וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיא חדש בשוק המניות האמריקאי - 18% בארבעה ימים; האם מדובר מגמה ארוכת טווח או תיקון זמני?

TheMarker

27.11.2008 / 12:29

על פי הדו"חות הכספיים לרבעון שלוש של החברות הנסחרות בוול סטריט, השנה פיסקאלית הנוכחית תסמן ככל הנראה את אחת השנים הרעות ביותר בעשורים האחרונים כתוצאה מירידה חדה בביקושים המקומיים ובביקושים מחו"ל



התנאים הכלכליים בארה"ב החריפו בצורה משמעותית בסתיו האחרון, וצפויים להעיד על המשך מגמת היחלשות במחצית הראשונה ב-2009. להערכת מנהל המחקר בספרינט, האנליסט אריה טל, על פי הדו"חות הכספיים לרבעון שלוש של החברות הנסחרות בוול סטריט, השנה פיסקאלית הנוכחית תסמן ככל הנראה את אחת השנים הרעות ביותר בעשורים האחרונים כתוצאה מירידה חדה בביקושים המקומיים ובביקושים מחו"ל.



סנטימנט הצרכנים בארה"ב, המשמש קטליזטור הצמיחה של מגזר הצריכה הפרטית, נמצא ברמת שפל שלר נרשמה מאז 1980. מספר דורשי דמי האבטלה אמנם ירד בשבוע האחרון לרמה של 529 אלף מובטלים חדשים אך הממוצע החודשי של מספר המובטלים נמצא בשיא של 26 שנים. לדברי טל "מספר דורשי העבודה בארה"ב צפוי להמשיך לעלות מכיוון שחברות מצמצמות בהוצאות התפעוליות ומוגבלות בגישתן לאשראי למימון הפעילות השוטפת".



שיעור ההזמנות של מוצרים בני-קיימא בארה,ב ירד ב-6.2%, והיקף ההזמנות ממפעלים בנטרול מוצרי תחבורה ירד ב-4.6%, וההערכות הן שהירידות צפויות להימשך לפחות במהלך השנה הקרובה.



למרות נתוני המאקרו השליליים שפורסמו בשבוע האחרון, רשם שוק המניות האמריקאי עלייה של 18% תוך ארבעה ימים, העלייה החדה שנרשמה בשוק מאז 1933. להערכת טל עליות השערים נעוצות בתקוותיו של הציבור האמריקני בצוות הכלכלי שגיבש הנשיא הנבחר ברק אובאמה, שכולל את גייטנר, וולקר וסאמרס כמו גם בנחרצותו של הנשיא להילחם במשבר ולהביא להתייצבות כלכלית גם במחיר של חוב תוצר גבוה.



גורם נוסף לעליות הוא פעולות האוצר והבנק הפדראלי בארה"ב להבראת המגזר הבנקאי והכלכלה בכלל על ידי הפשרת שוק האשראי תוך התמקדות במדיניות מוניטרית מרחיבה ואגרסיבית והזרמת מאות מיליארדי דולרים למוסדות פיננסיים. הצפי בספרינט הוא המשך הפעילות המרחיבה של הממשל בתוספת קיצותץ הריבית המוניטארית לכיוון האפס.



לדברי טל "מבחינה טכנית, המניות האמריקניות נמצאות היום ברמות של מכירות יתר (Oversold), לאחר שירדו בשיעור של 52% מרמת השיא לרמת השפל לפני כשבוע, ונמצאים כיום ברמות מכפילים נמוכות ביותר בהשוואה למיתונים הקודמים".



גורם נוסף לעליות הוא זרם המשקיעים לשוק המניות האמריקאי והבריחה מסיכונים ומאמצי האוצר והבנק הפדרלי בארה"ב להפשיר את שוק האשראי ולעודד פעילות הלוואות. להערכת טל מאמצים אלה יימשכו עד שהמטרה תושג, אך הדרך להתאוששות כלכלית ריאלית וצמיחה בארה"ב עדיין ארוכה.



"מבחינה היסטורית, הכלכלה הריאלית מתאוששת כעשרה חודשים בממוצע לאחר ששוקי האשראי מפשירים ומתחילה פעילות של הלוואות. שוק המניות והאג"ח הקונצרני מקדימים מחזוריות בכלכלה הריאלית בטווחי זמן של 6 עד 8 חודשים - משמע, אם האינדיקאטורים המובילים יאותתו על התאוששות כלכלית ברבעון השלישי או הרביעי ב-2009, שוקי המניות יגיבו בצורה אלימה כלפי מעלה" אומר טל.



בבית ההשקעות מעריכים כי הראלי בשוק המניות האמריקאי עשוי להימשך בטווח הקצר, אולם יש לנקוט במשנה זהירות בטווח הבינוני-ארוך לאור סיכוני הדאונסייד הגבוהים בכלכלת ארה"ב. הסבירות להמשך ירידות שערים בטווח הבינוני גבוהות יותר מהסבירות לעליות בטווח זמן זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully