וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוזרים למכרזי הענק: הרכבת תרכוש קרונות וקטרים במיליארד שקל

מאת אבי בר-אלי

28.11.2008 / 7:29

תפרסם מכרז להגדלת צי הרכבות ב-40%; שוקלת רכש חירום ב-200-300 מיליון שקל



שלוש שנים לאחר המכרז האחרון שפירסמה הרכבת לרכש קטרים וקרונות - יוצאת חברת רכבת ישראל למכרז חדש לרכש ציוד נייד: ל-TheMarker נודע כי דירקטוריון החברה אישר השבוע פרסום מכרז לרכישת 11 מערכי רכבת דו-קומתיים (כ-60 קרונות) ו-14 קטרי דיזל, במסגרת תוכנית ההצטיידות של רכבת ישראל ל-2011-2015.



היקף מכרז הבסיס מוערך ב-260 מיליון שקל, ואולם המכרז צפוי לכלול אופציה לרכישה של עוד 33 מערכי רכבת ו-36 קטרים - לאחר שתתקבל ההכרעה בדבר עתיד חשמול מסילות הרכבת. במקרה כזה, ינוע היקף המכרז הכולל בטווח בין 970 מיליון שקל ל-1.12 מיליארד שקל (תלוי בסוג מינוע הקטרים). בכך יוגדל צי הרכבות של החברה בכ-40%.

תוכנית הפיתוח הנוכחית של רכבת ישראל עתידה להסתיים ב-2010 ובחודשים האחרונים הוכנה טיוטת תוכנית פיתוח ל-2011-2015. במסגרת התוכנית, הכינה הרכבת תוכנית רכש חדשה - על רקע התחזיות לגידול של כ-13% במספר הנוסעים ב-2011 וזינוק של 36% במספרם ב-2012 (עם פתיחת הקו הישיר בין ראשון לציון לתל אביב). בשנה זו צופה הרכבת ביקושים של כ-60 מיליון נסיעות - גידול של 70% לעומת נתוני 2008 - כשמשך הזמן הצפוי להשלמת הליכי המכרז ואספקת הקרונות נע סביב 3-4 שנים.



הנהלת הרכבת, בראשות יצחק (חקי) הראל, הציגה לדירקטוריון החברה, שבראשות יעקב אפרתי, שתי חלופות לתוכנית הרכש: במידה שיאושר פרויקט החשמול של מסילות הרכבת - ובמידה שלא יאושר, והרכבת תידרש לרכש קטרים בהנעת דיזל. עד שתיפול ההחלטה, ביקשה הנהלת הרכבת להוציא למכרז את רכש ציוד הדיזל שאינו נתון במחלוקת (מופיע בשתי החלופות), תוך מתן אופציה להגדלת היקף הקרונות והקטרים עם מתן ההחלטה.



ההחלטה על חשמול המסילות בין ירושלים לתל אביב ובין ראשון לציון לנתניה (270 ק"מ) מעוכבת עדיין במשרדי האוצר והתחבורה, למרות המכרז הבינלאומי המתנהל לביצוע הפרויקט.



יש לציין, כי ברכבת נפלה החלטה אסטרטגית לרכש קרונות דו-קומתיים המאפשרים הורדת מספר רב יחסית של נוסעים בשטחי הרציפים המוגבלים בישראל.



כפי שפורסם ב-TheMarker, שוקלת הנהלת הרכבת במקביל ביצוע רכש חירום לאור מצוקת הרכבות. מדובר בתוספת קרונות מיידית למערכי הרכבת הקיימים בהיקף משוער של 200-300 מיליון שקל. למרות הגידול הנמשך במספר הנוסעים ברכבת (14% בשנה), פתיחתן של שלוש תחנות חדשות ב-2008 והמשך הפרויקטים להנחת מסילות, לא הוסיפה רכבת ישראל בשנתיים האחרונות קרונות או קטרים חדשים.



בינואר 2006 אמנם זכתה סימנס במכרז הענק לאספקת 86 קרונות חד-קומתיים בכ-700 מיליון שקל, עם אופציה לאספקת 585 קרונות בהיקף מוערך של כ-4 מיליארד שקל, אולם שרשרת דחיות מצד סימנס בשנה החולפת, הביאה לעיכוב של כ-9 חודשים בהגעת הקרונות לישראל ולעיכוב של יותר משנה בהכנסתם לשימוש. כתוצאה מכך, נאלצת הרכבת להתמודד עם עומסי נוסעים, שיבושים נמשכים בלוחות הזמנים, עלויות תחזוקה גבוהות וכן החזרתן לפעילות של רכבות אשר יועדו לגריטה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully