וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצחצחים את האנגלית

מאת נגה משל

27.11.2008 / 12:03

אם אתם משתייכים למגזר העסקי ושוברים את השיניים בעבודה עם עמיתים מחו"ל זה הזמן לשפר את האנגלית הרצוצה שבפיכם. קורסים המתמחים בלימוד שפה זרה בדגש עסקי יעזרו לכם להימנע מטעויות הגייה מביכות, גמגומים מיותרים ומיילים עילגים



"כולנו יודעים אנגלית של בית ספר ולפטפט קצת, אבל הרגשתי לא טוב כשעבדתי עם לקוחות וספקים שהאנגלית שלהם רהוטה", מספר יוסי פינטו, בעל כמה חברות ליבוא ויצוא תוכנות ומוצרי צריכה. "זה הפריע לי בייחוד עם אנשים שהאנגלית אינה שפת האם שלהם, אך שליטתם בשפה טובה משלי".



כדי לשפר את המצב פנה פינטו לציפי זליגזון, המתמחה בלימוד אנגלית עסקית ומלווה אותו במשימות העבודה השוטפת שלו. בדומה לאנשי עסקים רבים שעובדים עם גורמים בחו"ל ומשפרים את האנגלית שלהם, מטרתו של פינטו היתה לצחצח מיומנויות דיבור, כתיבה וקריאה, לאפשר לו לנאום ללא חשש וגם לנהל סמול-טוק קולח ולשוחח על עניינים פוליטיים בלי לפספס מלים ולהיתקע.

"כשישראלים המשתייכים למגזר העסקי נחשפים לשפה האנגלית יש להם בעיה קשה של התבטאות בכתב ובעל פה, ונוצר צורך גובר בלימוד אנגלית בכלל ואנגלית עסקית בפרט", טוען אלון עופרי, סמנכ"ל פיתוח של בית הספר Global One, שמציע קורסים בשפות זרות.



א', רואה חשבון העובד עם לקוחות ומוסדות באירופה מאשר את קביעתו של עופרי, ומספר שהפנייה לחו"ל דרשה ממנו לעבוד על האנגלית שלו, שנשחקה עד דק מאז לימודיו בבית הספר. "רציתי להימנע מטעויות גסות בדיבור ובכתב והיו חסרים לי מונחים ששייכים לשפה חשבונאית ולענייני כספים", הוא מסביר. א' פנה למורה פרטית שעבדה אתו על כתיבת מיילים וקריאת קטעים מעיתונות כלכלית זרה ומתורגמת.



איריס קריא, סמנכ"לית שיווק בבית הספר לאנגלית Wall Street, סבורה ש"עמיתים בחו"ל מעריכים מאוד אנשי עסקים שהשפה האנגלית שגורה בפיהם, ואותה תחושת הערכה היא זו שלעתים עושה את ההבדל בין עסקה מוצלחת לעסקה שתיכשל".



להימנע מטעויות מביכות



בתי ספר רבים לשפות מציעים לימוד אנגלית עסקית, בנוסף ללימוד סטנדרטי לפי חלוקה לרמות. גם מורים פרטיים, קונסוליות ומכוני תרבות מציעים לימוד שפות בדגש עסקי. הלימודים מתמקדים באוצר מלים ובמושגים מעולם העבודה הספציפי של התלמיד (שיווק, נדל"ן, כספים) ובתרגול כתיבת מסמכים, מיילים והתבטאות בעל פה לצורכי ראיון עבודה, תקשורת, פרזנטציות וניהול משא ומתן.



אחת המטרות היא מניעת מצבים מביכים, שנגרמים למשל מטעויות בסיסיות בהגייה. קריא ממחישה: "אורחים אנגלוסקסים של בכירה מענף ההיי-טק שאלו אותה באנגלית מהו לדעתה הדבר הטוב ביותר בישראל. היא אמנם התכוונה לומר כמה יפים הם חופי הרחצה בישראל (Beaches), אבל ביצעה טעות הגייה ואמרה Bitches, כלומר 'כלבות'". זה אולי יכול לשעשע בשיחה בין תרמילאים שנפגשים לבירה בפאב המקומי, אך בהקשר העסקי ובדרגים בכירים זו אי נעימות גדולה.



בתי ספר כמו Wall Street, ברליץ ו-Global One מציעים שיעורים קבוצתיים, הכוללים לרוב עד שבעה תלמידים, וכן אפשרות לשיעורים פרטיים, אחד על אחד. ההבדלים מתבטאים כמובן גם במחיר. שיעור אצל מורה פרטי יכול לעלות 250 שקל לשעה, קורסים קבוצתיים ופרטיים יעלו כמה אלפי שקלים - תלוי במסגרת הזמן והלימוד.



"כיום גם חברות ישראליות עורכות ראיונות עבודה באנגלית ודורשות מהמועמדים לעבור מבדק באנגלית", מדגיש עופרי את הצורך הגובר בשימון מיומנויות השפה. ואכן, בתי הספר לשפות עובדים עם חברות רבות שמעבירות לעובדיהן קורסים פנים ארגוניים, גם כהכנה לרילוקיישן. עובדיה של חברת מטריקס, למשל, יכולים לבחור בלימודי אנגלית ב-Global One כחלק מתוכנית העשרה המוצעת בחברה, אך גם כמענה לצורך עסקי. "אנחנו בונים אתם קורסים לצרכים שונים וקהלים שונים", אומר מנשה לביא, מנהל הדרכה ותקשורת פנים ארגונית במטריקס, ומוסיף שהחברה מפגינה גמישות ויצירתיות בהתאמת תוכניות הלימוד לעובדים.



בברליץ מתמקדים בשטף בדיבור והקניית ביטחון ומהשיעור הראשון מדברים אך ורק בשפת היעד, גם אם היא סינית והתלמיד לא יודע מלה. גם ב-Wall Street, שם מלמדים רק אנגלית, לא תשמעו עברית ותיאלצו להיאבק עם האנגלית הרצוצה שבפיכם אפילו אם רק התקשרתם לקבוע מועד לשיעור או לשוחח עם המזכירה על התשלום. בבתי ספר אחרים, כמו למשל "המכון לידידות אמריקה" המתמחה בלימודי ספרדית ופורטוגזית של אמריקה הלטינית, חומרי הלימוד פותחו בישראל וכתובים בעברית.



פורטוגזית במהירות הבזק



מנהלים בכירים שלוח הזמנים שלהם צפוף נדרשים לפעמים ללמוד שפה חדשה או לשפר מיומנויות במהירות, במקום ובשעה הנוחים להם. בתי הספר השונים זיהו את הצרכים האלה והם מציעים תוכניות לימודים פרטיות, המותאמות ללקוח. מנהל שמתכונן לפגישה חשובה בחו"ל יזכה להכנה קפדנית לקראתה כדי שיגיע מוכן ויקרין ביטחון, והשיעורים יכולים להתקיים בביתו או במקום עבודתו.



ההתאמה בין המורה לתלמיד מתבטאת גם בסינון המורים. בברליץ בוחרים במורים מהתחום העסקי, ואילו ב-Wall Street המורים הם בעלי השכלה אקדמית בתחומים שונים כמו היי-טק ופסיכולוגיה.



ברליץ מציעה תוכנית מיוחדת בשם Total Immersion - IT, שמטרתה לימוד שפה זרה בשבועיים של עבודה קשה ויום לימודים ארוך, כולל יציאה לארוחת צהריים עם המורה. "התוכנית נבעה מצורך של מנהלים שנוסעים לחו"ל כדי לקדם עסקה וזקוקים ללימודים מהירים, והם יכולים לפנות להם כמה ימים לצורך כך", מסבירה שירי צוקרמנדל, מנהלת השיווק של ברליץ.



דוד, איש כספים בחברת יזמות לבנייה, סיים עתה בברליץ קורס אינטנסיווי בפורטוגזית לקראת נסיעתו לעבודה באנגולה. " עם הדרגים הגבוהים שם אוכל לדבר אנגלית, אך בלתי אפשרי לתקשר עם אנשי המשרד ופקידי הבנקים אם לא יודעים פורטוגזית. הלימודים המרוכזים הוקדשו גם ללימוד מושגים בחשבונאות", הוא מספר. הוא מציין שנדרש תרגול של כמה שעות בבית מדי יום.



עופרי מספר כי "יש מי שיודע טוב את השפה אבל נמנע לדבר בגלל חוסר ביטחון והתרגשות". לדבריו, כדי להתגבר על בעיה זו אפשר להתחיל ללמוד באופן פרטי, לחזק את הביטחון ואז להשתלב בקבוצה.



זליגזון חושבת שישראלים סובלים מביטחון עצמי נמוך ביחס לאנגלית שלהם, שלא בצדק. "ברמות העסקיות התשתית בדרך כלל טובה, אבל הידע הוא פסיווי אם לא משתמשים בו באופן יום-יומי, ואז אין ביטחון", היא אומרת. מניסיונה, גם בעל תפקיד בכיר שלוח הזמנים שלו צפוף ורמת האנגלית שלו מאוד נמוכה יכול להגיע להישגים יפים בעבודה מאומצת. "בניגוד למה שחושבים, אפשר ללמוד שפה על בוריה גם בגיל מבוגר, ולא חייבים כישרון לשפות. אחת ההמלצות להתקדמות היא להתגבר על הפחד ולקחת ליד ספר קריאה באנגלית בלי להתעכב על כל מלה לא מובנת. כך מגלים שמבינים הרבה יותר משחושבים".



ומה לגבי המבטא הישראלי הכבד? עופרי טוען כי "יותר חשוב לדבר ללא שגיאות מאשר לשנות את המבטא", ואילו זליגזון מספרת שרוב לקוחותיה לא מוטרדים מכך. לדבריה, היא שמה דרש על הגייה נכונה וניואנסים בשפה. "לפעמים מלה קטנה יכולה להישמע אחרת ולעשות את כל ההבדל", היא מזכירה.



טיפים לכתיבת מייל עסקי באנגלית



האדם שמאחורי - מאחורי כל מחשב יושב אדם. כאשר "מדברים" בדואר אלקטרוני המכותב אינו שומע את קולו של שולח המייל ואינו רואה את הבעת פניו, ולכן עלול להיפגע כתוצאה מפרשנות לא נכונה של דבריו. יש לבחור את המלים בקפידה ולדייק במסר.



קצר ולעניין - הציגו את הנושא באופן תמציתי וברור והימנעו משליחת מסרים ארוכים. הקפידו על משפטים קצרים, חלוקה לפסקאות וניסוח שורת נושא המשקפת את התוכן.



רשמיות ונימוס - בתרבויות שונות קשרים עסקיים מתנהלים בסגנון רשמי יותר מהמקובל אצלנו. תנו לאדם שעמו אתם מתכתבים לקבוע את מידת הקרבה.



אותיות קטנות - מייל הכתוב באותיות גדולות נחשב לחריג ואינו מקובל.



ודייק - חיוני להקפיד על כללי דקדוק ולהימנע ככל האפשר משגיאות כתיב.



שמירת מרחק - אין לפנות לאדם בשמו הפרטי, אלא להשתמש בתארים המקובלים (Mr, Mrs, Miss ,Dr).



סיום נאות - יש לחתום כל מייל בשם מלא, תואר, תפקיד ושם החברה.



עצרו - עשו לכם כלל ובטרם תשלחו מייל עברו עליו שוב בעין ביקורתית וודאו שאתם שולחים אותו לאדם הנכון ולא עונים לכמה מכותבים.



הטיפים באדיבות בית הספר לשפות Global One

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully