וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סל אג"ח ממשלתי, קצר, זול ובטוח

שרית מנחם

30.11.2008 / 7:06

למי שמחפש ביטחון בזמנים סוערים, תעודת סל שמורכבת מאג"ח ממשלתיות לטווח קצר היא פתרון כמעט אידיאלי



מבט אג"ח קצר

מה זה?



תעודת סל המאפשרת חשיפה למדדי אג"ח ממשלתיות בעלות מח"מ קצר (עד שנתיים).



מטבע חשיפה: שקל.



מדיניות דיווידנדים וריבית: בתעודה לא נגבים דמי ניהול - מנהל התעודה משקיע בחזרה את הקופון המחולק בניכוי שנתי של 0.4% מגובה הקופון.



תשואה מתחילת השנה: 3.3% (התעודה הונפקה בדצמבר 2007).



תיאור כללי: תעודת הסל מבט אג"ח קצר מאפשרת חשיפה לשלושה מדדי איגרות חוב ממשלתיות לטווח קצר של עד שנתיים. נכסי התעודה מושקעים במדד שחרים (40%), במדד גילונים (30%) ובמדד גלילים (30%). שחר היא אג"ח שקלית (לא צמודה), גליל היא אג"ח צמודת מדד וגילון היא אג"ח בעלת ריבית משתנה שעוקבת בקירוב אחר ריבית בנק ישראל. השקעה בתעודת סל שכזו מספקת למשקיע תיק השקעות אג"חי מגוון, שהוא סולידי מאוד בשל המח"מ הקצר.



מדד השחרים מעניק השקעה שאינה צמודה למדד המחירים לצרכן. לחצי אינפלציה נמוכים או ציפיות להורדת ריבית מיטיבים עם אפיק זה. בחודשים האחרונים הריבית בישראל ירדה מאוד, והדבר היטיב עם אפיקי ההשקעה השקליים. האג"ח הצמודות מסוג גליל מגינות על המשקיע מפני תרחיש של עליית מחירים. הגילונים מאפשרים למשקיעים הגנה דינמית מפני אינפלציה, מאחר שהם מגיבים לריבית של בנק ישראל. פוטנציאל הרווח בגילון מצוי בתרחיש שבו האינפלציה יורדת אך ריבית בנק ישראל נותרת על כנה, וכמוה גם תשואות המק"מ - אז יזכו המשקיעים בגילון לקבל תשואה חיובית מעבר לאינפלציה.



למה כדאי?



1. הגנה מפני הסערה



החשיפה לאג"ח ממשלתיות קצרות מתאימה לימי הסערה שתוקפים את העולם הפיננסי. ואולם השקעה שכזו מחייבת התמחות. למשקיע מהשורה נוח יותר לעשות זאת באמצעות מכשירים פיננסיים מאשר לרכוש כל אג"ח בנפרד. רכישת תעודה משולבת מעניקה למשקיע חשיפה סולידית רחבה ונוחה.



2. פיזור



החשיפה לשלושה מדדי אג"ח מעניקה פיזור גדול בתיק. כאשר קיימת אי ודאות לגבי רמת האינפלציה וגובה הריבית, תיק אג"ח מפוזר, הבנוי ממרכיב שקלי, צמוד, וריבית משתנה, מספק פתרון טוב יחסית.



3. השקעה של שגר ושכח



השקעה באג"ח דרך מכשיר פיננסי שעוקב אחר מדד חוסכת מהמשקיע את הצורך להשקיע מחדש את הריבית שמתקבלת לחשבונו מדי תקופה.



למה לא?



1. פוטנציאל תשואה נמוך



פוטנציאל התשואה הצפוי מתיק אג"ח קצר נמוך יחסית למכשירים פיננסים אחרים. השקעות במניות או איגרות חוב קונצרניות הן השקעות שמלוות בסיכון, שבימים אלה מתברר כמה גבוה הוא יכול להיות.



מי שמחפש תשואות גבוהות יותר ומסתכל על טווחים ארוכים יותר, השקעה שכזו פחות מתאימה לו. משקיע כזה צריך לחפש אג"ח ממשלתיות לטווח ארוך יותר, שיהיו גם תנודתיות יותר.



2. אין תגובה לשינויים



תעודת סל היא מכשיר פסיווי, שאינו משנה את אפיקי ההשקעה שלו בהתאם למצבי השוק המשתנים. ניהול אקטיווי של תיק האג"ח, תוך התחשבות באינדיקטורים כלכליים כמו צמיחה, ריבית ואינפלציה, עשוי לעתים להניב תשואות גבוהות יותר.



איך קונים: מבט אג"ח קצר נסחרת בבורסה של תל אביב וניתן לקנותה בכל סניפי הבנקים, דרך הברוקרים או דרך האינטרנט.



מוצרים חלופיים: ניתן למצוא כיום תעודות סל רבות החשופות למדד אג"ח ממשלתי יחיד במח"מ קצר. למשל, תכלית גליל 0-2 או קסם שחר 0-2. בנוסף, כל חברות תעודות הסל הגדולות - קסם, תכלית, מבט, פסגות סל ואינדקס - מחזיקות תעודות שעוקבות אחרי מדד הגילונים. כך יכול המשקיע לרכוש תעודות סל בנפרד על כל מדד. אין כיום תעודה דומה המשלבת מדדי אג"ח ממשלתיים קצרים.



בענף קרנות הנאמנות ניתן למצוא קרנות המשקיעות באג"ח ממשלתיות במח"מ קצר.



-



מק"מ



מלווה קצר מועד (עד שנה) שמנפיק בנק ישראל. זהו נייר ערך שנותן ריבית הגבוהה במעט מהריבית שניתן לקבל על פיקדון בנקאי קצר מועד (פק"מ)



-



גילון



איגרת חוב ממשלתית לא צמודה שהריבית בה משתנה מדי שלושה חודשים ונקבעת מחדש לשלושת החודשים הבאים. הריבית על הגילון נקבעת על פי ממוצע משוקלל של תשואות המק"מים ל-3-12 חודשים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully