וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש בעלי אג"ח שגם תוכנית הסיוע של האוצר תתקשה להציל אותם

מאת יורם גביזון, יעל פולק וחגי עמית

28.11.2008 / 8:11

שלוש חברות נאלצו לדווח אתמול לבעלי האג"ח שלהן כי הכסף מתרחק מהם. דיירקט קפיטל, גלובליקום טרייד ואפיק הירדן דחו את התשלום לבעלי האג"ח עד להודעה חדשה. גם הדו"ח שפירסמה בסר פרויקטים אינו מרגיע אותם



>> משרד האוצר ושוק ההון כולו היו עסוקים בשבוע האחרון בדרך שבה ניתן לחלץ את שוק האג"ח ממלכודת הנזילות שאליה נקלע. פרטי תוכנית ההצלה, יעדיה, מה יגדיר אותה כמוצלחת או לא, איך היא תתבצע ואם היא בכלל תצא לדרך - כל אלו לא ברורים עדיין.



עם זאת, גם אם תימצא הדרך להזרים כסף לשוק הקונצרני ומיחזור הלוואות לחברות מסוימות יתאפשר - יש כמה בעלי אג"ח שאין תוכנית שתוכל כבר להצילם.

דו"חות הרבעון השלישי של אותן חברות, שגייסו כסף מהציבור בימים שבהם כל אחד יכול היה, מציגים תמונה עגומה. גם הודעות הבורסה ממשיכות להעיד שגם אם תשואות חלק מהאג"ח נובעות מכשל שוק, יש הרבה חברות שתשואות האג"ח משקפות חשש מוצדק יותר.



לא משלמים, לא מביאים כסף מהבית



בלילה שבין יום רביעי לחמישי, הוציאה דיירקט קפיטל הודעת בורסה שבה היא מזהירה בין השאר כי קיים סיכוי שבידי החברה לא יהיו מקורות מספיקים כדי לפרוע את התשלום הראשון של קרן איגרות החוב (סדרה א') של החברה החל ב-30 בדצמבר 2008. מדובר על תשלום בהיקף של 17 מיליון שקל (2 מיליון שקל לתשלום הקופון ו-15 מיליון שקל לתשלום הקרן). דיירקט קפיטל, שבין השאר עוסקת בפעילות נדל"נית במדינות יוגוסלוויה לשעבר, דיווחה על מזומנים ושווי מזומנים בהיקף של 28 מיליון שקל בקופה ברבעון השני של 2008. לחברה יש גם נדל"ן בשווי של 705 מיליון שקל.



דו"חות הרבעון השלישי יתפרסמו רק ביום ראשון הקרוב, אבל אריה פרשקובסקי, מנכ"ל החברה, הסביר כי "בכוונת החברה לפרוע את תשלום הקופון, אך אם נחזיר גם את הקרן, החברה תישאר עם רמת מזומנים נמוכה מאוד שתקשה על התפקוד שלה. בכוונת החברה לעמוד בתשלום הקרן במועד מאוחר יותר. החברה נמצאת בתהליך מתקדם של מימוש נכס, אך השווקים הקפואים מעכבים כל פעילות. בתקופה הזו, כולם עוצרים".



לגבי המזומנים שיש לחברה כעת, אומר פרשקובסקי: "קופת המזומנים אכן הצטמצמה, אך לא באופן ניכר". ביולי נודע כי פרשקובסקי מנהל משא ומתן למכירת ביתו בנוה צדק ב-45 מיליון שקל.



אפיק הירדן מחכה לתוכנית סיוע ממשלתית



חברת אפיק הירדן, בעלת פרויקטים של נדל"ן ברומניה שבשליטת יאיר ושלמה עיני, הודיעה כי על רקע ביטול העסקות של החברה, יידחה התשלום הקרוב למחזיקי האג"ח מסדרה ב' של החברה, שההון הרשום בה מסתכם ב56 מיליון שקל. החברה הודיעה כי תפנה לבעלי האג"ח כדי לדון אתם בהסדר תשלומים. אפיק הירדן גם מציינת כי היא מקווה שתוכניות סיוע ממשלתיות במדינות שבהן היא פועלת יסייעו לה לצאת מהמצב שאליו נקלעה.



המפעילים הסלולריים לא הקדימו תשלום



רומניה אינה מאירה פנים לחברות הישראליות. גם חברת גלובליקום טרייד, הפעילה בתחום התקשורת הסלולרית ברומניה ושנמצאת בשליטת אמנטון סלע, הציגה בשורות שחורות למשקיעים. החברה הודיעה אתמול כי תשלומי הקרן והריבית לבעלי האג"ח שלה לא ישולמו במועדם. גלובליקום טרייד מסבירה זאת בכך שלמרות ציפיותיה היא לא הצליחה להקדים את תשלומי האג"ח של מפעילי הסלולר שעמם היא עובדת.



בסר: חשש שיחסרו 41 מ' ש' לפירעון האג"ח



בזמן שאי.די.בי וקבוצת אל עד גרופ מעורבות במלחמות מעריכי שווי על השקעותיהן ברכישת קרקע בסטריפ של לאס וגאס בשווי 1.25 מיליארד דולר, מצבה של ב.ס.ר פרויקטים - שהקדימה להשקיע בנדל"ן בעיר ההימורים - ברור הרבה יותר.



ב.ס.ר פרויקטים, שבשליטת קלמן סופרין ונחשון קיויתי, מוחקת מדי רבעון נתחים מהשקעתה בנדל"ן הצפון אמריקאי ומתפוגגת בהדרגה, הן במונחים של היקף המאזן הן במונחים של שווי שוק. ב.ס.ר פרויקטים הפסידה 6.2 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2008, בהשוואה להפסד של 5.6 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2007.



ההפסד של בסר פרויקטים ברבעון החולף נובע מרישום הוצאות אחרות בסכום של 15 מיליון שקל ברבעון, בעיקר בגין ירידת שווי השקעותיה בפרויקטים שונים בצפון אמריקה (למשל, בפרויקט בפניקס). ב.ס.ר פרויקטים שותפה לאפריקה ישראל בבניית שלושה מגדלי בני 1,000 יחידות דיור, שטחי מסחר ובילוי. ב.ס.ר ואפריקה, שמממנות את הפרויקט בהון עצמי בלבד, החליטו להאט את פיתוחו לנוכח חולשת שוק הדיור בפניקס.



במהלך נובמבר בוצעה הערכת שווי לפרויקט בידי מעריך שווי חיצוני, שקבע כי שווי הקרקע הוא 23.4 מיליון דולר - ועל כן בוצעה הפרשה של 7.5 מיליון דולר בגין הפרויקט, כשחלקה של בסר בהפרשה הוא 3.1 מיליון דולר.



יתרת השקעותיה של ב.ס.ר פרויקטים בנדל"ן בצפון אמריקה מסתכמת ב-11.3 מיליון דולר, בהשוואה לשווי מקורי של 37.6 מיליון דולר של השקעות בהון עצמי ובהלוואות בעלים.



לב.ס.ר פרויקטים יש גירעון של 70 מיליון שקל בהון העצמי. היא תצטרך לפרוע תשלומי ריבית וקרן של איגרות חוב מסדרה א' ומסדרה ב' בסכום של 37 מיליון שקל עד סוף 2010, ותהיה זקוקה לסכום נוסף של 12 מיליון שקל בגין השקעות בפרויקטים בארה"ב, וכן הוצאות תפעול.



ב.ס.ר פרויקטים מתכננת לעמוד בהתחייבויות אלו באמצעות מכירת בניינים בישראל בסכום של 3.4 מיליון שקל ודמי ניהול בסכום מצטבר של 9.4 מיליון שקל עד 2010 מפרויקטים בישראל. בסר מאשרת כי מבלי לממש את מלוא אחזקותיה בפרויקט בפניקס ובפרויקט אחר בסנט פיטרסבורג יחסרו לה 40.7 מיליון שקל לצורך עמידה בהתחייבויותיה.



ב.ס.ר פרויקטים מתכננת למכור ב-2009 את מלוא אחזקתה בפרויקט בסנט פיטרסבורג ב-7.5 מיליון שקל, ולמכור את מלוא אחזקתה בפרויקט בפניקס תמורת 36.7 מיליון שקל ב-2010. ב.ס.ר פרויקטים מציינת כי בשלב זה אין בכוונתה לבצע רכישה עצמית של איגרות חוב של החברה, אם כי כוונה זו עשויה להשתנות בעתיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully