וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרגוע בארץ שסועה

מאת בוני טסואי, ניו יורק טיימס

27.11.2008 / 12:03

עיירת המעיינות חמס שבניו מקסיקו שוכנת בנוף מיוסר של מכתשים והרי געש, ומציעה מראות יפים ושלוות נפש



בגובה 1,920 מטר מעל פני הים, בין שני הרים אדומים מרהיבים, שוכנת העיירה חמס ספרינגס (Jemez Springs) שבניו מקסיקו. זהו מקום מדהים ביופיו, שבמשך שנים רבות שימש מקום מפלט לעולים לרגל מסוגים שונים. במאה ה-13 היגרו אנשי חמס לעמק והקימו סדרה של התיישבויות בקניונים באזור; במאה ה-17 הגיעו מיסיונרים פרנציסקנים, שהקימו כנסייה בגייזווה פואבלו - שכיום שמורה כמצבת זיכרון. בסביבות 1870 נבנה שם בית מרחץ, שהציע מרחצאות רפואיים באמבטיות שהועשרו על ידי מינרלים מהמעיינות החמים בעיירה.



כיום עומד בית המרחץ על כנו ופתוח לקהל; בהמשך הדרך מבטיח מרכז למדיטציית זן שקט נזירי. בחמס ספרינגס, במרחק כשעה ורבע נסיעה מצפון לעיר אלבקרקי, מתגוררים אמנים, נוודים ופליטים מהערים הגדולות. העיירה היא גם מוקד משיכה למטיילים, רוכבי אופניים ודייגים. זרמי לבה יצרו סלעים גליים וסדקים מבעבעים באזור, וכפי שהתברר במשך השנים, הנוף המשוסע הזה יוצר סוג של מרגוע.

חמס ספרינגס נמצאת לאורך כביש 4, החלק המרכזי של המסלול של הרי חמס, דרך צדדית ומשופעת נופים שמשתרעת על פני 260 ק"מ ועוברת במדבר המתנשא לגובה רם. כ-32 ק"מ צפונית-מזרחית לחמס ספרינגס, בהרי חמס, נמצאת שמורת הטבע הלאומית ויה קלדרה. השמורה היא תוספת חדשה יחסית ליערות הלאומיים, אזורי המדבר, מצבות הזיכרון, השמורות האינדיאניות ואזורים מוגנים אחרים שעוטפים את החלק הדרמטי הזה של ניו מקסיקו.



בעלי מאט ואני בילינו כאן כמה ימים בספטמבר, מבקשים שלווה בין מסלולי טיולים ומרחצאות חמים. התחלנו לתייר באזור בביקור בוויה קלדרה (Valles Caldera), חווה לשעבר המשתרעת על פני 360 אלף דונם במכתש מתמוטט שנרכש על ידי הממשל הפדרלי ב-2000 ונמסר למשך 15 שנה לקרן ללא מטרת רווח, כניסוי בניהול פארקים.



השמורה מציעה טיולים מודרכים, מסלולי הליכה, דייג ורכיבה על סוסים. מספר המבקרים מווסת בעיקר על ידי הזמנת סיורים מראש - כל הרווחים מוקדשים לניהול הפארק - אך בשמורה יש כמה מסלולים ללא תשלום שמאפשרים לטעום מהבדידות שאפשר לחוות באזור נידח זה. במקום שבו מספר המבקרים מדי שנה אינו עולה על 12 אלף, כולם יכולים ליהנות מההוד הייחודי של הבדידות.



"מה שמבדיל את ויה קלדרה מאזורים וולקניים כמו פארק ילוסטון הוא גודלו", אומר רוב דיקסון, מתכנן הפעילות בשמורה. לדבריו, "אחד הדברים הנחמדים בקלדרה הוא קוטנו היחסי, שמאפשר למטיילים לראות את כל הר הגעש". רוחבו של קלדרה הוא כ-19 ק"מ והוא נוצר לפני כמיליון שנה, כאשר התפרצות קטסטרופלית מחקה את הקונוס של הר הגעש. זרימה נוספת של המגמה יצרה כיפות גדולות וקטנות - כמו סרו לה חארה ורדונדו פיק - לאורך השבר של קלדרה, היכן שהתמוטט הקונוס.



בתצלומי אוויר נראים פני הקרקע כמו הדפס כף רגל של דב ענק. כלבי ערבות וסנאים מפוספסים מדלגים על פני אדמות המרעה של ויה גרנדה, בקצה הדרומי של השמורה, ומוקדם בבוקר עדרים של איילים רועים שם.



כמה מהמראות היפים ביותר נמצאים בקצה השמורה, במקום שבו היא גובלת בבנדלייר נשיונל מונומנט. על פי הצעתו של דיקסון, צעדנו על דרך קויוטי קול עד לראביט רידג', בשפה הדרומית של הקלדרה. בתחילת המסלול עומד עץ צפצפה שעלעליו השמיעו צליל אשר אותו כינה בעלי "פעמוני יער". כאשר המשכנו לעלות הופיעו עצי אשוח ועצי מחט. בגובה 2,987 מטר, מעל אזור סלעי שלא מהעולם הזה, נדהמנו משטיח של צבעים, ובהם אדום, ירוק וזהב, שכיסו את העמק. פני הקרקע היו מעוותים באופן כובש - צבוטים ומתוחים. רעם בקע ממקום קרוב כלשהו, כאילו כדי להעצים את הדרמה. בשעה שהגשם החל לרדת מצאנו את דרכנו חזרה מתחת לעצים.



היער הלאומי סנטה פה, שנמצא בקרבת מקום, מציע מסלולי הליכה מדבריים מקסימים, ובהם למעיינות החמים מקאולי וספנס. ואולם אפילו מי שלא צועד בשבילים האלה יכול ליהנות מהדרמה המתקיימת באזור הזה של ניו מקסיקו. צפונית לחמס ספרינגס, בקצה של כביש 4, נמצאת סודה דאם (Soda Dam), תצורה גיאולוגית יוצאת דופן על נהר חמס, שנוצרה על ידי מעיינות חמים עשירים במינרלים. המים מגיעים מוויה קלדרה ועוברים דרך אבן גיר ואבן פצלתית ומתערבבים במי תהום חמים. קשת טרוורטין, המפוספסת בצבעים, מכוונת את המפל המחומם אל הנהר והמבקרים יכולים לשחות או לטפס למערה, למבט קרוב יותר על הקרקע דמוית הגלים, העשויה מסלעים עשירים במינרלים.



בעיירה עצמה, בית המרחצאות חמס ספרינגס הוא המקום לטבילה נעימה. בית המרחץ, אחד המבנים הראשונים בחמס ספרינגס, כולל שמונה אמבטיות מבטון לטבילה פרטית. לאחר יום של הליכה רגלית, אמבטיה כזאת היא דרך מצוינת לשאוף חלק מההיסטוריה של העיירה.



ללא ספק, הנוף הוולקני הוא זה שמושך את רוב המבקרים, כמו ג'ולי קוסטין ומרק אנדרסון, שטיילו ממיניאפוליס בנסיעה בת שבועיים עד לסנטה פה. "אני אוהבת חופשות שבהן אתה מבלה הרבה בחוץ אבל נהנה ממותרות, כמו ישיבה במעיינות חמים", אומרת קוסטין, 62, טכנאית טלוויזיות.



אחד המקומות הטובים למציאת מותרות בחמס ספרינגס הוא קנון דל ריו, בד אנד ברקפסט נעים בן ששה חדרים, בבעלות דאגנה וג'ון אלתייד. אלתייד, שהגיעה מלונג איילנד, עברה לניו מקסיקו כשהיתה בת 12; אביה הוא הצייר אד סמואלס, שציוריו הצבעוניים של נופים מקומיים מקשטים את הקירות.



לאכסניה חצר מקסימה הנמצאת מול אחד הסלעים הארוכים והגבוהים שעוטפים את העיר, לצד בריכה ושבילי הליכה שמובילים לנהר סלעי. יונקי דבש עוברים לעתים קרובות וגן קטן מספק אפרסקים, תפוחים ומרכיבים נוספים לארוחת הבוקר שלא מהעולם הזה של אלתייד: קיש מפירות הקיץ עם תפוחי אדמה מטוגנים ופריכים, מיצי פירות ופנקייקים עם צנוברים. בני הזוג אלתייד מסיימים בימים אלה לבנות סאונה ושני חדרי ספא בעבור טיפולים שנעשים על ידי שרון נולר, בעלת האכסניה ומטפלת במסאז'ים.



בעיירה יש עוד מעט מקומות לינה קטנים, חנויות ומסעדות. כמעט כל המבקרים מתאספים בלילות בבר לוס אוחוס סלון, שבו מבלים המקומיים. אלתייד עידכנה אותנו בכך שאולגה, המלצרית שלנו, שמקווה ליהפך לאחד הבעלים של המקום - רצה מרתון בשתי אולימפיאדות.



"יש לנו פה מגוון של טיפוסים. ויש פה גם מבקרים מעניינים", אמרה אולתייד. החדרים ששהינו בהם, בנאוואחו, אירחו לפני כן נץ - שנכנס לאחר מרדף אחרי דרור - ואת השחקן דניס הופר, שהיה שם רק בשבוע הקודם. "פראי, נכון?" שאלה אולתייד.



טיפים למטיילים



כביש 4 (וחלקים מהדרכים 500 ו-126) הוא דרך ההרים של חמס, דרך צדדית משופעת בנופים (www.jemezmountaintrail.org).



אם אתם רוצים דרכים עם מעט תנועה ונוף יפה בקרו בשמורת ויה קלדרה (השער הראשי: דרך 4, סימן מייל 39.2; 3333-661-505; www.vallescaldera.gov). הטיול בשבילים קויוטי קול וויה גרנדה הוא ללא תשלום.



30 דקות שהייה בבית המרחצאות חמס ספרינגס (62 Jemez Springs Plaza, Jemez Springs; 3303-829-575; www.jemezspringsbathhouse.com) עולות 10 דולרים. כל אמבטיה מכוסה בווילון, לפרטיות. יש גם טיפולי ספא.



ששת החדרים בקנון דל ריו (166445 Highway 4, Jemez Springs; 4377-829-575; www.canondelrio.com; חדרים זוגיים החל ב-129 דולר) מציעים שיק מדברי. נסו את האמבט החם שנמצא בחוץ, המשקיף על נוף נהדר, ואל תחמיצו את ארוחת הבוקר הפנטסטית (הטובה ביותר באזור).



משפחות שמעוניינות בחדר עם טלוויזיה יכולות להתאכסן בחמס מאונטיין אין (17555 Highway 4, Jemez Springs; 1075-819-888; www.jemezmtninn.com; חדרים זוגיים החל ב-105 דולר). בשניים מששת החדרים יש מטבחון.



ברוב הלילות, המקום היחיד המציע ארוחת ערב - זו עיירה קטנה, אחרי הכל - הוא לוס אוחוס סלון, פונדק דרכים מיושן אך מדליק (17696 Highway 4, Jemez Springs; 3547-829-575; www.losojossaloon.com; ארוחת ערב לשניים עולה כ-40 דולר). נסו את האנצ'ילדות עם רוטב הפלפלים החריפים.



ביזנס & פלז'ר



דורון לויטס



יו"ר רשת אורגניק מרקט



ללכת עם טרנטולות



במרחק כ-40 דקות נסיעה מאלבקרקי ניתן לעשות טיול רגלי בנהר הריו-גרנד, המפריד בין ארה"ב למקסיקו. המסע אורך כשלוש שעות בתוך נוף פראי ועוצר נשימה, שבו ניתן לפגוש חיות מדהימות כמו נחילים של עכבישי טרנטולה ענקיים, ציפורים ופרפרים צבעוניים וגדולים. אם נתקעים בדרך בתוך אחת מסופות הקיץ הבלתי צפויות אפשר להסתתר באחד מבתי המחסה הפזורים בדרך, עד יעבור זעם. הצעידה אינה קלה, אך המאמץ משתלם.



-



צפרא פרלמוטר



מעצבת אופנה



ספרדי קסום



לפני כמה שנים עברתי בעיר אלבקרקי שבניו מקסיקו בדרכי לכבוש את ענף הבציר בדרום קליפורניה. צבעי המדבר, הבנייה הייחודית בסגנון ספרדי, גרינגוס עם כובעי קאובויס, אינדיאני רדום ושני ברים עם דלתות נפתחות הבהירו ללא ספק כי זאת אמריקה הצפויה. כאילו המערב הפרוע חי וקיים. נכבשתי בקסם המקום. למרות זאת יש לשער כי ממרום ערכינו לשוויון הזדמנויות ויחס הוגן למיעוטים, בוודאי ניתן לראות את המקום בעיניים פחות רומנטיות.



פאטיו מרקט - שבעיר העתיקה - היא חנות מתנות וקפה. היופי שלה באדריכלות הספרדית הטיפוסית לעיר כולה, עם חצר ספרדית קטנה, שולחנות מתכת עם פיתוחים ובאביב הפריחה מקסימה. תענוג אדריכלי והרבה מרגוע.



-



זוהר אלון



בעלי ארמני קאזה



אינדיאני בעיר



סנטה פה, שהוקמה על ידי הכובשים הספרדים בתחילת המאה ה-17, מרשימה במיוחד בשל גובהה, ההרים האדומים שמסביבה, אופייה המסורתי, שימור התרבות האינדיאנית וקהילת האמנים הגדולה שמתגוררת בה. כדאי לסייר בשלל המוזיאונים ששוכנים בעיר, ובהם מוזיאון המורשת הקולוניאלית שבארמון המושל הספרדי, מוזיאון ג'ורג'יה אוקיף, והמוזיאונים לאמנות ספרדית קולוניאלית, לאמנות ותרבות אינדיאנית ולפולקלור בינלאומי. כדאי להקדיש זמן גם לרחוב קניון רואד המסוגנן, ששופע חנויות, מסעדות ונוף מרהיב.



-



קובי רם



מנכ"ל קבוצת שומר



שקיעה קסומה



הרכבל באלבקרקי לקח אותי למסע בנוף עוצר נשימה לאורך 4.4 ק"מ מרהיבים של קניונים עמוקים. בזמן השקיעה השמים מייצרים מרבד צבעים מרהיב, שצובע את אבן הגרניט וגורם לה להיראות כמו תפאורה לסרט. אם יתמזל מזלכם תוכלו להבחין בדב שחור או בנשר. אל תפספסו ארוחה במסעדת High Finance, שממוקמת גבוה בארץ הכישוף: תמצאו שם שקיעה, צלעות ויין מקומי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully