וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אינפיניטי: מכונית ל"מורדים השקטים" שעל הכביש

מאת דניאל שמיל

27.11.2008 / 13:09

דווקא בימי מיתון, כשתעשיית הרכב העולמית קורסת, קבוצת קרסו מביאה לישראל מכונית מפוארת חדשה ומוחצנת עם שם של בית השקעות ■ האם תצליח אינפיניטי לאיים על מותגי היוקרה הוותיקים?





בקרסו עבדו קשה מאוד כדי לקבל את הזיכיון לשיווק המותג הלא מוכר, שמאחוריו ניצבת היצרנית היפאנית ניסאן. בחטיבת היוקרה של ניסאן חשבו להתחיל את השיווק בישראל רק ב-2012, במקביל למדינות במזרח אירופה. מנכ"ל קרסו איציק וייץ וסמנכ"ל השיווק של החברה, אילן טל, פתחו במסע שכנועים שכלל ביקורים של בכירי אינפיניטי בישראל, במטרה להוכיח שהיא מפותחת מספיק כדי שהמותג יושק כאן במקביל למערב אירופה. "אתה רוצה מותג יוקרה כדי לפזר סיכונים ולהתרחב לפלחי שוק נוספים", מסביר איציק וייץ, מנכ"ל קרסו. "אז לא ידענו איזו שנה זו הולכת להיות".



אינפיניטי מגיעה הנה בזמן משבר כלכלי ששוק היוקרה צפוי להצטמצם בעקבותיו - וקרסו צריכה לעשות מאמצים גדולים כדי לחדור אליו. אך לפני כן היא צריכה להציג בפני הקהל את המותג החדש, וזו לא משימה קלה: כשתאמר במסיבת הקוקטייל שיש לך מרצדס, אאודי או ב.מ.וו כולם יידעו לאיזו מכונית אתה מתכוון. גם אם תגיד וולוו, קדילאק או אלפא רומיאו תזהה הנהונים בקרב בני שיחך, שאולי גם יסיקו משהו אודותיך לפי המכונית שבחרת. אבל אינפיניטי? האם זה בית השקעות או חברה למערכות קול?



המותג אינפיניטי נוצר בסוף שנות ה-80, בתקופה שבה היצרנים היפאנים החליטו לחדור לשוק היוקרה האמריקאי, אך הבינו שהאמריקאים לא יסכימו לשלם סכומים גדולים על מכוניות עם הסמלים העממיים יותר שלהם. במקום לרכוש מותגים יקרים, היפאנים פשוט המציאו אותם. טויוטה הציגה את לקסוס, הונדה יצרה את אקיורה וניסאן הביאה לעולם את אינפיניטי.



אך בעוד שלקסוס זכתה למוניטין כמכונית איכותית ואמינה ואקיורה שמרה על זהות מותגית, אינפיניטי איבדו כיוון ויוקרה ומכרו לאמריקנים בעיקר מכוניות של ניסאן בשינויים קטנים מדי. המותג איבד מיוקרתו וסבל מירידה מתמשכת במכירות. רק עם מינויו של קרלוס גוהן לנשיא ניסאן (ורנו) השתנתה המגמה.



כחלק מתוכנית השיקום של ניסאן גוהן החליט לרומם גם את אינפיניטי. הפעם הוצב כיוון ברור - אינפינטי תייצר מכוניות ספורטיוויות ומוחצנות למראה. אם לקסוס היא התשובה היפאנית למרצדס, אינפיניטי תתמודד בעיקר עם ב.מ.וו. כמובן שהדרך לשם עוברת דרך ארה"ב. אינפיניטי התמחתה ברכבי "קרוסאובר", כלומר מכוניות שרק נראות כמו רכב שטח, אבל לא מסוגלות לנהיגה אתגרית, ובמנועים גדולי נפח.



המורד השקט שעשה כסף



כמה דגמים של אינפיניטי אמנם הגיעו לישראל ביבוא אישי, אך קשה לומר שהשם כבר מוכר כאן. כדי לפתור זאת הציעו באחד ממשרדי הפרסום לגייס את הארטילריה הכבדה ביותר, או למעשה את חיל האוויר. אחת הסיסמאות שעלתה היתה "אינפיניטי, זה מטוס", כדי להדגיש את כוח המנוע של המכונית. הפרסומאים שקלו להעניק לרוכשים אפשרות להשתתף בסימולציה של קרב אוויר באירופה, ואף לתת להם כנפי טיסה מדומות עם סמל החברה. בסופו של דבר, ולאור המיתון, הוחלט לצאת לדרך בהשקה שקטה יותר, ולהשתמש במכוניות עצמן במרכז מסע הפרסום.



לאינפיניטי אין עדיין אולם תצוגה, ועד שתושלם בנייתו של אחד כזה בהרצליה - לא רחוק מהאולם של לקסוס המתחרה - מתכננים שם להקים "פופ אפ שופ", חנות זמנית שתמוקם במתחם אופנתי כלשהו בתל אביב. בין המקומות שנשקלו היה מפעל לודז'יה הישן, העשוי מלבנים אדומות ונמצא בבעלות משפחת קרסו.



אינפיניטי מכוונים ל"מורדים שקטים", אינדיווידואליסטים שגם הצליחו להרוויח לא מעט כסף. הם מקווים למכור את המכונית ליזמים, אדריכלים ועצמאים, והסיסמה המיועדת היא "עוצמה עם מגע אנושי".



אבי קנת, מנכ"ל אינפיניטי בישראל, מגיע דווקא מתחום השכרת הרכב - הוא שימש סמנכ"ל השיווק של אוויס, שאותה ניהל איציק וייץ, כיום הבוס שלו בקבוצת קרסו. "שמחתי להיכנס לתחום חדש, שמביא אותי לכיוון אחר לגמרי", אומר קנת, ומוצא בכל זאת דימיון בין תחום הליסינג וההשכרה לבין שיווק מכוניות היוקרה: "בהשכרה אתה מציע לקהל את אותה מכונית כמו המתחרים, וצריך לעבוד קשה מאוד כדי לבדל את השירות ולבנות לך מותג מיוחד. גם בשוק מכוניות היוקרה צריך לבנות מותג, ואחת הדרכים לעשות את זה היא באמצעות שירות מקיף מאוד".



בקרסו מתכננים להציע שירותים שונים ללקוחות אינפיניטי, הכוללים איסוף המכונית לטיפול מהבית, מוקד טלפוני של שירותי דרך ואף עדכונים ב-SMS במקרה שהילד שלקח את האוטו לסיבוב עבר את המהירות המותרת. אם המכונית נגררה, תוכלו לבקש מהיבואן מונית למגרש שבו היא מאוחסנת. הצעה מעניינת אחרת שאותה בוחנים בקרסו היא השאלה של ג'יפים ללקוחות אינפיניטי, שוודאי לא ירצו ללכלך בבוץ את כלי הרכב המהודר שקנו גם אם הוא נראה כמו רכב שטח.



"פרויקטים מהסוג הזה הם השקעה לטווח ארוך, ואסור שהמצב הנוכחי ישנה את ההסתכלות", אומר קנת. "האופטימיים יגידו שהחדרה בתקופה כזו היא מאתגרת, והפסימיים יגידו שהיא קשה מאוד. בטווח הקצר, צריך להתאים את האופרציה לתנאי השוק, צריך להיות רזים וזריזים".



שולטים במכונית ולא להפך



ניקולס טשאן, מנהל המוצרים של אינפיניטי באירופה, מאמין שהפגיעה בשוק היוקרה תהיה קטנה מהצפוי. "הסובלים העיקריים מהמיתון יהיו צרכנים של מכוניות עממיות יותר, ודווקא הצרכנים המבוססים יוכלו להרשות לעצמם מכוניות יוקרה", קובע טשאן, אך מודה: "היינו מעדיפים להיכנס לשוק בתקופה אחרת". הוא מעריך כי התאוששות במכירות כלי הרכב באירופה תתחיל רק ב-2009.



טשאן בוחר לפרש את האלמוניות היחסית של אינפיניטי באירופה כיתרון: "מכונית יוקרה נהפכה למוצר נגיש וב.מ.וו סדרה 3 נמכרת באירופה יותר מאשר פורד מונדיאו", הוא אומר. "אנחנו רוצים להגיע לכל הנהגים שמחפשים משהו שונה וחדש".



מבחינה פיננסית, טשאן יתקשה להתעלם מהנתונים: ב.מ.וו מכרה 704 אלף מכוניות ב-2007, והתוכנית השנתית של אינפיניטי מדברת על כ-30 אלף יחידות בלבד. "צריך לזכור שאנחנו פונים לסגמנטים העליונים של שוק היוקרה", אומר טשאן. "לא נוכל לבסס את המותג על ידי כניסה לתחתית השוק ושיווק של מכוניות קטנות וזולות".



מכוניות קטנות הן לרוב גם חסכוניות יותר, ורכבי שטח נתפשים כבזבזניים ומזהמים.



"כל המנועים שלנו עומדים בתקני יורו 5 וצריכת הדלק טובה מאוד יחסית. יש לנו תיבת הילוכים של שבעה הילוכים שמסייע למנוע לשמור על סל"ד נמוך ולחסוך בדלק. אירופה היא עדיין שוק לדיזל, אבל אינדיווידואליסטים ייבחרו דווקא בבנזין".



עם זאת, באינפיניטי יש תוכניות להשקת מכוניות קטנות יותר, ועוד לפני כן מנועי דיזל והנעה היברידית שיוצעו ב-2010.



מה ההבדל בתחושת הנהיגה בין מכוניות של אינפיניטי לבין המתחרות?



"בזמן פיתוח הדגמים והכיול שלהם לאירופה נהגנו הרבה בכל המתחרות שלנו. בב.מ.וו הנהג מעורב בנהיגה, אבל המכונית קשה וקשוחה עם בולמי זעזועים מאוד רגישים. במרצדס אתה מרגיש שאתה מוסע והמכונית מחליטה בשבילך. אנחנו ניסינו ליצור מכונית ספורט מתוחכמת שבה יש לך תחושת שליטה על המכונית, אבל לשמור על נוחות גבוהה. גם הכוח צריך להגיע בצורה רציפה ולא רק בסל"ד גבוה. המכוניות שונות מאוד מאלה שנמכרות בארה"ב, עם מתלים קשיחים יותר לטובת זווית גלגול קטנה יותר בפניות, יותר חומרי בידוד וגם כפתורים אחרים בלוח המחוונים".



אינפיניטי נמכרת באירופה במחירים מקבילים לאלה של מוצרים דומים של יצרני יוקרה אחרים, אך האבזור הסטנדרטי בה רב יותר. זו דרך להציע יתרון במחיר, בלי לוותר על המיצוב היוקרתי. גם היבואן הישראלי בחר להשתמש באסטרטגיה זו. אינפיניטי תשווק בישראל שלושה דגמים: G היא מכונית משפחתית-סאלון המתחרה בב.מ.וו סדרה 3. EX הוא קרוסאובר קומפקטי שיתחרה באאודי Q5 וב.מ.וו X3, וה-FX הוא רכב שטח עם עיצוב מוחצן במיוחד, שמכוון נגד ב.מ.וו X6 הרהבתני וגם נגד פולקסווגן טוארג, שנראה לפתע צנוע למדי. בעתיד יצטרפו להיצע גם גרסת קבריולה ל-G והדור החדש של מכונית הסאלון M.



בכיר בענף הרכב העריך באחרונה כי שוק מכוניות היוקרה יצטמצם בשנה הבאה ב-20%, אך הוא משוכנע שלאינפיניטי לא תהיה בעיה למכור את המכוניות הראשונות. "מותג חדש מעורר עניין וסקרנות, ויש אנשים שמחכים למכוניות האלה", הוא אומר. "המשימה הקשה היא לשמור על רמת העניין במותג במשך כמה שנים, וצריך לראות עד כמה קרסו יצליחו בכך".



על הדרך: התרשמות ראשונה מדגמי אינפיניטי



אינפיניטי ערכה השקה לכל הדגמים בפרובאנס, שם התאפשרה נהיגה קצרה בכולם. הכבישים המצוינים והגשם השוטף הקשו לדמות את התנאים בישראל, אך המכוניות שהועמדו לרשות העיתונאים היו במפרט דומה מאוד לזה שישווק כאן. רבות מהמכוניות מצוידות באותו מנוע (בנזין בתצורת V6 בנפח 3.7 ליטרים והספק של 320 כ"ס), ולכן היה קל יותר להתרשם מביצועיהן.



G37: מנוע חזק, עיצוב משעמם



ה-G37 היא מכונית הסדאן היחידה במבחר של אינפיניטי באירופה, ועל כן היחידה שמתמודדת בשדה המרכזי של שוק היוקרה ולא בנישות קטנות יותר. אבל גם כאן היא נמצאת בין שתי קטגוריות: אורכה ובסיס הגלגלים ממקמים אותה מול המשפחתיות-יוקרתיות (ב.מ.וו סדרה 3, מרצדס C-קלאס) ובין מכוניות הסאלון (וולוו S80, אאודי A6). המחיר, 325 אלף שקל, מציב אותה מול המשפחתיות, שם היא נהנית מיתרון גודל ומרווח פנים. גם המנוע חזק יותר מזה של מכוניות מקבילות.



בנהיגה קצרה נראה שה-G37 מציגה התנהגות כביש טובה ומרוסנת. ההגה אינו מספק הרבה מידע על תנאי הדרך, אך הנוחות רבה, המנוע עתיר כוח והמכונית צוברת מהירות ללא קושי.



הבעיה הגדולה של ה-G היא דווקא העיצוב. היא לא נראית רע, אבל לא מיוחדת מספיק. גם עיצוב הפנים סובל מבעיה דומה - הוא נאה, איכותי ותפעול המערכות השונות אינטואיטיווי, אך הוא אינו מיוחד. כיום, כשגם במכוניות פשוטות יותר יש עיצוב פנים נאה ועשיר, ה-G מתקשה לתת תחושה של מכונית יוקרה. ואולם אם משקללים את הגודל, האיכות והמנוע והמוצלח מול המחיר המיועד - מתקבלת עסקה מוצלחת למדי בשוק היוקרה.



EX37: לא רכב שטח



הקרוסאובר היוקרתי-קומפקטי נכנס לקטגוריה שכמעט לא היתה קיימת בישראל. "אם אנשים רוצים לקנות ג'יפ יוקרתי הם לא יסתפקו ברכב קטן", אמר לנו בעבר מנהל של יבואן מכוניות יוקרה. נראה שיבואנים רבים חושבים אחרת, ולכן בשנה הקרובה יושקו כאן מרצדס GLK, וולוו XC60, אאודי Q5, ב.מ.וו X1 והאינפיניטי, ויצטרפו לב.מ.וו X3 ולנד רובר פרילנדר שכבר משווקים כאן.



בקבוצה זו ה-EX לא נהנה מיתרון מחיר (375 אלף שקל), אך מתהדר בעיצוב נעים וזורם, אותו מנוע מוצלח וגם התנהגות כביש מצוינת. לטוב ולרע, נהיגה ב-EX אינה דומה לנהיגה ברכב שטח. הנוחות טובה והנסיעה נינוחה, אך הנהג לא נהנה מאותה תנוחת נהיגה גבוהה ושלטת שמציעים רכבי שטח - וגם מרווח הפנים ותא המטען קטנים מאלה של מתחריו. אין לו יומרות לנהיגת שטח, אגב.



FX50: מנוע חזק, מראה מוחצן



באינפיניטי מכנים אותו "הכוכב שלנו", ואכן מדובר ברכב הבולט למרחקים וחף מכל צניעות. נראה שכל פרט בעיצובו של ה-FX נועד למשוך תשומת לב: הפנסים הצרים הנראים כמו סכינים משוננים, הסבכה הנמוכה, הגלגלים הענקיים, החלונות הצרים והדלת האחורית המשופעת. למעשה, רכב השטח היחיד שמתחרה בעיצוב הרהבתני של ה-FX הוא ב.מ.וו X6, ולידו 600 אלף השקלים שיבקשו בסוכנות המקומית של אינפיניטי נראים סבירים (מחירו של הב.מ.וו בגרסה המקבילה הוא 800 אלף שקל).



בנהיגה ב-FX אתה חש מעט מנותק בין קורות הצד העבות ומאחורי החרטום הארוך. המתלים רכים יותר מדגמי אינפיניטי האחרים וההגה כמעט אטום, אבל ל-FX יש אס אמיתי בחרטום: מנוע V8 המייצר 390 כ"ס מ-5.0 ליטרים. התוצאה היא מנוע גרגרן ורב און, שמדביק אותך לכיסא הנהג בכל לחיצה הגונה על המצערת תוך נהמות מוסיקליות.



השילוב בין המראה המוחצן, המנוע הגדול ועתיר המומנט והעיצוב הצעקני יוצרים מכונית שרירים במסווה של רכב שטח. לדגם זה גרסה צנועה יותר - עם אותו מנוע 3.7 מוכר, ומחיר נוח מעט יותר: 460 אלף שקל.



G37 קופה: ספורטיווית ונוחה



גרסת הקופה של ה-G היא הדגם המוצלח ביותר שבו נהגנו. הקופה נראית מצוין: ספורטיווית וקולחת ללא הגזמות עיצוביות. בעזרת כוונון מעט נוקשה יותר למתלים היא מתנהגת היטב, אוחזת מצוין ואפילו ההגה מוצלח (גם אם לא ברמה של ב.מ.וו). הנוחות, ככל שאפשר היה להתרשם, מוצלחת למדי.



במחיר 380 אלף שקל זו קנייה טובה לחובבי הקופה, אך רק מבחן השוואתי מול אאודי A5 וב.מ.וו 335i יבהיר עד כמה היא טובה באמת. מעניין לגלות שבמחיר דומה, כ-380 אלף שקל, אינפיניטי תציע קרוסאובר ומכונית קופה - שתיהן מצוידות באותו מנוע ובנויות על אותה רצפה - והלקוחות יוכלו לבחור בתדמית הרצויה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully