וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההזדמנות שבמשבר: ברוקרים, חתמים ואנשי שוק הון מבקשים להתמודד על ניהול קרנות האג"ח של האוצר

איתן אבריאל

27.11.2008 / 15:22

גורמים בשוק: "על פי האוצר, רשאים חתמים להתמודד במכרז למרות שהם אלה שאחראים להנפקת איגרות החוב"



ההזדמנות שבמשבר: מנהלי השקעות, אנשי שוק ההון בהווה ובעבר, בנקים להשקעות, חברות חיתום וחברות לניהול קרנות השקעה פרטיות החלו בימים האחרונים להתארגן במטרה להתמודד במכרז של משרד האוצר לניהול קרנות שישקיעו באיגרות החוב של חברות.



משרד האוצר פירסם בתחילת השבוע תוכנית להקמת מספר קרנות השקעה במימון ממשלתי חלקי בהשקעה של 5 מיליארד שקל, אשר יעסקו ברכישה וניהול של חוב של חברות עסקיות. על פי המודל שהציע האוצר, תעמיד המדינה כרבע עד שליש מהכסף, ואילו גופי ההשקעה המוסדיים יעמידו את יתרת הכסף. בנוסף, יעמיד האוצר ביטחון מפני הפסדים של פעילות הקרן, בכך שהוא זה שיספוג את ההפסדים עד לתום חלקו בהשקעה.



באוצר מקווים כי קרנות אלו יסייעו לסקטור העסקי במחזור חובות ובגיוס הון. על פי תכנון האוצר, צפויות הקרנות להתחיל לפעול בתוך חודש-חודשיים, והפרטים הבסיסיים של הקרנות כבר הועברו לקבלת אישור של ועדת הכספים של הכנסת.



ואולם, גורמים הפעילים בשוק ההון העלו בימים האחרונים טענות קשות כלפי הפרטים של התוכנית, וחששות כי אי התייחסות אליהם עשויה להכשיל אותה. "העיקרון של קרנות אג"חים הוא טוב. הוא דומה לתוכנית 'יוזמה' של היי-טק, אבל מיועד לסטור העסקי הכללי - וזה טוב. אבל נראה מאוד מוזר שהאוצר מאפשר לחתמים להתמודד על ניהול הקרנות, כאשר הם בדיוק הגופים שהנפיקו את איגרות החוב שאתם כולם תקועים", כך אמר היום גורם באחד הגופים המוסדיים.



בנוסף, האוצר חייב לפתור את בעיית הרכב המשתתפים בקרנות. על פי הכללים שפירסם, לא יותר למוסדי בודד להוות יותר מ-15% מהמשקיעים בקרן מסוימת, אבל פשוט אין בישראל 20 מוסדיים גדולים. רוב הכסף נמצא אצל קומץ של שחקנים גדולים, וחייבים להתאים את כללי המשחק למציאות הזו.



הגורמים אמרו עוד כי על האוצר לוודא שההשקעות של הגופים המוסדיים בקרנות תתבצע רק באמצעות מזומן, ולא על ידי תשלום באמצעות העברה של איגרת חוב. "ברור שאז כל גורם יעביר את הזבל שלו לקרן הממשלתית, גם אם רשמית יש לסחורה הזו דירוג גבוה. יש מוסדיים שלוחצים לעשות את זה, וזה יכול להיות אסון".



הגורמים הוסיפו כי על האוצר לוודא שרכישת אג"חים על ידי הקרנות החדשות תתבצע תמיד באמצעות מנגנון של מכרז ציבורי הפתוח לכולם, אחרת יווצרו תמיד ניגודי אינטרסים וניסיונות של גופים לנצל את כספי המדינה והציבור שהושקעו בקרן - לטובתם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully