וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אני בהריון, האם מותר לפטר אותי בגלל המשבר?

דפנה שמואלביץ'

27.11.2008 / 8:17

אני רק שאלה



אני עובדת כמנהלת חשבונות באותו מקום עבודה כשנתיים, ונמצאת בחודש הרביעי להריון. באחרונה הודיע המעביד שבגלל המצב יהיו פיטורים במפעל, או שהוא ייסגר לחלוטין. מותר לו לפטר גם אותי?

חוק עבודת נשים קובע כי אסור לפטר אשה בהריון, בעלת ותק של שישה חודשים ויותר במקום העבודה. כדי להתגבר על איסור זה נדרש המעביד לפנות למשרד התמ"ת ולבקש היתר פיטורים מהממונה על עבודת נשים. לממונה אסור לתת היתר כזה אם היא סבורה שהפיטורים קשורים להריון. ואולם גם אם הממונה משוכנעת שהפיטורים נובעים מסיבה עניינית ואינם קשורים להריון - היא מוסמכת לסרב לתת היתר כזה.



אילו שיקולים שוקלת הממונה על עבודת נשים במשרד התמ"ת בעת בקשת מעביד לפטר עובדת בהריון עקב צמצומים בכוח האדם?



הממונה תשקול זה מול זה את הנזק שייגרם לעובדת מול הנזק שייגרם למעביד אם ייאלץ להמשיך להעסיק אותה בתקופת משבר. ככל שההריון מתקדם יותר, וככל שהעובדת מועסקת בתפקיד נדרש המאפשר להעבירה לתפקיד אחר וכך להימנע מפיטוריה, יפעל הדבר לטובת העובדת. הממונה מוסמכת להורות למעביד לפטר עובד אחר במקום העובדת בהריון.



האם קל יותר למעסיק לקבל היתר פיטורים לאשה בהריון כשמדובר בפיטורים הנובעים מסגירת העסק?



בהחלט כן. החוק מקל על פיטורי עובדת כשמדובר בפיטורי סגירה (הנובעים מסגירת העסק), והממונה מוסמכת להתיר את הפיטורים רטרואקטיווית - מהמועד שבו העסק נסגר. במקרה כזה, המעביד יכול לקבל היתר לא רק לפיטורים בתקופת ההריון אלא אף לפיטורים בתקופה המוגנת של 60 יום לאחר חופשת הלידה.



האם המעביד רשאי להרע את תנאי העבודה של אשה בהריון או להפחית משכרה עקב המשבר הכלכלי?



המעביד אינו רשאי לפגוע בהיקף משרה או בהכנסת עובדת בהריון, אלא בהיתר הממונה. עם זאת, ייתכן שהממונה תציע למעביד המבקש לפטר עובדת בהריון לגרוע מהיקף משרתה או מתנאי שכרה כפתרון חלופי, ובלבד שיישמר לה מקום עבודתה בבחינת "הרע במיעוטו".



-



הכותבת היא עורכת דין המתמחה בדיני עבודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully