וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתוני המקרו באדמה והמדדים בשמיים

שמואל שוסטר

27.11.2008 / 17:36

השקעה נגד הזרם בתקופה זו, עשויה להיות חרב פיפיות


בחמשת הימים האחרונים זינק מדד הS&P500 האמריקאי ב-18%, כאשר הנאסד"ק לא נשאר הרבה מאחור עם עלייה של 16.4%. בורסות העולם רשמו עליות מאז התקבלה ההחלטה בארה"ב להציל את בנק
סיטי (לשעבר סיטיגרופ), ובאופוריה הכללית משקיעים רבים מפנטזים כי המשבר כבר מאחורינו. אבל, המשקיעים מאושרים מהמראה, הנשקף אליהם ממסכי המחשב לא עצרו לנסות ולחשוב מה עומד מאחורי העליות הללו.

בזמן בו עסוקים המשקיעים בחגיגות, יושבים מיליוני המובטלים הטריים בארה"ב ובאירופה ותוהים מה יעשו כעת, שיקפו נתוני המקרו שהתפרסמו באותם ימים תמונה שונה לגמרי: מספר דורשי העבודה החדשים בחודש נובמבר זינק לשיא חדש, לאחר שמספר המשרות בשוק התעסוקה האמריקאי צלל ב-1.2 מיליון מתחילת השנה.

בשיאן של העליות דיווחו הרגולטורים בארה"ב על קריסתם של שלושה בנקים נוספים בארה"ב, כך שבסך הכל 22 בנקים נסגרו מתחילת השנה. מספרם של הבנקים המוגדרים כבעייתיים זינק ב-46% לשיא של 13 שנה וכעת מספרם עומד על 171. אפילו סטארבקס, סמל תרבות הצריכה האמריקאית הודיעה אתמול כי היא צופה ירידה חדה בהכנסותיה ל-2009 וכתגובה סגרה מאות סניפים.

לאותם אנשים הבטוחים כי המשבר מוגבל לארה"ב בלבד, נזכיר כי בחמשת ימי המסחר האחרונים דווח על גידול של 12% במספר עיקולי הבתים בבריטניה, ומספר המשפחות שפונו מבתיהן עמד על 11 אלף במהלך הרבעון. בגרמניה נרשמה ירידה של 4.9% במדד ביטחון העסקים לשפל של 16. גם אצלנו הוריד בנק ישראל את תחזית הצמיחה של המדינה ב-2009 מרמה של 4.1% ל-1.5% בלבד.

מצב זה מזכיר את העליות החדות, שרשם שוק ההון העולמי רק לפני כחצי שנה עם חילוצו של בנק ההשקעות הקורס בר סטרנס. במשך תקופה של חודשיים, מאז ההודעה על רכישתו בידי ג'יי פי מורגן רשמו המדדים עליות שערים חדות, בעוד שנתוני המקרו מסביב שיקפו תמונה קודרת של עתיד הכלכלה. באותה תקופה התבטאו מספר בכירים בבתי השקעות, שטענו כי המשבר כבר מאחורינו וכי השוק כבר גילם בתוכו את החדשות הרעות.

אותם אנשים אומנם מצטערים כיום על הפרסומים שנשאו את שמם באותה תקופה, אך לשוק ההון זיכרון קצר. טענה נפוצה בשוק היא כי יש ללכת נגד הזרם - לקנות מניות כאשר כולם מוכרים. אבל, הליכה נגד הזרם, במיוחד בתקופה תנודתית וסוערת כמו זו בה אנו נמצאים, עשוייה להיות חרב פיפיות. כותרות העיתונים שמיהרו להכתיר משקיע מסוים, שרכש את מניות אחד הבנקים הזרים כ"וורן באפט הישראלי" הזדרזו לדווח באותה מהירות גם על ההפסדים שצבר בעקבות אותה השקעה.

מכפיל הרווח הממוצע של מדד ה-S&P 500 במהלך 50 השנה האחרונות עומד על 17.8. המכפיל הנוכחי של המדד הוא עדיין גבוה יחסית, ברמה של 19.2. אין ספק כי השווקים כיום טומנים בחובם מציאות לא מעטות. במיוחד לאחר שחזרו לרמה בה נסחרו לפני כחמש שנים. אולם, בראיה היסטורית, אנו עדיין רחוקים מהשפל.

ברור כי ישנן הזדמנויות לא מעטות בשווקים, במיוחד על רקע המחירים המנופחים בהם נסחרו החברות בשנים האחרונות. אולם, התקופה הנוכחית טומנת בחובה גם סכנות לא מעטות ותנודתיות המתאימה רק לבעלי לב חזק במיוחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully