וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השופטים לא אובייקטיווים בבחירת נאמנים ומפרקים

יורי גיא-רון

27.11.2008 / 8:17

מערכת המשפט



>> בתי המשפט בישראל ממנים כל יום עשרות בעלי מקצוע - כונסי נכסים, מנהלי עיזבון, נאמנים, מפרקים, מגשרים, בוררים ומומחים שונים. שכרם של בעלי מקצוע אלה מסתכם בעשרות מיליוני שקלים כל שנה, והם מסייעים לעבודת בית המשפט סיוע חיוני מאין כמוהו.

את שכרם של מתמנים אלה משלמים הצדדים המתדיינים - התובעים והנתבעים, נושי החברות הנמצאות בכינוס, הנפגעים והפוגעים, אבל בחירת בעלי המקצוע האלה נעשית בדרך כלל ובאורח עקרוני לפי שיקול דעתו של השופט. לכאורה, לא היה בכך כל רע. תום לבם ומצפונם של השופטים הם הבסיס לכל שיטת המשפט הישראלית. הבעיה היא שמבחן התוצאה לאורך שנים אינו עומד תמיד במדדים אובייקטיוויים הכרחיים. כל אחד מהשופטים סומך באופן אישי על קבוצה, בדרך כלל מצומצמת למדי, של אנשי מקצוע, שאותם למד להעריך במשך השנים, והמינויים זורמים רובם ככולם לקבוצה זו.



מתמנים אלה הם אנשים הגונים ומומחים במקצועם, אבל מערכת המשפט אינה יוצרת שקיפות, לא בנתה עד היום רשימות מסודרות ואינה דואגת לתת לשופטים כלים לפזר את המינויים בקרב קהל מקצוענים רב יותר. בהכללה, המערכת אינה מושחתת, אך לעתים עצלה ופקידותית. המצב הקיים נוח לממנים ונוח למתמנים. הוא אינו נוח לכל מי שלא זכה להתמנות, וספק אם הוא נוח לקהל המתדיינים, המוצאים עצמם מול מתמנים ש"מינוים אומנותם", כאלה שכבר פוסעים תמיד באותו התלם. למעשה, פותחה לה אווירה כדאית של טיפול במשברים שיפוטיים, לה שותפים הממנים, שפותרים כך את התיקים המונחים על שולחנם, והמתמנים, שמעשירים את כיסם.



התוצאה הישירה של היעדר נהלים ברורים במינוי בעלי התפקידים על ידי בתי המשפט היא ריבוי המקרים הבעייתיים, שחלקם זכו לפרסום, כמו המקרה של שופטת, שנטען לגביה כי מינתה עורך דין המוכר לה באופן שיטתי לטיפול בתיקי כינוס נכסים, או שופטת שנטען כי מינתה דרך קבע עורכת דין כמנהלת עיזבון. התוצאה העקיפה והחמורה היא פגיעה באמון הציבור במערכת המשפט, בתדמיתה ובמעמדה של המערכת.



יש להסדיר את הנושא בהקדם, כדי ששופטים ועורכי דין יפעלו ללא מורא, תוך הקפדה על שוויון, שקיפות ובקרה. מסירת תפקידים בשכר לעורכי דין, לשופטים בדימוס, למגשרים, לבוררים ולמומחים אחרים, חייבת להיות מובנית, ברורה ושוויונית. עליה לעמוד בבקרה שוטפת, ולהתנהל באורח שקוף לחלוטין, לרבות כשמדובר בתיקים שהפרטים המהותיים בהקשרם חסויים.



הפנייה של לשכת עורכי הדין בעניין לנשיאת בית המשפט העליון ולשר המשפטים הביאה למינוי ועדת נשיאים שהניחה באחרונה על שולחנו של שר המשפטים דו"ח הממליץ לשנות את שיטת המינויים של בעלי תפקידים בשכר על ידי בתי המשפט. הדו"ח משקף שינוי ומהפכה בתחום, לפיו ייווצרו רשימות רחבות בתחומים שונים שירעננו את המערכת ויאפשרו לאלפי עורכי דין, שופטים בדימוס ומומחים שונים ליטול חלק שווה בעשייה.



על משרד המשפטים מוטלת החובה ליישם את הדרך לקיים את השינוי, שירחיב את השקיפות ואת מתן ההזדמנות לטובת המתדיינים, המתמנים הפוטנציאליים ובתי המשפט.



הכותב הוא ראש לשכת עורכי הדין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully