וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בר-און: "לא נגיש הצעה לא רציונלית לרשת ביטחון"

מאת מוטי בסוק

30.11.2008 / 7:06

אולמרט בתגובה לדברים: "אז אני אגיש". בכירים באוצר טוענים שאולמרט משתף פעולה עם נתניהו במטרה לפגוע בלבני

"אם הצוות המשותף, שאתה הורית על הקמתו - בהשתתפות האוצר, בנק ישראל והמועצה הכלכלית-חברתית במשרד ראש הממשלה - יגיש הצעה לא רציונלית לרשת ביטחון, האוצר לא יגיש אותה לממשלה" - כך אמר ביום חמישי שר האוצר רוני בר-און, לראש הממשלה אהוד אולמרט. הדברים נאמרו בישיבה עם ראשי הסיעות בכנסת שעסקה בתוכניות החירום של האוצר להצלת המשק. בתגובה אמר אולמרט לבר-און: "אז אני אגיש".

האוצר הציג בישיבה את שלוש תוכניות החרום שלו: השקעה בתשתיות, סיוע פיננסי ורשת ביטחון. חלק גדול מהישיבה התמקד ברשת הביטחון, על אף שרק שתי התוכניות האחרות יובאו היום להצבעה בוועדת הכספים.

אנשי האוצר, שיזמו את רשת הביטחון לקופות הגמל וקרנות הפנסיה, ובמשך השבוע שעבר נסוגו והחליטו להתנגד לה, דיברו בתקיפות נגדה. הם טענו כי בעולם המערבי לא הונהגה רשת ביטחון כזו, כי בישראל החיסכון הפנסיוני נפגע פחות מבמדינות אחרות, וכי מדובר במהלך רגרסיבי, שיטיב עם העשירים על חשבון העניים. בר-און אמר כי בקרוב יתקים דיון ב-OECD בסוגית החיסכון הפנסיוני, וכי ישראל, המבקשת להצטרך לארגון, תתקשה להסביר מדוע פרשה רשת ביטחון.

אולמרט ביקש לקבל סיוע מבנק ישראל בדרישתו להרחיב את רשת הביטחון. בכירים באוצר הביעו אתמול פליאה על הברית שכרת לדבריהם אולמרט, עם יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו, בסוגית רשת הביטחון. לדבריהם, אולמרט ונתניהו תומכים זה בזה בסוגיה זו כדי לפגוע בלבני, תוך שהם פוגעים באינטרסים של תקציב המדינה.

בהיעדרו של הנגיד, ששהה בחו"ל, שימש המשנה לנגיד, צבי אקשטיין כנציג בנק ישראל. אקשטיין הביע תמיכה מלאה בתוכנית האוצר. אקשטיין אמר שמדובר בתוכנית זולה, המתחשבת בבעיות המשק, וכי אם היא תורחב - הבנק לא יתמוך בה.

נתניהו אמר כי בתוכנית האוצר חסרה הורדת מסים, שתביא להגדלת הצריכה. בלינקוב השיב כי הכנסות המדינה ממסים ב-2009 צפויות להיות נמוכות, ולאוצר אין מקורות אלטרנטיביים. נתניהו, אמר כי עקרונית הוא תומך בשלוש תוכניות האוצר - תשתיות, סיוע פיננסי ורשת ביטחון - והבטיח כי הליכוד יתמוך באוצר בהצבעה בוועדת הכספים. יו"ר העבודה, אהוד ברק, התלונן על שהאוצר לא שיתף בתוכנית את יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, ואת יו"ר התאחדות התעשינים, שרגא ברוש, ולאחר כחצי שעה פרש מהישיבה, להפתעת הנוכחים.

יו"ר קדימה, ציפי לבני, אמרה כי הממשלה צריכה לאשר מיד את התוכניות לגבי הסיוע לתשתיות והסיוע הפיננסי. באשר לרשת הביטחון ביקשה לבני מהאוצר נתונים לגבי הרכב אוכלוסיית החוסכים שיזכו להגנה בכל אחד מהמודלים.לדבריה, "הרפורמה בקרנות הפנסיה וקופות הגמל לא גובתה בתשתית רגולטורית מספקת. את מה שלא נעשה אז צריך לעשות כעת".

השר רפי איתן אמר שיש לו רעיון שיפתור את בעיית רשת הביטחון ושלא יעלה אגורה אחת: להחליף בקרנות הפנסיה וקופות הגמל לכל החוסכים שיבקשו זאת את המניות והאג"ח באג"ח מיועדות.


מחכים לוועדת הכספים


מחכים לוועדת הכספים


ביום חמישי נפגשו עובדים באוצר שהיו מעורבים בתוכנית לרשת הביטחון עם מקביליהם בבנק ישראל ובמועצה החברתית כלכלית. בימים הקרובים אמורות להתקים פגישות נוספות, כחלק מבקשת ראש הממשלה לשדרוג את רשת הביטחון שהציע האוצר.

בתוכנית התשתיות האוצר מבקש מהוועדה שתאשר השקעה של 15 מיליארד שקל בתשתיות. בפנייה לוועדת הכספים טוען בלינקוב שאישור בקשת האוצר "יקל על פעילות הממשלה עד לאישור תקציב 2009". לדבריו, "ללא אישור הפניות עלול להיווצר קיפאון בפעולות הממשלה, שישפיע באופן שלילי על הצמיחה במשק".

יו"ר ועדת הכספים ח"כ אבישי ברוורמן (עבודה) תובע להרחיב את רשת הביטחון ולהגדיל את מסגרת תקציב המדינה ל-2009. ברוורמן אמר אמש: "איני מוכן להתחייב לגבי אופן הצבעתי לפני שתוצג לוועדה תוכנית כוללת. אני מקווה שלוועדה תועבר תוכנית המתייחסת גם להצבת רשת ביטחון".

ח"כ שלי יחימוביץ (עבודה) אמרה: "תוכנית האוצר מלאה בחורים וחסרת ראייה כוללת של מצב המשק הישראלי".

יו"ר ש"ס, השר אלי ישי, הודיע ביום שישי בפגישה עם אולמרט כי הוא מתחייב לתמוך בתוכנית. ישי תבע להרחיב את הסיוע לעסקים קטנים, ולשכבות הביניים. "אנו במשבר כלכלי שהופך בהדרגה למשבר לחברתי", אמר ישי. "אם לא נתמוך בעסקים הקטנים ובבני מעמד הביניים הם יירדו מטה ויהפכו להיות המעמד הנמוך".

ח"כ חיים אורון (מרצ) אמר שיש לתמוך בתוכנית ההאצה שתיצור פרויקטים במשק, ואין לכרוך את אישורה בהצבת רשת ביטחון. נשיא איגוד לשכות המסחר אוריאל לין תבע להרחיב את הסיוע לעסקים קטנים ולדחות את תשלום המע"מ לעסקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully