וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך לגלוש בזול

מאת בר חיון

28.11.2008 / 9:06

אם המשבר לא גרם לכם לבטל את חופשת הסקי וכבר הזמנתם מקום באתר החביב עליכם, זה הזמן להתמודד עם הדילמה הבאה: לשכור או לקנות ציוד. שאלנו את המומחים -למי כדאי להשקיע בציוד, מתי אפשר להסתפק ביד שנייה ועל מה אסור להתפשר ?כתבה שנייה בסדרה



>> ענף הסקי דורש ציוד מיוחד ואם הפכתם אותו לחלק מחייכם יהיה עליכם להתמודד, במוקדם או מאוחר, עם הדילמה הבאה: לקנות או לשכור. בדקנו למה צריך לשים לב כשקונים ציוד משומש או חדש, מדוע ציוד יקר יותר לאו דווקא עדיף על פני הזול וכיצד יש לתחזק את הציוד כדי שישמש אתכם שנים ארוכות.



רוב המומחים מסכימים שלא כדאי לרכוש ציוד לחופשת הסקי הראשונה וממליצים למתחילים להסתפק בשכירתו. אחרי חופשה או שתיים, אם הבנתם שלא מדובר בשיגעון חולף, מומלץ לקנות ציוד (מגלשיים או סנובורד, מקלות ונעלי סקי). עלות שכירת הציוד באירופה, ברוב המקומות, היא 100-160 יורו, לחופשה הכוללת ששה ימי גלישה. אם תחליטו לקנות ציוד, תוכלו להחזיר את ההשקעה של כ-3,800 שקל לאחר שתיים-ארבע חופשות סקי. מעבר ליתרון הכלכלי, הצורך להסתגל לציוד המושכר בכל פעם מחדש, דבר שאורך כיומיים, מעיק עבור מי שכבר יצא לכמה חופשות סקי.

מגלשי סקי וסנובורד



מגלשי הסקי עברו מהפכה טכנולוגית בשנים האחרונות. הם התקצרו בכמה עשרות סנטימטרים וכיום הם מיוצרים מחומרים שונים, שהתערובות השונות ואופן הבנייה באמצעותם קובעות את האיכות והרמה. לדברי מנהל מרכז "שלג" ברשת למטייל הראל קליין, שלא כמו מוצרי ספורט רבים, מגלשיים וסנובורד אינם בהכרח טובים יותר עבור כל גולש ככל שהם יקרים יותר. קליין מסביר כי המגלשיים והסנובורד לגולשים מתחילים עשויים בדרך כלל מעץ הומוגני והינם סלחניים למי שטכניקת הגלישה שלו אינה מקצועית. "מכיוון שתנועות הגולשים המתחילים מגושמות ומוגזמות יותר, מגלשיים אלו סופגים הרבה מהאנרגיה שהגולש משקיע ומתרגמים רק את חלקה לתמרון ולביצועים. גולשי סקי מתקדמים, שמגיעים בקלות למהירות של 80 קמ"ש במדרונות התלולים, זקוקים למגלשיים או לסנובורד המגיבים ברגישות גבוהה יותר לתנועותיהם. גולש לא מנוסה שיגלוש עם ציוד מתקדם ויקר ייפול ללא הפסקה, לא ייהנה מהגלישה ואף יסכן את עצמו".



כדאי לשים לב גם לרמת הקשיחות, המתאימה לסוגים שונים של פעילויות. לדברי קליין, "יש מגלשיים שמתאימים לכל סוגי המדרונות ויש ציוד המתאים יותר למהירות, לגלישה בשלג עמוק או לקפיצות. זו סיבה נוספת שבגללה מומלץ בהתחלה לשכור ציוד, כדי שכל אחד יוכל להבין מאיזה סוג של סקי הוא הכי נהנה".



תחזוקה: לדברי דורון איטלסון מנכ"ל ובעלי רשת סקי-פס, המתמחה בציוד ואופנת סקי, מומלץ להעביר את המגלשיים מילוי חריצים, ליטוש סכינים ומריחת ווקס חם. גם אם המגלשיים במצב טוב, כדאי לשייף אותם בסוף כל עונה או שתיים. את הטיפולים האלו ניתן לבצע בחנויות המתמחות. כמו כן, כדאי לאחסן את המגלשיים במקום קריר ויבש ובאופן שבו לא יופעלו עליהם לחצים.



יד שנייה: במגלשיים מיד שנייה כדאי לחפש את מילויי החריצים, המובדלים בדרך כלל בצבעם משאר המגלשיים. זה לא נורא אם יש בהם כמה תיקונים בודדים, אך לא כדאי לקנות מגלשיים שעברו יותר מדי סתימות. במגלשיים ישנים, שבהם היו קודחים את החלק המחבר את הנעל למגלש (ביינדינגס) עם ברגים, כדאי רק לוודא שאין בהם יותר מדי קדיחות. לדברי קליין, פחות מומלץ לקנות סנובורד יד שנייה. "אם שריטה עמוקה הגיעה לליבה של הבורד, אפשר יהיה להסתיר את זה אבל יותר קשה לתקן. אם כבר קונים יד שנייה, כדאי שזה יהיה ממישהו שסומכים עליו". רוב החנויות המתמחות בציוד סקי מציעות גם ציוד מיד שנייה.



ביינדינגס (מחברים)



הביינדינגס אחראים על בטיחות הגולש, ותפקידם לנתק את המגלשיים מהרגליים במקרה של נפילה. ברוב המקרים מגלשיים מגיעים עם ביינדינגס, אך לסנובורד צריך לקנותם בנפרד. באופן כללי, ככל שהם מתקדמים (ויקרים) יותר כך הם גם בטיחותיים יותר.



תחזוקה: כדאי לאחסן את הביינדינגס כשהרצועות סגורות או פתוחות לגמרי, כדי למנוע את עיקום הרצועה.



יד שנייה: מי שקונה ביינדינגס מיד שנייה צריך לוודא שאין בהם סדקים או שבירות מבניות (להבדיל משריטות ושפשופים), שהרצועות שלמות והברגים אינם אכולים או חלודים.



מקלות סקי



ישנם דגמים רבים ומגוון רחב של מחירים, אך עבור רוב הגולשים ההבדלים בין המקלות זניחים. לדברי קליין, המאפיין החשוב הוא אורך המקל - החזיקו את המקל הפוך, כשידית האחיזה על הרצפה, וודאו שהזרוע שלכם בתשעים מעלות.



נעליים



כמאמר השיר - נעליים קונים מהר. זהו בדרך כלל הפריט הראשון שתרצו לקנות והפריט שלגביו תתלוננו הכי הרבה. מעבר למחשבה על כמות כפות הרגליים שהיו בנעל לפניכם, כדאי לזכור שתסתובבו עם הנעלים האלה כתשע שעות ביום ולכן חשוב שיהיו נוחות ושיתאימו לרגל שלכם. מעבר להתאמה, מכיוון שנעל סקי אינה נוחה להליכה, בחלק מהנעליים יש מערכת שמשחררת בלחיצת כפתור את ציר הנעל לתנועה קדימה ואחורה.



מומלץ לשים לב לרמת הרכות של הנעל מבפנים



- זהו אינו מדד של נוחות אלא של רמת גלישה. ככל שהגולש מתקדם מומלץ להשתמש בנעליים קשיחות יותר, שמגיבות מהר יותר לתנודות. נעל רכה דורשת מאמץ גדול יותר כדי להזיז את המגלשיים, אך ייתכן שהיא תתאים גם למי שמעוניין לגלוש בנינוחות במדרונות מתונים.



תחזוקה: מעבר לניקיון הנעליים מלכלוך, יש לייבש אותן היטב ולמרוח עליהן חומר דוחה רטיבות. לפני האחסון, מומלץ להוציא את הפנימית מהנעל ולאחסן אותה ואת הנעל במקום מאוורר, ולא בשקית ניילון, כדי למנוע היווצרות של פטריות וריחות לא נעימים.



ציוד נוסף



גרביים תרמיות: כפות הרגליים הן אחד מהאיברים הרגישים ביותר לקור, ואצבעות קפואות הן לא ממש המתכון לחופשת סקי מהנה. מנהל מותג קולומביה בישראל רון הספל מסביר כי נעלי סקי מספקות בידוד מספק מפני הקור, אך הן מוגבלות מאוד ביכולת האוורור שלהן, כך שהזיעה המצטברת בכף הרגל אינה מתנדפת החוצה. לדבריו, "חשיבות גרבי הסקי היא לא רק כשכבת בידוד וריפוד בין כף הרגל לנעל אלא בהולכת הזיעה מהנעל החוצה".



כפפות: כפפות שאינן אטומות למים סופן להירטב ולגרום לכם לסבל. מי שמתכנן גלישת סנובורד, רצוי שירכוש כפפות עם הגנה לשורש כף היד.



משקפי מגן: אף שהשלג מחזיר 70% מהקרינה של השמש, לדברי קליין, "לא חייבים משקפי מגן מיוחדות לסקי. אפשר להסתפק במשקפי שמש ועדיף שיהיו מפלסטיק ולא מזכוכית, מטעמים בטיחותיים". משקפי המגן נועדו יותר להגנה בתנאי מזג אוויר קשים, כמו רוחות חזקות או סופת שלג.



קסדה: לכל גולש מומלץ להשתמש בקסדה, מהסיבות הבטיחותיות הברורות. ואולם, גם אם יש לכם ביטחון רב במדרונות, מומלץ במיוחד לחבוש קסדה כשגולשים בין עצים, קופצים או גולשים במדרון תלול מזה שאליו אתם רגילים.



שלוש שכבות ביגוד



מעבר לציוד הסקי הסטנדרטי, תנאי מזג האוויר ואופי הספורט דורשים ביגוד מתאים. אמנם לא יגרשו אתכם מאתר הסקי אם תבחרו לגלוש עם גטקעס ודובון, אך כדי שהחוויה תהיה מושלמת כדאי להצטייד בביגוד מתאים.



שכבה תחתונה: כדאי שהשכבה הקרובה ביותר לגוף תהיה חולצה ותחתונים תרמיים ארוכים. הספל מסביר כי רוב הבדים עשויים משתי שכבות בד שנסרגות במקביל אך בצפיפות שונה זו מזו. סריגה זו מושכת את הזיעה מהגוף באמצעות שכבת הבד הראשונה ודוחפת אותה אל השכבה השנייה, הרחוקה מן הגוף. מטרתה של השכבה התחתונה אינה חימום, אלא ייבוש. ללא שכבה זו, רטיבות הזיעה אולי לא תציק במורד המדרון, אך במעלה ההר, כשאתם יושבים, היא נהפכת למטרד קפוא. הספל ממליץ לבדוק את איכות השכבה התחתונה בשתי דרכים: ודאו שהבד אינו מגרד וטפטפו טיפת מים על צידה הפנימי. הטיפה צריכה להיספג במהירות ושטח פניה אמור לגדול.



שכבת ביניים: שכבת הביניים היא שכבת הבידוד העיקרית ותפקידה לאגור חום. אפשר להשתמש לשם כך בסוודר מהבית, אך בדי פליס או בדים מחממים וקלים אחרים עשויים להיות נוחים יותר.



שכבה חיצונית: זו השכבה שמגנה עליכם מהרוח והרטיבות שבחוץ. בשנים האחרונות יצאה חליפת הסקי מהאופנה וכיום מקובל להצטייד במכנסים ומעיל - אופציה פונקציונלית יותר, בעיקר כשהולכים לשירותים. המחיר עולה בהתאם לאיכות ולרמת האטימות. גם במקרה זה, הבחירה קשורה לרמת הגולש: למתחילים שנופלים הרבה על השלג מומלצים מעיל ומכנסיים אטומים למדי. גולשי סנובורד זקוקים יותר למכנסיים אטומים, מכיוון שהם מבלים יותר על השלג. איטלסון מוסיף כי ישנם כל מיני חידושים ותוספות לביגוד החיצוני, כגון סיבים שמנטרלים בקטריות וריחות רעים ומפזרים את חום הגוף בצורה שווה בתוך המעיל. מי שרוצה להשקיע יכול לקנות מכנסיים עם פתחי אוורור המסייעים לנידוף הזיעה או מעיל עם שרוולים מתפרקים, למעבר לסביבה חמה יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully