וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הירידות במחירי הסחורות: מחירי המזון בארה"ב צפויים להמשיך לעלות

ניו יורק טיימס

27.11.2008 / 11:23

משרד החקלאות האמריקאי צופה עלייה של 3.5% עד 4.5% במחירי המזון ב-2009



יצרניות המזון בארה"ב מעלות את המחירים ומפחיתות את גודל האריזות זה יותר משנה, בעקבות עליות חסרות תקדים במחירי חומרי הגלם כגון תירס, פולי סויה וחיטה. כלכלנים צופים כי עלות המזון הכוללת תמשיך לטפס גם ב-2009, בהובלת מוצרי הבשר והעוף. אחת הסיבות העיקריות לכך היא שחברות המזון עדיין לא פיצו על העלייה הממושכת במחירי הסחורות, שנשארו גבוהים למרות הירידות שנרשמו באחרונה.



משרד החקלאות האמריקאי צופה כי מחירי המזון יעלו ב-3.5% עד 4.5% ב-2009, בהשוואה לתחזית לעלייה של 5% עד 6% עד סוף השנה הנוכחית. חלק מהכלכלנים צופים עליות אפילו חדות יותר. ביל לאפ, לדוגמה, מנכ"ל אדוונסד אקונומיק סולושנס באומהה, אמר כי הוא צופה זינוק של 7% עד 9% במחירי המזון בשנה הבאה. "ב-21 החודשים האחרונים, יצרניות המזון, המסעדות ומגדלי הבקר ספגו עלויות ניכרות שלהערכתי צפויות לעבור ללקוחות מ-2009 ואילך", אמר לאפ. נתונים שפרסם משרד העבודה האמריקאי בשבוע שעבר מאשרים את התחזיות.



מדד המחירים לצרכן רשם את הירידה החדה ביותר שנרשמה עד כה, אך מחירי המזון רשמו עלייה קלה, למרות הירידה שנרשמה בחודשים הקודמים. מחירי מצרכי המזון עלו ב-0.1% באוקטובר. בחלק ממוצרי המזון, ביניהם ירקות ופירות ומוצרי חלב נרשמה ירידה חדה בחודשים האחרונים, אך לא מספיק כדי לסתור את מגמת עליית המחירים הכללית. מחירי המזון במסעדות עלו באוקטובר ב-0.5%.



חלק מחברות המזון, כגון קלוגס והיינס, הצליחו לסתור את העלייה במחירי חומרי הגלם ודיווחו על עלייה ניכרת ברווחים בעזרת השקעות גידור כנגד מחירי הסחורות ועל ידי העלאת מחירים. בנוסף הן הרוויחו מכך שצרכנים רבים העדיפו לקנות מצרכים במקום לאכול במסעדות.



אך חברות מזון אחרות נקלעו לקשיים. ספקיות בשר ועוף אמרו כי לא העלו מחירים במידה מספקת כדי לסתור את העלייה בחומרי הגלם, וכי יכולתם להעלות מחירים, לפחות בטווח הקצר, הייתה מוגבלת. מייקל מיטשל, דובר קראפט פודס, אמר כי עלויות חומרי הגלם של החברה עלו ב-2 מיליארד דולר יותר מ-2007, עלייה של 13%, אך החברה העלתה את מחירי המזון רק ב-7%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully