייז או מיזגה חטיבות שונות לתוכה, בין השאר לצורן ופיליפס, וחיסלה כמעט לחלוטין את פעילות הסלולר. בשנים האחרונות נהפכה פורמולה לאחזקתה העיקרית של אמבלייז.



הפורמולה של גיל ואלדר



גיל ואלדר מחזיקים גם בגבור ספורט והם שותפיהם של נחשון קויתי וקלמן סופרין בקבוצת ב.ס.ר. רק לפני שנה וחצי רכשו השניים את מאקפל, ששלטה אז בתפרון, מכרו את אחזקותיה ומכרו אותה כשלד למנופים פיננסיים של ג'קי בן זקן, בסיבוב מהיר.



5,000 עובדי פורמולה עשויים למצוא עניין בכך שהשניים מוכרים בעיקר מהסיבוב הכושל שעשו בשנות ה-2000, עת השתלטו על כמה חברות. השניים לוו מאות מיליוני שקלים מהבנקים ומהציבור בבורסה והגיעו לבסוף להסדר שאילץ את הבנקים ואת בעלי האג"ח לוותר על חלק ניכר מכספם.



אלי רייפמן סירב להגיב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully